POPULARITY
A Foundations of OncoPharm episode on Topotecan. (Originally to be released week of 3/27)
Kevin Campbell, MD, a pediatric oncologist at Children's Mercy Kansas City and Clinical Assistant Professor of Pediatrics, University of Missouri-Kansas City School of Medicine discusses results from the Phase 1 study assessing the safety and toxicity of cabozantinib in combination with topotecan and cyclophosphamide for relapsed osteosarcoma and Ewing sarcoma.Dr. Kevin Campbell is a pediatric oncologist at Children's Mercy Kansas City and a Clinical Assistant Professor of Pediatrics at the University of Missouri-Kansas City School of Medicine. He has an interest in clinical trials relevant to children with solid tumors, with an emphasis on neuroblastoma and sarcomas. During his training at Dana-Farber Cancer Institute/Boston Children's Hospital and now extending into his career as an attending, his research focuses on clinical outcomes for patients with high-risk or advanced solid tumors and the development and implementation of early phase clinical trials with novel agents or combinations of agents to improve outcomes.His work to advance clinical trials includes experience in multiple spheres. He has completed specific training in the writing, development and management of early phase clinical trials and currently has a phase I clinical trial open which he developed. His work also involves the analysis of biomarkers that have been incorporated into national phase II and phase III clinical trials.
In this episode,Susana Banerjee, MBBS, MA, PhD, and Mansoor Raza Mirza, MD, share their thoughts on key studies of interested presented at the IGCS 2022 Annual Global Meeting for ovarian and cervical cancers including:Post-hoc analyses from SOLO-3: olaparib vs physician's choice chemotherapy in germline BRCA mutant platinum-sensitive recurrent ovarian cancerPhase III CALLA trial: durvalumab combined with and following chemoradiation for locally-advanced cervical cancerPhase III ARIEL3: final OS for maintenance rucaparib vs placebo following response to platinum-based chemotherapy for recurrent high-grade serous ovarian cancerRetrospective NeCTuR study: outcomes with topotecan, paclitaxel, and bevacizumab (TPB) vs non-TPB regimens for recurrent high-grade neuroendocrine carcinoma of the cervixPresenters:Susana Banerjee, MBBS, MA, PhD, FRCPConsultant Medical Oncologist and Research LeadGynaecology UnitRoyal Marsden NHS Foundation TrustLondon, United KingdomMansoor Raza Mirza, MDChief OncologistDepartment of OncologyRigshopitalet – Copenhagen University HospitalCopenhagen, DenmarkContent supported by educational grants from AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Karyopharm Therapeutics, and Merck Sharp & Dohme Corp.Link to full program, including a downloadable highlights slideset, and ClinicalThought commentaries:https://bit.ly/38xuRBv
Dr. Cathy Pietanza from Memorial Sloan Kettering Cancer Center reviews early trial data of immunotherapy agents for treatment of small cell lung cancer (SCLC).
Dr. Cathy Pietanza from Memorial Sloan Kettering Cancer Center reviews early trial data of immunotherapy agents for treatment of small cell lung cancer (SCLC).
Dr. Cathy Pietanza from Memorial Sloan Kettering Cancer Center reviews early trial data of immunotherapy agents for treatment of small cell lung cancer (SCLC).
Dr. Cathy Pietanza from Memorial Sloan Kettering Cancer Center discusses standard chemotherapy options for treatment of both sensitive and refractory small cell lung cancer (SCLC).
Dr. Cathy Pietanza from Memorial Sloan Kettering Cancer Center discusses standard chemotherapy options for treatment of both sensitive and refractory small cell lung cancer (SCLC).
Dr. Cathy Pietanza from Memorial Sloan Kettering Cancer Center discusses standard chemotherapy options for treatment of both sensitive and refractory small cell lung cancer (SCLC).
Dr. Mark Socinski reviews key results in small cell lung cancer (SCLC) from ASCO 2012, including the SWOG 0802 trial of topotecan +/- VEGF inhibitor aflibercept and a Japanese randomized trial of cisplatin/amrubicin vs. cisplatin/irinotecan.
Dr. Mark Socinski reviews key results in small cell lung cancer (SCLC) from ASCO 2012, including the SWOG 0802 trial of topotecan +/- VEGF inhibitor aflibercept and a Japanese randomized trial of cisplatin/amrubicin vs. cisplatin/irinotecan.
This slide presentation is part of a lecture by medical oncologist and lung cancer expert Dr. Jack West, in which he discusses current and investigational treatment options for relapsed small cell lung cancer, with a particular focus on amrubicin.
Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 05/19
Die wesentliche Motivation dieser Arbeit lag in der hohen Rate der entweder von vorneherein vorhandenen Resistenz bei AML Blasten mit dem klinischen Bild einer refraktären AML oder der sich entwickelnden Resistenzen mit dem klinischen Bild eines Rezidives. Nach wie vor ist die Langzeitprognose der Patienten mit AML schlecht und als Folge dieser Resistenz-mechanismen zu werten. In dieser Arbeit wurden deswegen Untersuchungen vorgenommen, die die Anzahl der potentiellen Resistenzmechanismen sinnvoll eingrenzen sollte. Dazu wurden Chemosensitivitätsprofile für die sechs weltweit am häufigsten in der Primär- und Rezidivtherapie einer AML verwendeten Zytostatika entwickelt. Dies sind Cytarabin, Daunorubicin, Idarubicin, Mitoxantron, Etoposid und Topotecan. Insgesamt wurden Blasten von 57 Patienten mit der Primärdiagnose AML verwendet. Als Parameter zur genauen Beschreibung der Chemosensitivitätsprofile wurde zum einen der LC-50% Wert evaluiert, der die Konzentration einer Substanz angibt, welche die Zellviabilität um 50% senkt, zum anderen der Parameter B-Steilheit, der als Maß für die Responsehomogenität einer exponierten Zellpopulation fungiert. Die Responsehomogenität wurde hier erstmals quantitativ an einer grossen Anzahl an Patientenproben ermittelt. Ein wesentliches Ergebnis dieser Arbeit war die hochgradig korrelierte und damit kollaterale Chemosensitivität, bzw. -resistenz für das Gros der getesteten Substanzen. Lediglich für die Konstellation Etoposid und Cytarabin konnte keine Korrelation ermittelt werden. Aber beispielsweise ist im Falle einer hochgradigen Resistenz gegenüber Daunorubicin ebenfalls mit einer hochgradigen Resistenz gegenüber Topotecan seitens der Zelle zu rechnen. Diese Beobachtung stützt die These, dass substanzunabhängige Mechanismen für die limitierende Resistenz verantwortlich sind. Hingegen ist es sehr unwahrscheinlich, dass substanzabhängige Mechanismen für die limitierende Resistenz ursächlich sind. Als wesentlicher substanzübergreifender Mechanismus kommt hier die Apoptose in Frage. Sie wird als der quantitativ entscheidende Effektormechanismus im Rahmen der chemotherapieinduzierten Zytotoxizität angesehen. Unstimmigkeiten und Probleme im Ablauf dieser komplizierten Maschinerie wären demnach ein einleuchtendes Beispiel für einen substanzunabhängigen Resistenzmechanismus und damit für die kollaterale Chemosensitivität. Im Ablauf der Apoptose kämen vor allen die effektive Reparatur der chemotherapieinduzierten DNA-Schäden und ein insuffizientes Wahrnehmen dieser DNA-Schäden als Resistenzmechanismus in Frage. Damit erfolgte die Eingrenzung potentiell möglicher Resistenzmechanismen, die nun Gegenstand weiterer Untersuchungen sein können.
Sat, 1 Jan 2000 12:00:00 +0100 https://epub.ub.uni-muenchen.de/16488/1/10_1159_000055042.pdf Steppling, H.; Steppert, C.; Kleinschmidt, R.; Saal, J. G.; Mezger, J.; Hruska, D.; Pawel, J. von; Gosse, H.; Gatzemeier, U.; Huber, Rudolf M. ddc:610, Medizin