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Prof Greg Fox speaks with Prof Philip Hill about TB household contact tracing and building research capacity in TB. Prof Hill is an ID specialist and public health physician who did his PhD in TB Epidemiology. He is the current McAuley Chair in International Health as well as being Founding Direction & Co-Director of the Centre for International Health at the University of Otago.References1) Martinez, Leonardo, et al. "The risk of tuberculosis in children after close exposure: a systematic review and individual-participant meta-analysis." The Lancet 395.10228 (2020): 973-984.2) Hill, Philip C., et al. "Incidence of tuberculosis and the predictive value of ELISPOT and Mantoux tests in Gambian case contacts." PLoS One 3.1 (2008): e1379.3) Martinez, Leonardo, et al. "Transmission of Mycobacterium tuberculosis in households and the community: a systematic review and meta-analysis." American journal of epidemiology 185.12 (2017): 1327-1339.4) Martinez, Leonardo, et al. "Paediatric tuberculosis transmission outside the household: challenging historical paradigms to inform future public health strategies." The Lancet Respiratory Medicine 7.6 (2019): 544-552.5) Hill, Philip C., and Martin OC Ota. "Tuberculosis case-contact research in endemic tropical settings: design, conduct, and relevance to other infectious diseases." The Lancet infectious diseases 10.10 (2010): 723-732.6) Alisjahbana, Bachti, et al. "Are neighbourhoods of tuberculosis cases a high-risk population for active intervention? A protocol for tuberculosis active case finding." Plos one 16.8 (2021): e0256043.
Mycology Immunoassays Testing Market: SnapshotThe rise in geriatric population and the increasing prevalence of chronic diseases stands as a key factor aiding in expansion of the global mycology immunoassays testing market growth during the forecast period, 2020-2030. The term mycology manages the investigation of the growth. In the event of determination of a contamination, microscopy, histopathology, and the utilization of the parasitic explicit stains have a significant job.For the correct treatment, precise and early determination of the disease should be made. With the assistance of the mycology, immunoassays test the growths can be portrayed rapidly and precisely. A mycology immunoassay test is an initial drug screen that detects how well the immune system of the body responds to the chemicals present in a sample. To distinguish the food hypersensitivities in the youngsters, the RIDA qLine® sensitivity test can be led which requires just a modest quantity of blood. In the single board, the screening of up to 20 allergens should be possible.Get Brochure of the Report – https://www.transparencymarketresearch.com/sample/sample.php?flag=B&rep_id=80213The report offers an intensive overview of the market and its growth parameters such as leading segments, growth drivers, repelling factors, current trends, upcoming growth opportunities. The market also emphasizes on the list of companies operating in the global mycology immunoassays testing market and what strategies are adopted by them in order to gain an upper hand in the overall market competition.The global mycology immunoassays testing market is classified on the basis of technology and end user. In terms of technology, the market is categorized into ELISPOT, polymerase chain reaction, ELISA, and rapid tests. With respect to end user, the market is divided into hospitals, research centers, blood banks, clinical laboratories, and research centers.Get Custom Research Report – https://www.transparencymarketresearch.com/sample/sample.php?flag=CR&rep_id=80213Mycology Immunoassays Testing Market: Nature of CompetitionThe presence of multiple players has propelled the nature of the global mycology immunoassays testing market to be highly competitive. The entry of new players is further expected to intensify the overall market competition. Some companies are engaging in merger and acquisition, joint ventures, and other strategies in order to attract high revenues. Some other companies are investing heavily in research and development for testing quality improvement and analysis and to offer better products, thereby earning a high position in the market competition.Some of the notable vendors of the global mycology immunoassays testing market include bioMérieux SA, ELITech Group, Beckman Coulter, Inc., Abbott Laboratories, Inc., Siemens AG, Ortho-Clinical Diagnostics, Inc., F. Hoffmann-La Roche Ltd., MiraVista Diagnostics, and others.Get Custom Research Report @ https://www.transparencymarketresearch.com/sample/sample.php?flag=CR&rep_id=80213Mycology Immunoassays Testing Market: Current Tre
Vincent and Brianne review the need to better understand T cell responses to SARS-CoV-2 infection to better inform public health decisions, and how IL-1 and IL-1ra are important regulators of the inflammatory response to RNA vaccines. Hosts: Vincent Racaniello and Brianne Barker Subscribe (free): Apple Podcasts, Google Podcasts, RSS, email Become a patron of TWiV! Links for this episode Understanding T cell responses during COVID-19 (Science Immunol) IL-1 and IL-1ra are keys to inflammation after RNA vaccination (Nature Immunol) Letters read on TWiV 882 Timestamps by Jolene. Thanks! Weekly Picks Brianne – Covid restrictions prevented dengue in hundreds of thousands of people in 2020 Vincent – Scotch Dual Lock 250 Reclosable Fastener Listener Picks Erin –JWT Preparation and Xploration Outer Space Intro music is by Ronald Jenkees Send your virology questions and comments to twiv@microbe.tv
Vincent and Brianne review the need to better understand T cell responses to SARS-CoV-2 infection to better inform public health decisions, and how IL-1 and IL-1ra are important regulators of the inflammatory response to RNA vaccines. Hosts: Vincent Racaniello and Brianne Barker Subscribe (free): Apple Podcasts, Google Podcasts, RSS, email Become a patron of TWiV! Links for this episode Understanding T cell responses during COVID-19 (Science Immunol) IL-1 and IL-1ra are keys to inflammation after RNA vaccination (Nature Immunol) Letters read on TWiV 882 Timestamps by Jolene. Thanks! Weekly Picks Brianne – Covid restrictions prevented dengue in hundreds of thousands of people in 2020 Vincent – Scotch Dual Lock 250 Reclosable Fastener Listener Picks Erin –JWT Preparation and Xploration Outer Space Intro music is by Ronald Jenkees Send your virology questions and comments to twiv@microbe.tv
Why You Should Listen: In this episode, you will learn about EliSpot testing and the various testing options available through ArminLabs in Germany. About My Guest: My guest for this episode is Dr. Armin Schwarzbach. Armin Schwarzbach, MD, PhD is a medical doctor and a specialist in laboratory medicine from the laboratory ArminLabs in Augsburg, Germany. Dr. Schwarzbach began by studying biochemistry at Hoechst AG in Frankfurt, Germany and pharmacy at the University of Mainz in Germany in 1984. In 1985 he studied medicine for 6 years at the University of Mainz and finished his MD in 1991. Dr. Schwarzbach developed the worldwide first Radioimmunoassay (RIA) for human Gastric Inhibitory Polypeptide from 1986 – 1991, getting his PhD in 1992. He is member of the Swiss Association for tick-borne diseases, the German Association of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, and the German Society for Medical Laboratory Specialists. He is an Advisory Board member of AONM London, England, and Board member of German Borreliosis Society, and Member and former Board Member of the International Lyme and Associated Diseases Society (ILADS) and has served as an expert on advisory committees on Lyme Disease in England, Australia, Canada, Ireland, France, and Germany. Dr. Schwarzbach is the founder and CEO of ArminLabs in Augsburg, Germany and has specialized in diagnostic tests and treatment options for patients with tick-borne diseases for over 20 years. Key Takeaways: - What is an EliSpot? - What organisms can be tested for using EliSpot technology? - How specific is the EliSpot in testing for Borrelia, Bartonella, Babesia, and other organisms? - Does the state of the immune system matter when considering EliSpot results? - Which infections are the most persistent? - Can the EliSpot be used to track progress or success of treatment? - What is Yersinia and where might it be encountered? - Can EliSpot testing be used in newborns and infants? - What role do viruses such as EBV, CMV, Coxsackie, and others play in chronic illness? - Can Mast Cell Activation Syndrome be triggered by viruses? - Why are Mycoplasma and Chlamydia so important to explore? - Why is IgA testing a promising new direction in laboratory medicine? - Is CD57 helpful clinically? - What microbes are more commonly associated with specific medical conditions? - How common are Rickettsial organisms? - What is "Post Lyme Syndrome"? Is it real? Connect With My Guest: http://arminlabs.com Interview Date: February 27, 2019 Additional Information: To learn more, visit http://BetterHealthGuy.com. Disclaimer: The content of this show is for informational purposes only and is not intended to diagnose, treat, or cure any illness or medical condition. Nothing in today's discussion is meant to serve as medical advice or as information to facilitate self-treatment. As always, please discuss any potential health-related decisions with your own personal medical authority.
We are delighted to present a podcast recording of an interview with Professor Ajit Lalvani to coincide with the TB special edition of Thorax in March. He describes the development of the FDA-approved, NICE and CDC-endorsed interferon-gamma release assay (IGRA, ELISpot, T-SPOT.TB) which he invented and validated as the first advance in diagnosis of latent TB in 100-years. He will discuss new findings using this assay published in the March issue of Thorax, and the prospects for improved immunodiagnostics in TB. Professor Lalvani is a superstar in this field and has contributed greatly to the TB special edition of Thorax. He is the chair of infectious diseases, co-chairman of the Section of Respiratory Infection of the National Heart and Lung Institute, and honorary consultant physician at Imperial College London and Imperial College Healthcare NHS Trust, St Mary’s Campus. He is a Wellcome Trust senior clinical research fellow and NIHR senior investigator. Read the special issue: http://thorax.bmj.com/content/68/3.
Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 12/19
Thu, 9 Dec 2010 12:00:00 +0100 https://edoc.ub.uni-muenchen.de/12421/ https://edoc.ub.uni-muenchen.de/12421/1/musil_richard.pdf Musil, Richard
Fakultät für Chemie und Pharmazie - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 03/06
The WHO/UNAIDS “Global summary of the AIDS epidemic” released in December 2009, estimates that 33 million of people are living with HIV, 2.7 million were newly infected and 2.0 million of people died of AIDS in the last year. After more than two decades of research an effective preventive or therapeutic vaccine against HIV remains elusive and immunological correlates of protection remain unknown. T-cell mediated immunity is considered to play an important role in controlling HIV infection and progression to AIDS. Several candidate vaccines against HIV aiming to stimulate cellular immune responses are investigated in phase I to phase III clinical trials and assays enabling for a reliable, informative and sensitive measurement of CD4 and CD8 T-cell need to be implemented. Among the most promising vaccine candidates is recombinant modified vaccinia virus Ankara (MVA), a live viral vector system for the delivery of HIV-derived antigens. Several vaccination trials have made use of the modified vaccinia virus Ankara (MVA) as delivery vector. At present, the IFN-γ-based ELISPOT assay is considered as a gold standard and preferred primary assay in vaccine trials. However, despite its high sensitivity the measurement of the sole IFN-γ production provides limited information on the quality of the immune response. Polychromatic flow-cytometry-based assays as intracellular cytokine staining (ICS) offer the possibility to detect several markers on the same cell. Several findings from cross-sectional and longitudinal studies investigating different grades of HIV control highlight the importance of developing assays able to simultaneously measure several parameters on a single-cell level and strongly suggest the use of flow cytometry to monitor immune responses. In this work polychromatic flow-cytometry based assays were developed, optimized, and standardized for T-cell immunomonitoring purposes. In addition, these ICS based methods were compared with ELISPOT assays performed in two different experienced laboratories. The comparative study provided evidence that by the use of a special analysis system, the sensitivity of the ICS could be increased up to levels comparable to the sensitivity of the ELISPOT assay. The established polychromatic ICS together with a polychromatic CFSE-based proliferation assay were applied to a re-evaluation study of a vaccination trial using recombinant MVA expressing HIV-1-Nef (MVA-nef) in HIV-1 infected HAART treated individuals. In this study, the impact of the immunologic intervention with MVA-nef on the specific anti-Nef T-cell immune response was investigated in regard to cytokine production (IFN-γ and IL-2), chemokine production (MIP-1β), activation and differentiation marker expression (CD154 and CD45RA, respectively) and proliferative potential. Vaccine-induced polyfunctionality and proliferative capacity, which were associated with nonprogressive HIV-1 infection in several studies, were detectable by combining the two immune assays. By means of short-term ICS, a significant increase of polyfunctional Nef-specific CD4 T cells expressing IFN-γ, IL-2 and CD154 was observed following vaccination, whereas changes in the quality of the CD8 T-cell response could not be observed. Only the additional use of a long-term polychromatic CFSE-based proliferation assay revealed vaccine-induced Nef-specific CD8 as well as CD4 T cells with proliferative capacity. The correlation between the vaccine-induced IL-2 production by CD4 T cells and the increase of proliferating Nef-specific CD8 T cells suggests a causal link between these two functions. The insight gathered in this reevaluation study exceeded by far the information obtained in the original work using a simple IFN-γ-based immune assay. These results highlight the importance of combining sophisticated immunomonitoring tools to unravel concealed effects of immunologic interventions and support the use of the poxvirus-derived MVA vector to stimulate effective HIV-specific T-cell responses. From a technical point of view, these findings are important to guide the choice for suitable immune assays able to characterize the phenotype and function of specific T-cells in a highly sensitive way.
Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 07/19
To define the T-T cell interactions during differentiation of naïve CD4+ T helper cells in vivo displaying the interactions of naïve CD4+ and differentiated type 2 (TH2) T helper cells by measuring specific T helper (TH) cytokines. The homing capacity of naïve T cells bearing a T cell receptor (TCR) specific for influenza hemagglutinin (HA) or TH2 cells bearing a TCR specific for ovalbumin (OVA) was analyzed in draining lymph nodes of naïve murine BALB/c recipients after immunization and peptide challenge in vivo. T cell homing was visualized by flow cytometry (FACS) and fluorescence microscopy. For measuring different T cell specific cytokines we used established systems as Enzyme-Linked-Immunosorbent Assay (ELISA) and Enzyme-Linked-Immunospot-(ELISPOT) Assay for interferon(IFN)-γ and CT.4S assay and ELISPOT for IL-4 analysis. We showed that naïve and TH2 cells migrate with similar dynamics into draining lymph nodes and were found in close vicinity in T cell areas, when driven by antigen in complete Freunds’ adjuvant (CFA). Under these conditions, TH2 cells prevented CFA-mediated TH1-induction and deviated the differentiation of naïve TH cells toward a TH2 phenotype. OVA- TH2 cells induced TH2-differentiation in naïve T cells exclusively, if naïve and TH2 memory cells were both activated simultaneously in the same lymph node. ‘TH2’-cells from IL-4-/- mice were unable to affect CFA-mediated TH1-induction showing that TH2-derived IL-4 was strictly required to deviate naïve HA TH cells toward a TH2 phenotype. Among the various signals capable of promoting TH2 differentiation IL-4 is one of the most important factor for differentiation of naïve T cells into TH2 phenotype. Direct, IL-4-mediated, T-T cell interactions could be measured and demonstrated that TH2 derived IL-4 under restricted conditions plays a major role in TH cell differentiation in vivo.
Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 04/19
Die Schizophrenie ist eine komplexe Erkrankung, bei der neben einer genetischen Komponente äußere Einflussfaktoren eine wichtige Rolle spielen. Epidemiologische Studien weisen auf eine mögliche Rolle von Virusinfektionen als Umwelt-Faktor in der Ätiologie der Schizophrenie hin. Eine Verschiebung der spezifischen Immunantwort in Richtung T-helfer-2-Antwort (ein sogenannter Th2-shift) wurde bei verschiedenen Virusinfektionen beobachtet. Einige immunologische Untersuchungen weisen auch zumindest bei einer Subgruppe der Schizophrenie auf einen Th2-shift hin. (1) Ziele: Diese Studie dient (a) der Untersuchung der Th1/Th2-Balance der spezifischen Immunantwort unter Berücksichtigung der Effekte verschiedener endokrinologischer Parameter und (b) der Identifizierung der möglichen Ursachen des gestörten Th1/Th2-Gleichgewichts; die hier untersuchten Einflussgrößen beziehen sich auf unterschiedliche Hormone. (2) Fragestellungen: (a) Lässt sich eine Th2-Verschiebung bei einer Subgruppe der Schizophrenie beobachten, nachdem die Einflüsse diverser endokrinologischer Parameter mitberücksichtigt worden sind? (b) Wenn ja, ist diese Subgruppe durch klinische oder epidemiologische Variablen charakterisierbar? (c) Wenn ja, welcher oder welche der untersuchten immunologischen und endokrinologischen Parameter tragen zur Streuung des Th1/Th2-Verhältnises bei schizophrenen Patienten bei? (3) Hypothese: (a) Zur Frage (2a) ist eine Th2-Verschiebung angenommen; d.h., die Th1/Th2-Quotienten sind deutlich reduziert. Die Quotienten IFN-g/IL-4, IFN-g/IL-10 und IFN-g/IL-13 wurden als Indikatoren der Th1/Th2-Balance betrachtet. (b) Frage (2b) und (2c) sind offene Fragen, weshalb keine Hypothese im Bezug auf diese beiden Fragen gestellt wurde. (4) Methoden: (a) Analyse-Materialien schließen Serum, Voll-Blut und isolierte Lymphozyten ein. „Vollständige Serum-Daten“ bedeutet, dass alle Daten für Serum-Zytokin-Konzentrationen, Serum Th1/Th2-Quotienten, Hormone, SHBG (Sexhormon-bindendes Globulin), Geschlecht und Alter vorhanden waren. Ebenso bedeutet „vollständige Voll-Blut-Daten“, dass alle Daten bezüglich der in vitro Zytokin-Produktion im Voll-Blut nach einer 46-stündigen PHA-Stimulation, Voll-Blut-Th1/Th2 Quotienten, Hormone, SHBG, Geschlecht und Alter erhoben wurden. „Vollständige Lymphozyten-Daten“ bedeutet, dass alle Daten hinsichtlich der in-vitro Zytokin-Freisetzung bei Lymphozyten, Th1/Th2-Quotienten, Hormone, Geschlecht und Alter verfügbar waren. (b) Studien-Teilnehmer: Insgesamt nahmen 114 schizophrene Patienten und 101 gesunde Probanden an die Studie teil. Unter ihnen hatten 76 schizophrene Patienten und 75 Kontrollen vollständige Serum-Daten, 44 Patienten und 76 normale Kontrollen hatten vollständige Voll-Blut-Daten, 72 schizophrene Patienten und 98 gesunde Teilnehmer hatten vollständige Lymphozyten-Daten. (c) Variablen umfassen hauptsächlich immunologische, endokrinologische und verschiedene klinische Parameter. Die immunologischen Variablen bestehen aus Th1-Zytokinen wie IFN-g, IL-12, IL-2, TNF-a und Th2-Zytokinen einschließlich IL-4, IL-10, IL-13 und IL-6. Die endokrinologischen Kenngrößen setzen sich aus den folgenden Parametern zusammen: zwei Stress-Hormone Cortisol und Prolactin, zwei Geschlechts-Hormone Östradiol und Testosteron, sowie das Geschlechts-Hormon-bindende Globulin (SHBG). Die erhobenen klinischen Daten schließen die Folgenden ein: klinische diagnostische Subgruppen, Familienanamnese bezüglich psychiatrischer Erkrankungen, Medikation vor der Aufnahme, Krankheitsepisode, Antipsychotika-frei/Antipsychotika-naiv, Wash-out-Periode, Erstmanifestationsalter der Erkrankung, Krankheitsdauer, CGI-Werte bei der Aufnahme und Entlassung (CGI = Clinical Global Impressions), sowie die verschieden PANSS Subskalen (Negativ-Symptomatik, Positiv-Symptomatik und Globale Symtpomatik; PANSS = Posivtive and Negative Syndrome Scale). (d) Analyse-Methoden enthalten Cytometric Bead Array (CBA), ELISA und ELISPOT. CBA wurde zur Messung von IFN-g, IL-2, TNF-a, IL-4, IL-10 und IL-6 im Zellkulturüberstand des Voll-Blut-Assays und im Serum verwendet, ELISA wurde zur Bestimmung der IL-12- und IL-13-Produktion im PHA-stimulierten Voll-Blut-Assay eingesetzt, während ELISPOT zum Erfassen der in-vitro-Produktion von IFN-g, IL-12, IL-4, IL-13 und IL-10 bei Lymphozyten benutzt wurde. Die Serumkonzentrationen der Hormone Prolactin, Cortisol, Östradiol, Testosteron, sowie SHBG wurden mit entsprechenden Reagenzienkits am Analysenautomaten Elecsys 2010 erhoben. (e) Auswertung: Die schizophrenen Patienten wurden zuerst als eine ganze Gruppe untersucht, danach nach Geschlecht und verschiedenen klinischen Eigenschaften in unterschiedliche Subgruppen eingeteilt; die so gebildeten verschiedenen Subgruppen sind die unabhängigen Variablen. Die wichtigen abhängigen Variablen sind Th1/Th2-Quotienten einschließlich IFN-g/IL-4, IFN-g/IL-10 (Serum, Voll-Blut-Assay, Lymphozyten) und IFN-g/IL-13 (Lymphozyten). Bei auffälligen Unterschied(en) bezüglich Alter, oder Hormonkonzentrationen und SHBG zwischen einer schizophrenen Subgruppe und den entsprechenden Kontrollen wurden diese Parameter als Kovarianten in die Analyse eingeschlossen, um ihre Effekte auf die Th1/Th2-Balance bei den zu vergleichenden Gruppen zu kontrollieren. (f) Statistik: MAN(C)OVA und Multiple Regression. MAN(C)OVA wurde verwendet, um die Fragestellung (2a) und (2b) zu untersuchen, während Multiple Regression zur Beantwortung der Fragestellung (2c) diente. (5) Primäre Ergebnisse: (a) Die Ergebnisse dieser Studie unterstützen unsere Hypothese einer Th2-Verschiebung zumindest bei einer Subgruppe der Schizophrenie. (b) Befunde bezüglich der Th1/Th2-Balance in Schizophrenie (Resultate der MAN(C)OVA): · Die Serum-Daten deuteten auf eine eindeutige Th2-Verschiebung bei schizophrenen Patienten als Gesamtgruppe hin, nachdem die Effekte von Alter und verschiedener Hormone (insbesondere Prolactin) ausgeschlossen worden waren. · Die Th2-Verschiebung im Serum scheint Schizophrenie-spezifisch zu sein, wie die Daten der Patienten mit schizophrenie-ähnlicher Symptomatik zeigen. · Im geschlechts-spezifischen Vergleich zu gesunden Probanden hatten weibliche schizophrene Patienten signifikant reduzierte Quotient sowohl für Serum IFN-g/IL-4 als auch für IFN-g/IL-10, während männliche Patienten ausschließlich einen deutlich verminderten Serum IFN-g/IL-10 Quotient zeigten. · Reduzierte Serum IFN-g/IL-4- und IFN-g/IL-10-Quotienten wurden ebenfalls bei diversen klinischen Subgruppen beobachtet außer bei schizophrenen Patienten mit vorwiegender Positivsymptomatik. · Ein deutlich reduzierter IFN-g/IL-10-Quotient im PHA-stimulierten Voll-Blut wurde (a) bei Nicht-Paranoid oder chronischen schizophrenen Patienten gezeigt, bei Patienten, die (b) eine positive psychiatrische Familienanamnese hatten und (c) vor Einschluss in die Studie länger als 3 Monate Antipsychotika-frei gewesen waren oder (d) bei Aufnahme in die stationär-psychiatrische Behandlung niedrigere Werte auf der PANSS-Negativ-Skala hatten. Bemerkenswerter weise zeigten auch Antipsychotika-naive Patienten mit Schizophrenie tendenziell einen beträchtlich reduzierten IFN-g/IL-10-Quotient im Voll-Blut. · Die schizophrenen Patienten, deren Symptome nach einer 8-wöchigen Behandlung fast unverändert blieben, hatten auffallend niedrigere IFN-g/IL-4- und IFN-g/IL-10-Quotienten im Voll-Blut als die gesunden Probanden. · Die schizophrenen Patienten mit einem frühen Krankheitsausbruch hatten außergewöhnlich reduzierte Serum IFN-g/IL-4- und IFN-g/IL-10-Quotienten, aber einen erhöhten IFN-g/IL-4 und IFN-g/IL-13 in PHA-stimulierten Lymphozyten. Im Gegensatz zeigten diejenigen mit einem späten Ausbruch keine Änderung der beiden Serum Th1/Th2-Quotienten, jedoch auffallend reduzierte IFN-g/IL-4- und IFN-g/IL-13-Quotienten bei in-vitro stimulierten Lymphozyten. (c) Die möglichen Ursachen der Th1/Th2-Dysbalance bei Schizophrenie-Patienten (Ergebnisse von Multiple-Regression): · Für die schizophrenen Patienten als ganze Gruppe waren vorwiegend IFN-g, IL-4 und IL-10 an die Balance zwischen dem Th1- und Th2-System beteiligt. IL-6 und TNF-a könnten zur Balance zwischen IFN-g und IL-4 im PHA-stimulierten Voll-Blut beigetragen haben, während IL-4 und das Alter offensichtliche Einflüsse auf die Balance zwischen IFN-g und IL-10 im Voll-Blut bei Patienten mit Schizophrenie gehabt haben dürften. · Für die schizophrenen Patientinnen wurde keine eindeutige Quelle für das Ausbalancieren zwischen Serum IFN-g und IL-4 gefunden, obwohl die gemessenen Variablen in der Lage waren, die IFN-g/IL-4-Varianz zuverlässig vorherzusagen (d.h. ³67% oder 2/3 der Varianz waren dadurch erklärbar). Das Abgleichen zwischen IFN-g und IL-4 im Voll-Blut nach PHA-Stimulation wurde eher von den komplexen wechselseitigen Korrelationen unter IFN-g, IL-4, TNF-a, IL-6, Prolactin, Östradiol, Testosteron und Alter beeinflusst. Ähnlich komplexe Inter-Korrelationen unter diesen obengenannten Kenngrößen wurden ebenfalls beim Ausgleichen zwischen IFN-g und IL-10 sowohl im Serum als auch im PHA-stimulierten Voll-Blut beobachtet. · Für männliche schizophrene Patienten gab es vermutlich einige andere entscheidende Faktoren, welche in dieser Studie nicht geprüft worden waren, die jedoch an der Balancierung zwischen IFN-g und IL-10 im Voll-Blut beteiligt gewesen waren. Im Gegensatz zu gesunden Probanden könnten Alter, Prolactin und Östradiol zusätzlich am Abgleichen von Serum IFN-g/IL-10 beteiligt gewesen sein. Hingegen war IL-6 am Abgleichen von IFN-g/IL-10 Voll-Blut-Assay bei männlichen schizophrenen Patienten beteiligt. Beachtenswerte Beiträge von Testosteron, SHBG und Östradiol zur Balancierung vom Voll-Blut IFN-g/IL-10 wie im Fall der Kontrollen waren bei männlichen Patienten mit Schizophrenie nicht zu beobachten. (d) Psychopathologie und Th1/Th2-Quotienten: Der durchschnittliche Messwert auf der PANSS-Negativ-Skala korrelierte positiv mit Voll-Blut-Assay IFN-g/IL-4 und IFN-g/IL-10. Außerdem war der Mittelwert auf der PANSS Global Skala ebenfalls positiv mit Voll-Blut IFN-g/IL-4 assoziiert. (6) Schlussfolgerung und Diskussion: (a) Die Ergebnisse dieser Studie zeigen deutliche Th2-Verschiebungen im Serum bei verschiedenen schizophrenen Subgruppen und bieten einen eher unterstützenden Hinweis für die Hypothese der Th2-Verschiebung von Schizophrenie. (b) Th2-Verschiebungen bei schizophrenen Patienten scheinen eine komplexe Folge von Wechselwirkungen von Krankheitsprozess, Hormonen und antipsychotischer Medikation, jedoch wahrscheinlich nicht nur ein Resultat der antipsychotischen Behandlung oder der durch Alterung ausgelösten Veränderungen zu sein.