Podcasts about prnp

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Best podcasts about prnp

Latest podcast episodes about prnp

PaperPlayer biorxiv neuroscience
Neuronal Transcriptome Disruption, Tau Accumulation and Synapse Loss in Alzheimer's Knock-in Mice Require Cellular Prion Protein

PaperPlayer biorxiv neuroscience

Play Episode Listen Later Feb 15, 2023


Link to bioRxiv paper: http://biorxiv.org/cgi/content/short/2023.02.15.528700v1?rss=1 Authors: Stoner, A., Fu, L., Nicholson, L., Zheng, C., Toyonaga, T., Spurrier, J., Laird, W., Cai, Z., Strittmatter, S. M. Abstract: BackgroundCellular prion protein (PrPC) is a high-affinity cell-surface receptor for Amyloid-{beta} oligomers (A{beta}o). In certain overexpression models of Alzheimers Disease (AD), pharmacology and genetics demonstrate its essential role for synaptic plasticity impairment, memory deficits and synapse loss. However, PrPCs role in AD-related phenotypes with endogenous expression levels, its role in tau accumulation and its effect on imaging biomarkers are unknown. The necessity of PrPC for transcriptomic alterations driven by A{beta} across cell types is unexplored. MethodsThe role of PrPC was examined as a function of age in homozygous AppNL-G-F/hMapt double knock-in mice (DKI). Phenotypes of AppNL-G-F/hMapt mice with a deletion of Prnp expression (DKI; Prnp-/-) were compared with DKI mice with intact Prnp, mice with a targeted deletion of Prnp (Prnp-/-), and mice with intact Prnp (WT). Phenotypes examined included behavioral deficits, synapse loss by PET imaging, synapse loss by immunohistology, tau pathology, gliosis, inflammatory markers, and snRNA-seq transcriptomic profiling. ResultsBy 9 months age, DKI mice showed learning and memory impairment, but DKI; Prnp-/- and Prnp-/- groups were indistinguishable from WT. Synapse loss in DKI brain, measured by [18F]SynVesT-1 SV2A PET or anti-SV2A immunohistology, was prevented by Prnp deletion. Accumulation of Tau phosphorylated at aa 217 and 202/205, C1q tagging of synapses, and dystrophic neurites were all increased in DKI mice but each decreased to WT levels with Prnp deletion. In contrast, astrogliosis, microgliosis and A{beta} levels were unchanged between DKI and DKI; Prnp-/- groups. Single-nuclei transcriptomics revealed differential expression in neurons and glia of DKI mice relative to WT. For DKI; Prnp-/- mice, the majority of neuronal genes differentially expressed in DKI mice were no longer significantly altered relative to WT, but most glial DKI-dependent gene expression changes persisted. The DKI-dependent neuronal genes corrected by Prnp deletion associated bioinformatically with synaptic function. Additional genes were uniquely altered only in the Prnp-/-or the DKI; Prnp-/- groups. ConclusionsA functional Prnp gene is required in AppNL-G-F/hMapt double knock-in mice for synapse loss, phospho-tau accumulation and neuronal gene expression. These data support the efficacy of targeting the A{beta}o-PrPC interaction to prevent A{beta}o-neurotoxicity and pathologic tau accumulation in AD. Copy rights belong to original authors. Visit the link for more info Podcast created by Paper Player, LLC

PaperPlayer biorxiv neuroscience
A single-cell map of antisense oligonucleotide activity in the brain

PaperPlayer biorxiv neuroscience

Play Episode Listen Later Feb 14, 2023


Link to bioRxiv paper: http://biorxiv.org/cgi/content/short/2023.02.14.528473v1?rss=1 Authors: Mortberg, M. A., Gentile, J. E., Nadaf, N., Vanderburg, C., Simmons, S., Dubinsky, D., Slamin, A., Maldonado, S., Petersen, C. L., Jones, N., Kordasiewicz, H. B., Zhao, H. T., Vallabh, S. M., Minikel, E. V. Abstract: Antisense oligonucleotides (ASOs) dosed into cerebrospinal fluid (CSF) distribute broadly throughout the brain and hold the promise of treating myriad brain diseases by modulating RNA. CNS tissue is not routinely biopsied in living individuals, leading to reliance on CSF biomarkers to inform on drug target engagement. Animal models can link CSF biomarkers to brain parenchyma, but our understanding of how individual cells contribute to bulk tissue signal is limited. Here we employed single nucleus transcriptomics on tissue from mice treated with RNase H1 ASOs against Prnp and Malat1 and macaques treated with an ASO against PRNP. Activity was observed in every cell type, though sometimes with substantial differences in magnitude. Single cell RNA count distributions implied target suppression in every single sequenced cell, rather than intense knockdown in only some cells. Duration of action up to 12 weeks post-dose differed across cell types, being shorter in microglia than in neurons. Suppression in neurons was generally similar to, or more robust than, the bulk tissue. In macaques, PrP in CSF was lowered 40% in conjunction with PRNP knockdown across all cell types including neurons, arguing that a CSF biomarker readout is likely to reflect disease-relevant cells in a neuronal disorder. Copy rights belong to original authors. Visit the link for more info Podcast created by Paper Player, LLC

SynGAP10 weekly 10 minute updates on SYNGAP1 (video)
SYNGAP-A-PALOOZA ‘22, NASHVILLE & a bit more on ASOs #S10e81

SynGAP10 weekly 10 minute updates on SYNGAP1 (video)

Play Episode Listen Later Nov 10, 2022 14:10


ATLANTA: 11/12 https://cbo.io/bidapp/index.php?slug=syngap  Stoke Update on STK-001 Phase 1/2a studies https://investor.stoketherapeutics.com/news-releases/news-release-details/stoke-therapeutics-host-webinar-and-conference-call-present  PMC 11/14-15 https://www.personalizedmedicinecoalition.org/events/Events/Personalized_Medicine_and_the_Patient 188+ Medical Records Matter: Sign up for CIITIZEN: https://www.ciitizen.com/syngap1/  SYNGAP1 ANNUAL MEETING aka “SYNGAP-A-PALOOZA” NASHVILLE 12/1 & 2 https://secure.givelively.org/event/syngap-research-fund-incorporated/syngap1-conference-2022-charting-our-rare-disease-treatment-path  8-8:30 WELCOME AND BREAKFAST - Lauren 8:30-10:45 SYNGAP1 CAREGIVERS: REALITY, RESILIENCE AND RESOURCES - Becky Sansbury & Nancy Kessler 11:00-12:00 REGISTRIES - Invitae, Simons, Rare-X w/Q&A 12:00-12:30 LUNCH 12:30-1:15 GETTING CLINICAL TRIAL READY - Kathie Bishop, Acadia 1:30-1:55 PRAXIS - Title TBD 1:55-2:40 TAKING ON BEHAVIORS - Jackie Kancir 2:40-3:10 MORE OF EVERYTHING BOOK LAUNCH - JR 3:25-3:50 SRF LATIN AMERICA - FONDO DE INVESTIGATION SYNGAP - Vicky Arteaga 3:50-4:35 SRF YEAR IN REVIEW - Rebecca Kohlhepp, Peter Hallburton, Pavel Gerovich 4:35-5:00 LOOKING TO THE FUTURE - Mike Graglia 6:30-8:30 Community Dinner @ Deacon's New South JOIN US - 12/1 RECEPTION: https://www.eventbrite.com/e/rare-advocate-reception-tickets-446184007377  JOIN US - 12/2 DINNER: https://secure.givelively.org/event/syngap-research-fund-incorporated/syngap1-conference-2022-caregiver-dinner  GENETIC THERAPY UPDATES #S10e80 https://youtu.be/xeo94GViXiw  :-) https://www.nytimes.com/2022/11/09/health/pompe-disease-treatment.html :-/ http://www.cureffi.org/2022/11/01/asos-hydrocephalus/“we are working to develop an ASO against PRNP as a therapy for prion disease… Overall, it's hard to know whether there exists an association between nusinersen and hydrocephalus; if there is, the effect size is not huge and the frequency appears low. No patients appear to have died from it. I don't believe that the tragic results reported for valeriasen should hold us back from bringing a prion disease ASO into trials. But, this is one more reminder that clinical trials are experiments, and the first-in-human dose of a drug is really the starting line and not the finish line.” SMA: THREE DRUGS!  BIG Pipeline. https://www.curesma.org/sma-drug-pipeline/  Angelman Trials: 3 recruiting. https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=Angelman+Syndrome&term=&cntry=&state=&city=&dist= Dravet Trails, 7 recruiting, 1 is ASO with Stoke. https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=Dravet+Syndrome&Search=Apply&recrs=a&age_v=&gndr=&type=&rslt= CANNONBALL 2.0 - $156,802 Listen to the Radio interview! https://www.syngapresearchfund.org/cannonball  This is a podcast: subscribe to and rate this 10 minute #podcast #SYNGAP10 here https://www.syngapresearchfund.org/syngap10-podcast  Apple podcasts: https://syngap.fund/10a Episode 80 of Syngap10 - November 10, 2022  #Syngap #SYNGAP1 #epilepsy #autism #intellectualdisability #id #anxiety #raredisease #epilepsyawareness #autismawareness #rarediseaseresearch #SynGAPResearchFund #CareAboutRare #PatientAdvocacy #GCchat #Neurology

SynGAP10 weekly 10 minute updates on SYNGAP1 (video)
SYNGAP-A-PALOOZA ‘22, NASHVILLE & a bit more on ASOs #S10e81

SynGAP10 weekly 10 minute updates on SYNGAP1 (video)

Play Episode Listen Later Nov 10, 2022 14:10


ATLANTA: 11/12 https://cbo.io/bidapp/index.php?slug=syngap Stoke Update on STK-001 Phase 1/2a studies https://investor.stoketherapeutics.com/news-releases/news-release-details/stoke-therapeutics-host-webinar-and-conference-call-present PMC 11/14-15 https://www.personalizedmedicinecoalition.org/events/Events/Personalized_Medicine_and_the_Patient 188+ Medical Records Matter: Sign up for CIITIZEN: https://www.ciitizen.com/syngap1/ SYNGAP1 ANNUAL MEETING aka “SYNGAP-A-PALOOZA” NASHVILLE 12/1 & 2 https://secure.givelively.org/event/syngap-research-fund-incorporated/syngap1-conference-2022-charting-our-rare-disease-treatment-path 8-8:30 WELCOME AND BREAKFAST - Lauren 8:30-10:45 SYNGAP1 CAREGIVERS: REALITY, RESILIENCE AND RESOURCES - Becky Sansbury & Nancy Kessler 11:00-12:00 REGISTRIES - Invitae, Simons, Rare-X w/Q&A 12:00-12:30 LUNCH 12:30-1:15 GETTING CLINICAL TRIAL READY - Kathie Bishop, Acadia 1:30-1:55 PRAXIS - Title TBD 1:55-2:40 TAKING ON BEHAVIORS - Jackie Kancir 2:40-3:10 MORE OF EVERYTHING BOOK LAUNCH - JR 3:25-3:50 SRF LATIN AMERICA - FONDO DE INVESTIGATION SYNGAP - Vicky Arteaga 3:50-4:35 SRF YEAR IN REVIEW - Rebecca Kohlhepp, Peter Hallburton, Pavel Gerovich 4:35-5:00 LOOKING TO THE FUTURE - Mike Graglia 6:30-8:30 Community Dinner @ Deacon's New South JOIN US - 12/1 RECEPTION: https://www.eventbrite.com/e/rare-advocate-reception-tickets-446184007377 JOIN US - 12/2 DINNER: https://secure.givelively.org/event/syngap-research-fund-incorporated/syngap1-conference-2022-caregiver-dinner GENETIC THERAPY UPDATES #S10e80 https://youtu.be/xeo94GViXiw :-) https://www.nytimes.com/2022/11/09/health/pompe-disease-treatment.html :-/ http://www.cureffi.org/2022/11/01/asos-hydrocephalus/ “we are working to develop an ASO against PRNP as a therapy for prion disease… Overall, it's hard to know whether there exists an association between nusinersen and hydrocephalus; if there is, the effect size is not huge and the frequency appears low. No patients appear to have died from it. I don't believe that the tragic results reported for valeriasen should hold us back from bringing a prion disease ASO into trials. But, this is one more reminder that clinical trials are experiments, and the first-in-human dose of a drug is really the starting line and not the finish line.” SMA: THREE DRUGS! BIG Pipeline. https://www.curesma.org/sma-drug-pipeline/ Angelman Trials: 3 recruiting. https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=Angelman+Syndrome&term=&cntry=&state=&city=&dist= Dravet Trails, 7 recruiting, 1 is ASO with Stoke. https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=Dravet+Syndrome&Search=Apply&recrs=a&age_v=&gndr=&type=&rslt= CANNONBALL 2.0 - $156,802 Listen to the Radio interview! https://www.syngapresearchfund.org/cannonball This is a podcast: subscribe to and rate this 10 minute #podcast #SYNGAP10 here https://www.syngapresearchfund.org/syngap10-podcast Apple podcasts: https://syngap.fund/10a Episode 80 of Syngap10 - November 10, 2022 #Syngap #SYNGAP1 #epilepsy #autism #intellectualdisability #id #anxiety #raredisease #epilepsyawareness #autismawareness #rarediseaseresearch #SynGAPResearchFund #CareAboutRare #PatientAdvocacy #GCchat #Neurology --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/syngap10/message

Occultae Veritatis Podcast - OVPOD
Case #081: Fatal Insomnia

Occultae Veritatis Podcast - OVPOD

Play Episode Listen Later Jul 13, 2019 52:50


Occultae Veritatis Podcast   Case #081: Fatal Insomnia Fatal insomnia is a rare prion disease that interferes with sleep and leads to deterioration of mental function and loss of coordination. Death occurs within a few months to a few years   Subscribe: https://ovpod.ca Pallet cleanser: Ablaze Within - Offertory   #hailval Support the Show: http://www.patreon.com/ovpod

Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 17/19
Einfluss der Kupferbindung an der Aminosäureposition 95 im Prionprotein auf den Krankheitsverlauf nach Prioninfektion

Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 17/19

Play Episode Listen Later Nov 27, 2014


Prionerkrankungen gehören zu den neurodegenerativen Erkrankungen und können sowohl genetisch übertragen als auch erworben werden. Sie verlaufen bisher ausschließlich letal. Verursacht werden sie durch das PrPsc, die pathologische Isoform des physiologisch vorkommenden PrPc. Ein – teilweise noch kontroverser – Einfluss von Kupfer auf die Pathologie wurde mehrfach dargestellt. Bisherige Arbeiten haben diesen Einfluss jedoch insbesondere anhand der Bindung an die Oktarepeatregion untersucht; zunehmend wächst allerdings das Interesse an den Kupferbindungsstellen außerhalb dieser Region: unter anderem insbesondere am Histidin 95 (His95). Im Rahmen dieser Arbeit wurde erstmalig der Einfluss der Kupferbindung an der murinen Aminosäure Histidin 95 des Prionproteins (PrP) in vivo nach Infektion untersucht. Da die Erreger von Scrapie und CJD eine ähnlich Primär-, Sekundär- und Tertiärstruktur besitzen [51, 168], sind wahrscheinlich die Ergebnisse aus Tiermodellen - zumindest teilweise - auf das menschliche Prionprotein übertragbar. Zur Untersuchung wurden transgene Mäuse verwendet, die ein mutiertes PrP mit einem Aminosäure-Austausch von Histidin zu Glycin an der Position 95 des Prionproteins explizieren. Zur Abgrenzung des Einflusses der Mutation nach Infektion wurde vorab eine Charakterisierung der nicht infizierten Mäuse durchgeführt: Die Mäuse nach Mutation (H95G-Mäuse) sowie das mutierte Prionprotein (H95G- PrP) wurden vor Infektion ausführlich untersucht und mit Wildtypkontrollen verglichen. Immunhistochemisch, histologisch und klinisch zeigte sich vor Infektion kein Unterschied zwischen H95G-Mäusen und Wildtypmäusen. Anschließend erfolgten diese Untersuchungen bei RML-infizierten H95G- und Wildtypmäusen. In dieser Arbeit konnte zum ersten Mal anhand von homozygoten HG95+/+-Mäusen mit Prnp-/- Hintergrund und Prnp+/+-129/Sv- C57/Bl6-Kontrollmäusen ein signifikanter Einfluss der Kupferbindungsstelle am Histidin 95 auf die Pathologie und das Überleben nach Prioninfektion gezeigt werden. Die Ergebnisse wurden bei den Mäusen nach Infektion zweiter Passage geprüft. Hierdurch konnte eine stabile, signifikant verkürzte Inkubationszeit bei den H95G- Mäusen im Vergleich zum Wildtyp nachgewiesen werden. Nach Infektion konnte weiterhin gezeigt werden, dass die H95G-Mäuse in fast allen beurteilten Hirnregionen reproduzierbar signifikant mehr plaqueartige PrPsc-Ablagerungen sowie reproduzierbar signifikant geringere spongiforme Veränderungen aufwiesen. Im Bereich des Kleinhirns zeigten sich signifikant deutlicher ausgeprägte, in den untersuchten Cortexbereichen signifikant geringer ausgeprägte synaptische PrPsc- Ablagerungen nach RML-Infektion, die teilweise reproduzierbar waren. Wahrscheinlich werden diese Ergebnisse beeinflusst durch den hier gezeigten veränderten Abbau des H95G- PrPsc, das im Gegensatz zum Wildtyp-PrPsc hauptsächlich über den a-Abbaumechanismus abgebaut wird, sowie den möglichen höheren Konzentrationen von H95G-PrPc.

Medizin - Open Access LMU - Teil 20/22
Report about Four Novel Mutations in the Prion Protein Gene

Medizin - Open Access LMU - Teil 20/22

Play Episode Listen Later Jan 1, 2013


Background/Aims: Since detection of the prion protein gene (PRNP) morethan 30 mutations have been discovered. Some have only been found insingle case reports without known intrafamilial accumulation orneuropathological proof so that the causal connection between mutationand disease could not be proved. Those patients often present atypicalclinical phenotypes, and it is not unusual that they are classified asdiseases other than Creutzfeldt-Jakob disease (CJD). Methods: Cases ofsuspected CJD have been reported to the national reference center forprion diseases. Clinical and diagnostic data were collected, and aclassification of definite, possible or probable prion disease was made.Molecular analysis of PRNP was performed by capillary sequencing.Results: We have described 4 cases with atypical clinical and diagnosticfindings and unknown mutations in PRNP so far. Conclusion: Threepatients fulfilled the criteria of probable CJD, and 1 patient fulfilledthe criteria of possible CJD but the clinical picture in none of thepatients was typical CJD; hence, it remained questionable whether themutations were causal of the disease.

Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 12/19
Neuropathologische Untersuchungen zur letalen Insomnie

Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 12/19

Play Episode Listen Later Oct 21, 2010


Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wurde ein relativ großes Patientenkollektiv von 31 Patienten mit letaler Insomnie neuropathologisch untersucht. Es wurden HE-histologische und immunhistologische Schnitte von jeweils 15 Regionen angefertigt. Ferner wurde erstmals die Methode PET-Blot systematisch angewandt und mit den anderen Methoden verglichen. Weiterhin wurde dieses Krankheitsbild auf Subtypen hin untersucht. Aus den Akten ergaben sich bei zehn Patienten Hinweise auf eine familiäre neurodegenerative Erkrankung. An Symptomen waren Adynamie, Desorientiertheit, Dysarthrie, Frontalhirnzeichen, kognitive Störungen, Myoklonus und vegetative Störungen sehr häufig, Schlafstörungen waren nicht in jedem Fall vorhanden. Mit 22 Männern und 9 Frauen unter den Patienten gab es eine ungleiche Geschlechterverteilung, deren Ursache unklar ist. Die klinischen Daten und die Histopathologie der Geschlechter ähnelten sich sehr. Insgesamt begann die Krankheit im Durchschnitt mit 52 Jahren und dauerte 12 Monate. Die Patienten starben im Mittel mit 53 Jahren. Die genetische Analyse ergab bei fünf Patienten die FFI-Mutation an Codon 178 auf dem PRNP in Verbindung mit einer MV-Heterozygotie an Codon 129 und bei 23 Patienten die Mutation an Codon 178 in Verbindung mit einer MM-Homozygotie an Codon 129. Bei zwei Patienten war keine Mutation an Codon 178 nachweisbar, diese sporadischen Fälle waren MM-homozygot an Codon 129. Bei einem Patienten war die genetische Analyse nicht möglich. Die heterozygoten Patienten hatten mit 16 Monaten eine 5 Monate längere Krankheitsdauer als die homozygoten Patienten, weiterhin hatten die heterozygoten Patienten mehr histopathologische Veränderungen im Allokortex. Die sporadischen Fälle unterschieden sich in den klinischen Daten und in der Histopathologie nicht wesentlich von den familiären Fällen. Der Thalamus war die einzige Hirnregion, die in allen Fällen die drei histopathologischen Kriterien einer Prionkrankheit aufwies. Diese Region zeigte die ausgeprägstesten histopathologischen Veränderungen, gefolgt von der Medulla oblongata. Die Regionen okzipitaler Kortex, Hippocampus und Cerebellum wiesen dagegen die geringsten histopathologischen Veränderungen auf. Alle anderen Regionen, auch bisher im Zusammenhang mit der FI selten beschriebene Regionen wie Gyrus cinguli, Insel und Vierhügelplatte, zeigten geringgradige histopathologische Veränderungen auf. Die Histopathologie nahm von frontalen über temporalen und parietalen hin zum okzipitalen Kortex ab. Da die meisten Fälle in diesen Eigenschaften gut übereinstimmten, ist eine moderate Histopathologie in Thalamus und in den unteren Oliven in Kombination mit geringgradigen Veränderungen in den anderen Regionen ein deutlicher Hinweis für das Vorliegen einer FI. Die PrPSc-Ablagerungen in der Immunhistologie waren sehr diskret ausgeprägt und häufig auf das Zytosol der Nervenzellen beschränkt; bis auf einen Fall mit einem perivakuolären Muster und bis auf drei Fälle, die in allen Regionen negativ ausfielen, waren die Ablagerungen in der Immunhistologie fein dispers. Die PrPSc-Ablagerungen in den PET- Blots waren im Gegensatz zur Immunhistologie in jedem Fall nachweisbar und intensiver gefärbt. Sie waren – bis auf einen Fall mit einem perivakuolären Muster – fein dispers. Es wurden besondere Muster im PET-Blot gefunden: es handelte sich um unterschiedlich gefärbte Schichten des Neokortex und des Cerebellums sowie um verschieden stark betroffene Areale des Allokortex. In der vorliegenden Arbeit ergaben sich Hinweise darauf, dass sich die PrPSc-Ablagerungen im Allokortex mit Dauer der Erkrankung vom entorhinalen Kortex aus bis hin zum Hippocampus steigern. Aufgrund fehlender Unterschiede zwischen den Regionen im Gesamtprofil der Immunhistologie und aufgrund der äußerst unterschiedlichen Einzelprofile der PET-Blots konnte weder im Gesamtprofil der Immunhistologie noch im Gesamtprofil der PET-Blots eine FI-typische Verteilung herausgearbeitet werden, anhand derer die Diagnose FI gestellt werden könnte. In der vorliegenden Arbeit wurden statistische Verfahren angewandt, um Fälle mit deutlich abweichenden klinischen und neuropathologischen Merkmalen herauszuarbeiten und mögliche Subgruppen zu identifizieren. Diese Verfahren erbrachten jedoch kein eindeutiges Resultat. Nur einer der 31 Fälle unterschied sich durch eine sCJD-ähnliche Histopathologie, ein weiterer durch ein perivakuoläres Ablagerungsmuster deutlich von allen anderen. Diese Fälle könnten Subgruppen repräsentieren, falls mehrere der jeweiligen Fälle in einer größeren Patientenstichprobe identifiziert werden könnten. Bei der Suche nach Subgruppen ergaben sich einige bemerkenswerte Zusammenhänge zwischen Pathologie und klinischen Daten. Beispielsweise war ein früher Krankheitsbeginn mit einer schweren Histopathologie im Thalamus und einer geringen Histopathologie in der Substantia nigra verbunden. Patienten mit deutlicher Pathologie jeglicher Art im Neokortex hatten eine besonders lange Krankheitsdauer. PrPSc-Ablagerungen in der Mehrzahl der Regionen in der Immunhistologie bedeuteten einen sehr viel früheren Krankheitsbeginn und Sterbealter.

Medizin - Open Access LMU - Teil 16/22
Clinical Features of Rapidly Progressive Alzheimer's Disease

Medizin - Open Access LMU - Teil 16/22

Play Episode Listen Later Jan 1, 2010


Objective: To characterize clinical features, CSF biomarkers and genetic polymorphisms of patients suffering from a rapidly progressing subtype of Alzheimer's dementia (rpAD). Methods: Retrospective analyses of 32 neuropathologically confirmed cases differentially diagnosed as AD out of a group with rapidly progressive dementia. CSF biomarkers (14-3-3, tau, beta-amyloid 1-42) and genetic markers (PRNP codon 129, apolipoprotein E, ApoE, polymorphism) were determined. Results: Median survival was 26 months, age at onset 73 years. Biomarkers: mean beta-amyloid 1-42: 266 pg/ml, median tau: 491 pg/ml, 14-3-3 positive: 31%. Genetic polymorphisms showed a predominance of methionine homozygosity at PRNP codon 129 and a low frequency of ApoE4 (38%, no homozygous patients). Thirty-five symptoms were studied. Frequent symptoms were myoclonus (75%), disturbed gait (66%) and rigidity (50%). Discussion: rpAD is associated with a diversity of neurological signs even able to mimic Creutz feldt-Jakob disease. Biomarkers and genetic profile differ from those seen in classical AD. The findings on biomarkers, symptomatology and genetics may aid the differential diagnostic process. Copyright (C) 2010 S. Karger AG, Basel

Medizin - Open Access LMU - Teil 15/22
Evidence for a pathogenic role of different mutations at codon 188 of PRNP

Medizin - Open Access LMU - Teil 15/22

Play Episode Listen Later May 14, 2008


Clinical and pathological changes in familial Creutzfeldt-Jakob disease (CJD) cases may be similar or indistinguishable from sporadic CJD. Therefore determination of novel mutations in PRNP remains of major importance. We identified two different rare mutations in codon 188 of the prion protein gene (PRNP) in four patients suffering from a disease clinically very similar to the major subtype of sporadic CJD. Both mutations result in an exchange of the amino acid residue threonine for a highly basic residue, either arginine (T188R) or lysine (T188K). The T188R mutation was found in one patient and the T188K mutation in three patients. The prevalence of mutations at codon 188 of PRNP was tested in 593 sporadic CJD cases and 735 healthy individuals. Neither mutation was found. The data presented here argue in favor of T188K being a pathogenic mutation causing genetic CJD. Since one individual with this mutation, who is the father of a clinically affected patient with T188K mutation, is now 79 years old and shows no signs of disease, this mutation is likely associated with a penetrance under 100%. Further observations will have to show whether T188R is a pathogenic mutation.

Medizin - Open Access LMU - Teil 14/22
Significant association of a M129V independent polymorphism in the 5\prime UTR of the PRNP gene with sporadic Creutzfeldt-Jakob disease in a large German case-control study

Medizin - Open Access LMU - Teil 14/22

Play Episode Listen Later Jan 1, 2006


Background: A single nucleotide polymorphism (SNP) in the coding region of the prion protein gene (PRNP) at codon 129 has been repeatedly shown to be an associated factor to sporadic Creutzfeldt-Jakob disease (sCJD), but additional major predisposing DNA variants for sCJD are still unknown. Several previous studies focused on the characterisation of polymorphisms in PRNP and the prion-like doppel gene (PRND), generating contradictory results on relatively small sample sets. Thus, extensive studies are required for validation of the polymorphisms in PRNP and PRND.Methods: We evaluated a set of nine SNPs of PRNP and one SNP of PRND in 593 German sCJD patients and 748 German healthy controls. Genotyping was performed using MALDI-TOF mass spectrometry.Results: In addition to PRNP 129, we detected a significant association between sCJD and allele frequencies of six further PRNP SNPs. No significant association of PRND T174M with sCJD was shown. We observed strong linkage disequilibrium within eight adjacent PRNP SNPs, including PRNP 129. However, the association of sCJD with PRNP 1368 and PRNP 34296 appeared to be independent on the genotype of PRNP 129. We additionally identified the most common haplotypes of PRNP to be over-represented or under-represented in our cohort of patients with sCJD.Conclusion: Our study evaluated previous findings of the association of SNPs in the PRNP and PRND genes in the largest cohorts for association study in sCJD to date, and extends previous findings by defining for the first time the haplotypes associated with sCJD in a large population of the German CJD surveillance study.

Fakultät für Biologie - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 01/06
Etablierung eines Modellsystems zur zellulären und biochemischen Phänotypisierung von Prionproteinen unter Verwendung von GFP-PrP-Chimären

Fakultät für Biologie - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 01/06

Play Episode Listen Later Jan 17, 2002


Etwa 10 % der gesamten Erkrankungsfälle der humanen TSEs werden durch die Gruppe der vererbbaren Formen dieser Krankheiten repräsentiert, für die bislang in allen untersuchten Fällen Punktmutationen oder Insertionen im Prionprotein-Gen des Menschen (PRNP) nachgewiesen werden konnten. Obwohl bereits mehr als 20 TSE-assoziierte Mutationen in PRNP beschrieben wurden, ist nach wie vor relativ wenig über die Zellbiologie, d. h. den zellulären Transport bzw. die zelluläre Lokalisation dieser PrPMutanten bekannt. Aus diesem Grund wurde erstmalig ein Modellsystem mit homologen Maus-PrPs in der vielfach eingesetzten Maus-Neuroblastom-Zelllinie N2a etabliert, welches durch die Verwendung des grünen Fluoreszenzproteins (GFP) als integrales Markerprotein in PrP eine direkte Beobachtung von PrP und PrP-Mutanten in lebenden Zellen ermöglichte. Es wurden insgesamt neben der Chimäre mit wt PrP und GFP weitere 14 Chimären hergestellt, von denen 11 mit PrP-Mutanten humaner, vererbbarer Prionkrankheiten korrespondierten. Die Ausweitung des Modellsystems auf die PrPMutanten wurde erst nach einer sorgfältigen Überprüfung der Chimäre mit wt PrP (GFPwtPrP) vorgenommen, die zeigte, dass sich GFP-wtPrP in allen untersuchten Parametern wie natives PrP verhielt. Für die 11 TSE-assoziierten PrP-Mutanten konnten drei zelluläre Phänotypen identifiziert werden, die sich deutlich voneinander unterschieden. So konnte für bestimmte Missense- und Insert-Mutanten ein sekretorischer Transport wie bei der Wildtyp-Kontrolle festgestellt werden, mit einer Lokalisation der Proteine im Golgi- Apparat und auf der Zelloberfläche. Dem entgegen zeigten die zwei bislang beschriebenen, TSE-assoziierten Nonsense-Mutanten keinen Transport entlang eines sekretorischen Weges, sondern eine Lokalisation im Cytoplasma und im Zellkern. Als dritter Phänotyp konnte auf Grund einer Blockierung des sekretorischen Transports im Golgi-Apparat eine intrazelluläre Akkumulation im ER/Golgi sowohl für eine Missense-Mutante, deren Mutation zu einer Zerstörung des Sequenzmotivs für eine N-Glykosylierung führte als auch für eine Insert-Mutante, welche die bislang größte Insertion von zusätzlichen 9 Kopien eines Oktapeptids aufwies, detektiert werden. Die mittels des Modellsystems identifizierten, unterschiedlichen Lokalisationen der PrPMutanten deuten darauf hin, dass die familiären Prionkrankheiten nicht einer einheitlichen, zellulären Aberration unterliegen, sondern höchstwahrscheinlich entlang mehrerer zytopathogener Routen ausgebildet werden.

als grund transport dem obwohl formen krankheiten zerst verwendung etwa prp beobachtung transports tse chim proteine insertion etablierung routen aberration gfp lokalisation zellkern zellul unter verwendung akkumulation ddc:500 blockierung zelloberfl missense die ausweitung ddc:570 modellsystem erkrankungsf punktmutationen prnp lokalisationen cytoplasma tses golgi apparat insertionen modellsystems