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Die Glomerulonephritis ist eine entzündliche Erkrankung der Nieren, die hauptsächlich die Glomeruli betrifft – die winzigen Filtereinheiten, die das Blut in den Nieren filtern und für die Ausscheidung von Stoffwechsel Abfällen verantwortlich sind. Die Entzündung führt zu einer Beeinträchtigung der Filterfunktion, was zur Folge hat, dass Proteine und Blutbestandteile in den Urin gelangen können, während Abfallstoffe nur unzureichend ausgeschieden werden. Die Erkrankung kann akut oder chronisch verlaufen und verschiedene Ursachen haben. Lerne in dieser Folge alles Wichtige zu dieser Erkrankung und schreite damit weiter voran auf deinem Weg zum Pflegeprofi.
Welcome to the Instant Trivia podcast episode 1048, where we ask the best trivia on the Internet. Round 1. Category: The Company Line 1: In 1963, live on "The Art Linkletter Show", this company served its billionth burger. McDonald's. 2: This housewares store was named for the packaging its merchandise came in and was first displayed on. Crate and Barrel. 3: This company's Accutron watch, introduced in 1960, had a guarantee of accuracy to within one minute a month. Bulova. 4: Edward Teller and this man partnered in 1898 to sell high fashions to women. (Paul) Bonwit. 5: The Kirschner brothers, Don and Bill, named this ski company for themselves and the second-highest mountain. K2. Round 2. Category: Name That Body Part 1: Dentine,Pulp,Crown. Tooth. 2: Calcaneus,Plantar arch, Sole. Foot. 3: Parietal lobe,Thalamus,Cerebellum. Brain. 4: Phagocytes,Alveoli,Bronchioles. Lungs. 5: Glomeruli,Nephron,Renal cortex. Kidney. Round 3. Category: Sports Halls Of Fame 1: A museum and hall of fame for this sport in Huntington Beach, Calif. includes a shrine to Duke Kahanamoku. surfing. 2: The Basketball Hall of Fame in Springfield, Massachusetts bears the name of this inventor of the game. (James) Naismith. 3: The original of this trophy, a silver bowl, is on permanent display at the Hockey Hall of Fame in Toronto. the Stanley Cup. 4: 1960s inductees into this hall of fame include Don Budge, Alice Marble and Brooke Shields' grandfather Frank Shields. the Tennis Hall of Fame. 5: Start your engines please and head to this Alabama city to visit the Motorsports Hall of Fame. Talladega. Round 4. Category: The 2011 Emmys 1: Emmy has spoken: he won his fourth straight award as Best Reality Host and we can tell you for sure that he knows how to rock and roll. (Jeff) Probst. 2: Guy Pearce won an acting Emmy for playing Monty in this HBO miniseries. Mildred Pierce. 3: With clear eyes and a full heart, Kyle Chandler couldn't lose Lead Actor in a Drama for this show. Friday Night Lights. 4: After joining her fellow nominees onstage, Melissa McCarthy won for this double "M" sitcom. Mike and Molly. 5: This best director was a raging bull in an Emmy shop for his work on "Boardwalk Empire". Martin Scorsese. Round 5. Category: Oscar 1: This film about a family of superheroes beat out "Shrek 2" and "Shark Tale" as 2004's Best Animated Feature. The Incredibles. 2: (Al Gore delivers the clue.) This film about my campaign to recognize climate change as a worldwide problem won the Oscar in 2006 for Best Documentary Feature. An Inconvenient Truth. 3: Michael Douglas won for producing this 1975 film that swept all 5 major Oscar categories. One Flew Over the Cuckoo's Nest. 4: 1980's Best Picture nominees included 2 black and white films: "The Elephant Man" and this boxing film. Raging Bull. 5: She received 2 1982 acting Oscar nominations, both for playing actresses--a soap star and a '40s film star. Jessica Lange. Thanks for listening! Come back tomorrow for more exciting trivia!Special thanks to https://blog.feedspot.com/trivia_podcasts/ AI Voices used
Welcome to the Instant Trivia podcast episode 895, where we ask the best trivia on the Internet. Round 1. Category: the 4th 1: The 4th Gospel of the New Testament. John. 2: The 4th dimension according to the theory of relativity. time. 3: The 4th letter of the Greek alphabet. delta. 4: The 4th oldest college in the United States, it's found in New Jersey. Princeton. 5: The 4th most populous country in the world, it follows China, India and the U.S.. Indonesia. Round 2. Category: at the "y" 1: When this song title American stuck a feather in his hat, he called it Macaroni. Yankee Doodle. 2: This type of boat's name is from a word meaning "hunting ship" and will take up your whole driveway if you park it there. yacht. 3: The jumble sale held in an English garden would be called one of these in an American suburb. yard sale. 4: The 1945 conference in this Crimean city determined that a defeated Germany would be divided into 4 zones. Yalta. 5: Incorporated as a city in 1970, this city is the capital of Canada's vast Northwest Territories. Yellowknife. Round 3. Category: classic ads and slogans 1: "Look Ma, No Cavities". Crest. 2: "I Can't Believe I Ate the Whole Thing". Alka-Seltzer. 3: It's "Two--Two--Two Mints in One". Certs. 4: "They Plump When You Cook 'Em". Ball Park Franks. 5: "We'll Leave the Light on for You". Motel 6. Round 4. Category: famous halls 1: Founding brothers Joyce, Rollie and William Hall put their stamp on this greeting card company. Hallmark. 2: Time was on Jerry Hall's side in 1990 as she married this singer after a long romance. Mick Jagger. 3: In 1987 she testified to altering and shredding documents for her boss Oliver North. Fawn Hall. 4: As head of the National Theatre, Peter Hall oversaw its 1976 move out of this "old" home. the Old Vic. 5: The 1995 movie "Kids" was written by the grandson of Huntz Hall, one of these tough movie kids. the Bowery Boys (or the Dead End Kids or the East Side Kids). Round 5. Category: name that body part 1: Dentine,Pulp,Crown. Tooth. 2: Calcaneus,Plantar arch, Sole. Foot. 3: Parietal lobe,Thalamus,Cerebellum. Brain. 4: Phagocytes,Alveoli,Bronchioles. Lungs. 5: Glomeruli,Nephron,Renal cortex. Kidney. Thanks for listening! Come back tomorrow for more exciting trivia! Special thanks to https://blog.feedspot.com/trivia_podcasts/
Il viaggio di oggi apre una nuova stanza della psicologia.La psicologia non è soltanto colloquio clinico ma anche (e soprattutto) ricerca. Oggi apriremo insieme le porte della psicologia fisiologica e ti parlerò di un qualcosa che è sotto il nostro naso, ti presenterò il bulbo olfattivo.Mettiti comodo!Buon viaggio e buon ascolto.
In Teil 1 zum Thema "Niere", nehmen wir den Aufbau der Niere einmal genauer unter die Lupe. Wie entsteht eigentlich der Primärharn und was haben die Glomeruli damit zu tun? Folge mir auf Instagram: https://www.instagram.com/natuerlich_elli/
Back by popular demand…all two of you…the second chapter of The Clinical Physiology of Acid Base and Electrolyte Disorders. Chapter Outline- Renal Circulation and GFR - RBF is 20% of cardiac output - In terms of mL per 100 g organ weight it is 4x the liver and exercising muscle and 8x coronary blood flow! - After the glomeruli the efferent arteriole have two fates - Peritubular capillaries in the cortex - Peritubular capillaries are not necessarily associated with their parent glomeruli. Weird. - Vasa recta from juxtamedullary glomeruli in the medullaJoel Says: This seems wrong. Solute balance can be maintained down to a very low GFR. The R^2 here would be very low. Prove me wrong. - States that GFR is an important determinant of solute and water excretion. - Glomerular anatomy and function - Structure Four editions of the Bud Bible up top and a copy of Bud Light on the bottom. - Glomerulus is a tuft of capillaries - Enclosed in a capsule of epithelial cells, called Bowman's capsule - The epithelial cells of Bowman's capsule are continuous with the epithelial cells of the proximal tubule Looking at scanning EMs of the glomerulus is one of life's simple pleasures—Josh. Josh says: Look at the review in Nature Reviews Nephrology from Rachel Lennon's groupComplexities of the glomerular basement membrane - Filtration barrier - Epithelial cell (podocyte) - Epithelial cells adhere to the basement membrane via foot processes and the foot processes have slit diaphragms - Basement membrane New Super-resolution structure of the GBM: https://elifesciences.org/articles/01149 Hi res microscopy is really hi-res. Technique is call ed STORM. Melanie talks about conduits through the glomeruli. Here is a cool review: Why until just now? Undiscovered uniqueness of the human glomerulus! by L. Gabriel Navar, Owen RichfieldAm J Physiol Renal Physiol. 2018 Nov 1; 315(5): F1345–F1346. Published online 2018 Aug 15. doi: 10.1152/ajprenal.00369.2018 PMCID: PMC6293291 - Produced by both the endothelial cells and podocytes - Formed from type IV collagen - Abnormalities of type 4 collagen cause Alport - The gene coding for the alpha 5 chain is the culprit - COL4A5 - Abnormal Alpha 3 and 4 chains can also cause hereditary nephritis - Has other substances - Laminin - Nidogen - Heparin sulfate proteoglycans - Provides the negative charge - Enthothelial cell (fenestrated) - Protein excretion - Glomerular function: allow filtration of small solutes (Na and urea) while preventing filtration of larger molecules - Insulin MW 5,200 is freely filtered (upper range of freely filtered) - Preventing loss of protein prevents - Negative nitrogen balance - Development of hypoalbuminemia - Infection from loss of immunoglobulin - Size and charge selectivity of the GBM - pores are between cords of type 4 collagen - The epithelial cells and slit diaphragms matter - Macromolecules that pass through GBM can accumulate underneath the epithelial layer - Isolated GBM in invitro studies is much more permeable to than intact glomerulus - There is increased protein filtration in areas where the epithelial cells have detached from the GBM Josh really likes this figure from another Nature Reviews Nephrology paper. This one by Moeller and Chia-Gil. - Mutations in nephrin, localized to the slit diaphragm causes congenital nephrotic syndrome - Charge selectivity is important - Neutral and cationic particle are more likely to be filtered - Albumin (negative charge) is filtered 5% as well as same size neutral dextrans - In glomerular disease, while there is increased filtration of proteins there is decreased filtration of small solutes due to loss of glomerular surface areaJC says: Take a look at this research on the serving coefficient in glomerular disease. Some surprising results.Glomerular dysfunction in nephrotic humans with minimal changes or focal glomerulosclerosis - Why do people in remission have what appears to be spilling more high molecular radius particles than normal and why do patients with active MCD have lower clearance across all molecular diameters? - Other glomerular functionsJosh says: Take a look at this interesting paper by Butt et alA molecular mechanism explaining albuminuria in kidney disease - Synthetic - Epithelial cells produce GBM - Phagocytic - Remove circulating macromolecules that pass through GBM and get trapped in subepithelial spaceJosh says: The sFLT1 (soluble VEGF receptor) relationship to preeclampsia is just so cool. And here's the paper:Excess placental soluble fms-like tyrosine kinase 1 (sFlt1) may contribute to endothelial dysfunction, hypertension, and proteinuria in preeclampsiaAnd in the NEJM: VEGF Inhibition and Renal Thrombotic Microangiopathy - Endocrine - Enthothelial cells regulate vascular tone by releasing - Prostacyclin - Endothelin - Nitric oxideJC says: Do yourself a favor and spend some time learning about extraglomerular mesangial cells with Stuart Shankland Extraglomerular origin of the mesangial cell after injury. A new role of the juxtaglomerular apparatusJoel adds, if you ever get a chance to party with Dr. Shankland, don't skip out. - Mesangial cells, two types - Intrinsic Mesangial cell - Microfilaments similar to smooth muscle - Responds to Ang2 - Regulates glomerular hemodynamics - Can release cytokines - Can respond to cytokines by proliferation - Circulating macrophages and monocytes - Phagocytic function - Clear molecules that get through the endothelial wall but cant get through the GBMJosh says, “Topf, get it right. Its Ree-nin not renin. Classic letter to JAMA. - Renin-Angiotensin System - Afferent arteriole contain specialized cells called juxtaglomerular cells - Produce prorenin which cleaved into renin - Stimuli for renin release - Hypotension - Volume depletion - Increased sympathetic activity - Renin catalyze the production of ang1 from angiotensinogen - Ang1 is catalyze to Ang2 by ACE located in the - Lung - Endothelial cells - Glomeruli itself pic.twitter.com/DaDfS7u8se— Roger Rodby (@NephRodby) February 22, 2021 - Discussion of local renin and Aniotensinogen - Explains why ACEi are useful even with low systemic renin levels and Ang2 - Actions of Ang2 - Sodium and water retention - By direct Na reabsorption in the early PT (and in the proximal tubule, water is permeable to the epithelium so every sodium reabsobed, brings a water molecule along for the osmotic ride. - Stimulates the Na-H antiporter - 40-50% of Na reabsorption in the S1 segment of the PT is due to Ang2 - By stimulation of aldosterone - Ang2 that stimulates Aldo comes from the kidney and from the adrenal gland itself - VasoconstrictionJosh talks angiotensin:Tenses the angios--love this Melanie!1961 paper from del Greco (who's endowed chair Dan Batlle has now) trying AT2 in "hopeless" patients and dialysis patients:https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/332265Great EM-crit/pulmcrit discussion here:https://emcrit.org/emcrit/deeper-vasopressors-athos-3/and caveats here:https://emcrit.org/pulmcrit/angiotensin-ii/ - Arteriolar vasoconstriction - Ang2 important for raising BP in RAS - Ang2 important in maintaining BP with volume depletion or in CHF, liver disease - Giving ACEi to cirrhosis can cause BP to dump 25 points - Regulation of GFR - Affects constriction at afferent arteriole and efferent arteriole - Mediated via thromboxane JC talks about the ATHOS trial and how there is a signal for improved outcomes especially in patients requiring renal replacement therapy.Angiotensin II for the Treatment of Vasodilatory ShockOutcomes in Patients with Vasodilatory Shock and Renal Replacement Therapy Treated with Intravenous Angiotensin II - Afferent arteriole starts bigger so reductions have less of an effect than constriction does on the narrower efferent arteriole. - This results in a fall of RBF due to increased resistance but maintaining GFR by increasing inrtaglomerular pressure. - Also stimulates prostaglandins which are vasodilator, modulating this affectJoel says: You haven't heard of the Trolly Problem? Oh you need to take 5 minutes and read this. - It can stimulate contraction of the mesangium reducing surface area of the glom reducing filtration. - It sensitizes the afferent arteriole to TG feedback so it can reduce glomerular flow in response to increased chloride detection in the TLoH. - Control of renin secretionEver wanted to know about intrarenal renin concentrations? Yeah, me neither. But JC's got you covered: Endogenous angiotensin concentrations in specific intrarenal fluid compartments of the rat. - Primarily sodium intake, increased intake results in less renin - Mediated by baroreceptors - Baroreceptors in afferent vessel wall - Cardiac and arterial baroreceptors which activate the sympathetic nervous system and catecholamines which then stimulates reninRoger says: Do your self a favor and read about Yanomamo IndiansBlood pressure and electrolyte excretion in the Yanomamo Indians, an isolated population - Cells of the macula densa in the early distal tubule which detect decreased chloride delivery - This allows loop diuretics to be particularly effective at increasing renin as they block chloride resorption - Suppression of renin in response to chloride is mediated by adenosine - Stimulation of renin in response to decreased chloride is mediated by PGE - The PGE cause local vasodilation so the kidney maintained a rich blood flow while using renin and Ang2 to cause systemic vasoconstrictionAnna's notes for the deep dive in glomerular barrierOur understanding is based on technology available at the time. Even in 1920s, there was thought that tubular reuptake of protein may be important, but studies never demonstrated this til 2007 and even then are debated. 2007 Russo, et al (and BM at IU!) showed that The normal kidney filters nephrotic levels of albumin and that failure of retrieval by proximal tubule cells is what separates proteinuria from nonproteinuria. This was countered by a study in 2009 demonstrating much lower GSC and suggesting that the high GSC in the 2007 could be the result of nonphysiologic states.Check out this 2008 debate in JASN regarding the validity of the charge model and “normal” albumin in the glomerular filtrate. Hotly debated with too many studies to cite. 2017: Lawrence et al publish their findings that the GBM and podocyte processes are sufficient and the slit diaphragm likely does not exist. They used labeled proteins and confocal microscopy to determine migration of particles through the enodthelium and GBM. They also injected NaSCN oligoclusters from the size of albumin (66kDa)up to the size of IgG dimers (300 kDa) into mice, then fixed. The size-sensitive permeation into the lamina densa of the GBM and the podocyte glycocalyx of albumin and uptake of any “escaping” albumin by the proximal tubule was also observed. This countered the common prior conception that the slit diaphragms pores are the site of albumin “capture.” For your reading pleasure the review of Clinical Physiology of Acid-Base and Electrolyte Disorders Fourth Edition in Annals of Internal Medicine
Clinical Journal of the American Society of Nephrology (CJASN)
In this podcast, Emma van Daalen, summarizes the article, "Predicting Outcome in Patients with Anti-GBM Glomerulonephritis" on behalf of her co-authors.
Clinical Journal of the American Society of Nephrology (CJASN)
In this podcast, Emma van Daalen, summarizes the article, "Predicting Outcome in Patients with Anti-GBM Glomerulonephritis" on behalf of her co-authors.
Hosts: Nels Elde and Vincent Racaniello Guests: Ni-Chen 'Sylvia' Chang, Waring 'Buck' Trible, and Sean K. McKenzie Buck and Sean join Vincent in New York, while Sylvia is with Nels in Salt Lake City to discuss the first mutant ant ever made: disruption of orco, a gene required for function of odorant receptors, show defects in social behavior and fitness. Become a patron of TWiEVO First ant mutants link odorant receptors and social behavior (bioRxiv) Kronauer Lab This episode is brought to you by Blue Apron. Blue Apron is the #1 fresh ingredient and recipe delivery service in the country. See what’s on the menu this week and get your first 3 meals free with your first purchase – WITH FREE SHIPPING – by going to blueapron.com/twie. Science Picks Nels - Urban Nature and What Makes a City Ant? Vincent - Animations from WEHI Music on TWiEVO is performed by Trampled by Turtles Send your evolution questions and comments to twievo@microbe.tv
Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 18/19
Bisher wurden sieben verschiedene TRPC-Kanäle (für „classical (oder canonical) transient receptor potential“) beschrieben, die in der Plasmamembran tierischer Zellen lokalisiert sind. Diese Kanäle gehören zu einer von sieben Familien der TRP-Ionenkanäle, deren Mitglieder an einer Vielzahl von physiologischen Funktionen im Körper beteiligt sind. Im Jahr 2005 konnten in Patienten, die an einer autosomal dominant vererbten Form der fokalen segmentalen Glomerulosklerose (FSGS) leiden, Mutationen der TRPC6-Kanäle identifiziert werden, die zu einer Überaktivität dieser Kanäle führen ( sog. “gain-of-function”-Mutationen). Etwas später (2006) wurden aber auch einige FSGS Patienten entdeckt, die keine „gain-of-function“-Mutationen im TRPC6 sondern funktionslose, sog. „loss of function“-Mutationen der Phospholipase Cɛ (PLCɛ) exprimierten. Diese Daten deuten auf eine funktionelle Interaktion zwischen TRPC6 und PLCɛ in Zellen der Niere hin, die bisher noch nicht näher untersucht worden ist. Beide Proteine könnten sich auch als Zielstrukturen für eine Pharmakotherapie der FSGS eignen. Die FSGS äußert sich durch eine Störung des glomerulären Filtrationsprozesses in der Niere, wodurch es unter anderem zu einer Proteinurie kommt. In vielen Fällen führt die FSGS terminal zur ESRD („end stage renal disease“), also zu einem akuten Nierenversagen. Glomeruli bilden die filtrierende Einheit der Niere, wobei der eigentliche Filter, welcher im Inneren des Glomerulus lokalisiert ist, aus Podozyten, Endothelzellen und der dazwischen befindlichen Basalmembran besteht. Da TRPC-Kanäle unter anderem in Podozyten exprimiert werden, liegt die Annahme nahe, dass diese Zellen durch den vermehrten Ca2+-Einstrom mutierter Kanäle bei der FSGS krankhaft verändert sein könnten. Aus diesem Grund wurden in dieser Arbeit Podozyten aus Wildtyp (WT)-Mäusen sowie TRPC6 (TRPC6-/-)- und PLCε (PLCε-/-)-gendefizienten Tieren isoliert und umfangreich durch den Nachweis podozytenspezifischer Markerproteine charakterisiert. Zellfunktionen wie Proliferation, Aktinstressfaserbildung, RhoA- und TRPC6-Aktivität wurden vergleichend in den Zellen der verschiedenen Genotypen analysiert. Es zeigte sich, dass PLCε zwar mit TRPC6 in Zellen des Nierenkortex interagieren kann, aber PLCε-/--Podozyten funktionell in ihrer Angiotensin II-induzierten Aktinstressfiberbildung und GTPγS-induzierten TRPC6-Aktivierung nicht von Wildtyp-Podozyten unterschieden werden konnten, was auf eine redundante Funktion der PLCε-vermittelten TRPC6-Aktivierung hindeutet. Eine Aktivierung von TRPC6 durch PLCε wird wahrscheinlich durch die Stimulation der wesentlich stärker exprimierten anderen PLC-Isoform PLCβ1, zumindest in Podozyten, überdeckt. Eine Expression der klonierten murinen TRPC6-FSGS-Mutanten in primär isolierten Wildtyp- und TRPC6-defizienten Podozyten war für die Zellen lethal, wodurch die Pathogenität eines erhöhten TRPC6-induzierten Ca2+-Einstroms für diese Zellen und damit den gesamten Nierenglomerulus in FSGS-Patienten noch einmal nachgewiesen werden konnte. In Zukunft könnten deswegen spezifische TRPC6-Inhibitoren eine Therapieoption zur Linderung der Symptome bei FSGS-Patienten sein.
Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 17/19
Die diabetische Nephropathie ist derzeit weltweit der häufigste Grund für die terminale Niereninsuffizienz mit einem Anteil von einem Drittel aller Fälle. Im Verlauf der diabetischen Nephropathie kommt es zu einer zunehmenden Glomerulosklerose. Die Fähigkeit der parietalen Epithelzelle zur Ausbildung von extrazellulärer Matrix und ein möglicher Beitrag zur Glomerulosklerose ist bislang unklar. Daher sollte in dieser Arbeit gezeigt werden, dass die parietale Epithelzelle bei der diabetischen Nephropathie vermehrt extrazelluläre Matrix bildet und dadurch die Bowman’sche Kapsel verdickt. Diese Frage wurde unter Verwendung einer immortalisierten murinen parietalen Epithelzelllinie und einer primären humanen parietalen Epithelzelllinie im Zellversuch und Stimulation dieser Zellen mit hoher Glukosekonzentration (30mM), TGF-β1 und „advanced glycation endproducts“ nachgegangen. Außerdem wurde retrospektiv die Bowman’sche Kapsel von sechs humanen Nierenbiopsien mit diabetischer Nephropathie per Licht- und Transmissionselektronen-mikroskopie untersucht. Im ersten Schritt war die Aktivierung der parietalen Epithelzelle unter diabetischer Kondition Fokus der experimentellen Untersuchung. Hier lag ein zellspezifischer Effekt vor. Während für die humanen parietalen Epithelzellen keine funktionellen oder morphologischen Zeichen der Aktivierung gefunden werden konnte, zeigten murine parietale Epithelzellen eine Aktivierung nach Stimulation mit TGF-β1. Der zweite Schritt bestand in der Untersuchung der Bildung von TGF-β1 in parietalen Epithelzellen. Auch hier konnten unterschiedliche Stimulationseffekte bei den murinen und humanen parietalen Epithelzellen beobachtet werden. Während die humanen parietalen Epithelzellen weder auf Transkriptions-, noch auf Translationsebene eine geänderte Expression zeigten, exprimierten die murinen parietalen Epithelzellen in einem positiven Feedback-Mechanismus auf Transkriptionsebene verstärkt TGF-β1 nach Stimulation mit TGF-β1. Auf Translationsebene konnte eine verstärkte Bildung von TGF-β1 nach Stimulation mit „advanced glycation endproducts“ und eine verminderte Bildung nach Stimulation mit Glukose beobachtet werden. Der dritte Schritt beinhaltete die Untersuchung der Kollagenbildung in den parietalen Epithelzellen und die Vermessung der Bowman’schen Kapsel. Während Glukose in keiner der Zelltypen zu einer Änderung der Kollagengenexpression führte, induzierte TGF-β1 in den humanen und murinen parietalen Epithelzellen eine Hochregulation der Genexpression verschiedener Ketten von Kollagen IV und Kollagen I α 1. „Advanced glycation endproducts“ verstärkten die Transkription der Kollagene in den humanen parietalen Epithelzellen, wohingegen sie diese in murinen parietalen Epithelzellen herunterregulierten. In der retrospektiven histologischen Untersuchung von sechs Patienten mit diabetischer Nephropathie und sechs Vergleichspatienten wurde per Licht- und Transmissionselektronenmikroskopie die Dicke der Bowman’schen Kapsel vermessen. In den lichtmikroskopischen Messungen zeigte sich für die Patienten mit diabetischer Nephropathie eine signifikant verdickte Bowman’schen Kapsel. Diese Verdickung konnte bei Patienten mit diabetischer Nephropathie in den transmissionselektronenmikroskopischen Messungen bestätigt werden. Letztlich ist die Lichtmikroskopie die geeignetere Messmethode, weil hier eine höhere Anzahl an Glomeruli gemessen werden kann und sie einen Selektionsbias ausschließt. Zusammenfassend konnte gezeigt werden, dass die parietale Epithelzelle unter diabetischer Kondition verstärkt extrazelluläre Matrix bildet und diese basal ablagert. In den murinen parietalen Epithelzellen ergaben sich Hinweise auf den Mechanismus der Aktivierung und einen positiven Feedbackmechanismus von TGF-β1 bei der diabetischen Nephropathie. Die Verdickung der Bowman’schen Kapsel ist von klinischer und diagnostischer Bedeutung, da die Ausbildung der parietalen Fibrose viele Funktionen der parietalen Epithelzellen und Bowman’schen Kapsel einschränkt und der Glomerulus letztlich sklerosiert bzw. verödet. Diagnostisch werden künftige Studien den Wert der Dickenmessung der Bowman’schen Kapsel als zusätzliches pathologisches Kriterium der Stadieneinteilung der diabetischen Nephropathie zeigen.
Medizinische Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 14/19
Die von intrinsichen renalen Zellen und infiltrierenden Leukozyten exprimierten Zytokine sind zentrale Vermittler entzündlicher Nierenerkrankungen. Tumor Nekrose Faktor-α (TNF) ist ein solches proinflamatorisches Zytokin, das in der glomerulären Entzündungsreaktion involviert ist. Die funktionelle Rolle von TNF wurde in Tiermodellen der Glomerulonephritis belegt. Die biologischen Effekte von TNF werden durch die beiden funktionell eigenständigen TNF-Rezeptoren TNFR1 (CD120a) und TNFR2 (CD120b) vermittelt. Neuere Daten zeigen, dass in Modellen einer Immunkomplex-Glomerulonephritis wie der nephrotoxische Serumnephritis die beiden TNF-Rezeptoren in vivo unterschiedliche Funktionen bei der glomerulären Entzündung vermitteln können. Der vorliegenden Arbeit liegt die Hypothese zugrunde, dass Tnfr1 und Tnfr2 unterschiedliche inflammatorische TNF-Effekte in Glomeruli vermitteln. Daher war das Ziel dieser Arbeit, Expression und Funktion der beiden TNF-Rezeptoren in Maus-Glomeruli zu charakterisieren und die Tnfr-abhängig exprimierten Entzündungsmediatoren in Maus-Glomeruli zu identifizieren. Aufbauend auf den Ergebnissen dieser Arbeit könnten selektive, Tnfr-spezifische Therapien zur Hemmung der glomerulären Entzündungsreaktion entwickelt werden. Zudem wurde in dieser Arbeit die funktionelle Rolle der beiden TNF-Rezeptoren im MRL/lpr-Mausmodell der Lupusnephritis untersucht, um eine selektive Tnfr-Blockade als mögliche Therapiestrategie zu charakterisieren. Hierfür war eine Rückkreuzung von Tnfr1- und Tnfr2-defizienten C57BL/6J-Mäusen in den MRL/lpr-Hintergrund erforderlich. Um TNF-Rezeptor-1- und 2-vermittelte inflammatorische Signalwege in Glomeruli zu identifizieren wurde die Expression und die Funktion der beiden TNF-Rezeptoren in Mausnieren, in isolierten Glomeruli ex vivo und murinen glomerulären Endothel- und Mesangialzellen in vitro untersucht. In normaler Mausniere konnte eine Tnfr1- und Tnfr2-mRNA- und Protein-Expressionen präferentiell in Glomeruli im Vergleich zum Tubulointerstitium nachgewiesen werden. Die Expression von beiden TNF-Rezeptoren und die TNF-induzierte Induktion von Tnfr2-mRNA-Expression wurde auch in vitro sowohl in murinen glomerulären Endothel- als auch Mesangialzelllinien bestätigt. Die prominente glomeruläre TNF-Rezeptor-Expression korrelierte mit einer konstitutiven glomerulären mRNA-Expression von Adhäsionsmolekülen wie Icam-1, Vcam-1, E- und P-Selektin und Chemokinen wie Ccl2, Ccl3 und Ccl5. Eine intraperitoneale TNF-Injektion induzierte die Expression dieser Mediatoren präferentiell in Glomeruli. Diese in vivo TNF-Exposition führte zu einer raschen glomerulären Akkumulation von Leukozyten einschließlich Neutrophilen und mononukleären Phagozyten, die mittels einer kompartimentspezifischer Durchflußzytometrie analysiert wurden. Um Tnfr-abhängige inflammatorische Effekte in intrinsischen glomerulären Zellen unabhängig von infiltrierenden Leukozyten zu untersuchen, wurde eine Microarray-Gene-Expressionsanalyse an intakten Glomeruli durchgeführt, die aus Wildtyp und Tnfr-defizienten Mäusen isoliert und anschließend mit TNF ex vivo stimuliert wurden. Die meisten TNF-Effekte wurden ausschließlich durch Tnfr1 vermittelt, unter anderem die induzierte mRNA-Expression von Adhäsionsmolekülen, proinflammatorischen Chemokinen, Komplement-Faktoren und proapoptotischen Molekülen. Im Gegensatz dazu fanden wir nur vier Tnfr2-abhängig exprimierte Gene, einschließlich einer kleinen GTPase der Rab-Familie (Rab6b). Diese Ergebnisse wurden durch quantitative RT-PCR-Analysen von TNF-stimulierten Glomeruli und primären Mesangialzellen bestätigt. Weitere Untersuchungen zeigten allerdings auch einen Beitrag von Tnfr2 bei der gesteigerten glomerulären Expression von Adhäsionsmolekülen und Chemokine nach Stimulation mit niedrigen TNF-Konzentrationen auf. Im Gegensatz zur Wildtyp-Kontrolle fehlte in TNF-stimulierten Tnfr1-defizienten Glomeruli die Sekretion verschiedener proinflammatorischer Chemokine beinahe vollständig. Interessanterweise war die Proteinexpression auch in Tnfr2-defizienten Glomeruli signifikant herunterreguliert. Folglich sind die meisten inflammatorischen TNF-Effekte in Glomeruli via Tnfr1 durch die induzierte Expression von proinfammatorischen Mediatoren wie Adhäsionsmolekülen und Chemokinen vermittelt. Darüber hinaus dürfte Tnfr2 zu dieser inflammatorischen Antwort beitragen, wenn Glomeruli niedrigen TNF-Konzentrationen ausgesetzt sind. Ferner scheint Tnfr2 posttranskriptionell die Chemokinsekretion in Glomeruli nach einer TNF-Exposition zu beeinflussen, möglicherweise durch die Tnfr2-abhängig exprimierte Rab GTPase Rab6b, die am intrazellulären Transport und der Sekretion von inflammatorischen Molekulen beteiligt sein könnte. In Bezug auf Tnfr-spezifische, anti-inflammatorische Therapien weisen die hier präsentierten Ergebnisse somit darauf hin, dass eine selektive Tnfr1-Blockade eine glomeruläre, insbesondere durch Granulozyten und Makrophagen vermittelte Entzündung verbessern könnte, möglicherweise bei geringer Hemmung immunregulatorischer und antimikrobieller Funktionen von TNF, die redundant durch Tnfr2 vermittelt werden könnten. Dagegen erscheint aufgrund der erhobenen Daten im MRL/lpr-Mausmodell eine Blockade von TNF oder beider Rezeptoren bei der Lupusnephritis, in der glomeruläre Neutrophileninfiltrate keine entzündliche Rolle spielen, weniger erfolgversprechend. Gleichzeitig weisen die vorliegenden Ergebnisse auf eine immunsuppressive, die systemische Immunreaktivität beim SLE begrenzende Funktion von Tnfr2 hin.
Video PodcastAired date: 6/6/2011 12:00:00 PM Eastern Time
Audio PodcastAired date: 6/6/2011 12:00:00 PM Eastern Time
The vomeronasal system (VNS) mediates pheromonal communication in mammals. From the vomeronasal organ, two populations of sensory neurons, expressing either Galphai2 or Galphao proteins, send projections that end in glomeruli distributed either at the rostral or caudal half of the accessory olfactory bulb (AOB), respectively. Neurons at the AOB contact glomeruli of a single subpopulation. The dichotomic segregation of AOB glomeruli has been described in opossums, rodents and rabbits, while Primates and Laurasiatheres present the Galphai2-pathway only, or none at all (such as apes, some bats and aquatic species). We studied the AOB of the Madagascan lesser tenrec Echinops telfairi (Afrotheria: Afrosoricida) and found that Galphai2 and Galphao proteins are expressed in rostral and caudal glomeruli, respectively. However, the segregation of vomeronasal glomeruli at the AOB is not exclusive, as both pathways contained some glomeruli transposed into the adjoining subdomain. Moreover, some glomeruli seem to contain intermingled afferences from both pathways. Both the transposition and heterogeneity of vomeronasal afferences are features, to our knowledge, never reported before. The organization of AOB glomeruli suggests that synaptic integration might occur at the glomerular layer. Whether intrinsic AOB neurons may make synaptic contact with axon terminals of both subpopulations is an interesting possibility that would expand our understanding about the integration of vomeronasal pathways.
Tierärztliche Fakultät - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 03/07
Fri, 8 Feb 2008 12:00:00 +0100 https://edoc.ub.uni-muenchen.de/9058/ https://edoc.ub.uni-muenchen.de/9058/1/Block_Carolin.pdf Block, Carolin
Fakultät für Biologie - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 02/06
Die Funktion der Niere basiert auf einer intakten glomerulären Filtrationseinheit, für deren Aufrechterhaltung den Podozyten eine tragende Rolle zugeschrieben wird. Podozyten formen die Schlitzmembran und sind durch ihre anionische Glykokalix für die größen- und ladungsselektive Filtration des Blutes im Glomerulus zur Bildung eines proteinfreien Ultrafiltrats verantwortlich. Podozyten-Schädigung führt zu einem Verlust der Filtrationsschlitze, zu einem Ablösen der Podozyten von der GBM und zur Ausscheidung von hochmolekularen Proteinen im Urin (Proteinurie). Ziel der vorliegenden Arbeit war die Identifikation von molekularen Regulationsmechanismen. Vorarbeiten zeigten eine Induktion der ILK bei Podozyten- Schädigung in humanen Nierenerkrankungen, zwei Tiermodellen und in Podozyten- Zellkultur. Anhand eines ILK-Inhibitors konnte in vitro gezeigt werden, dass die ILKInduktion zu einer gesteigerten Proliferation und zu einer verminderten Zell-Matrix- Adhäsion führt. Durch den Einfluß der ILK auf GSK-3β wurden Elemente des Wnt- Signaltransduktionsweges rekrutiert. Die nucleäre Translokation von β-Catenin beeinflusste auf transkriptioneller Ebene das Schlitzmembranmolekül P-Cadherin in Podozyten. P-Cadherin wurde auf mRNA- und Protein-Ebene reprimiert (siehe Abbildung 8.1). Die Applikation des ILK-Inhibitors in einem Proteinuriemodell verminderte die strukturellen Schädigungen innerhalb der Glomeruli. Immunfluoreszenzen und Co-Immunpräzipitationen ermöglichten die Identifikation eines neuen, cytoskeletalen Interaktionspartners von ILK, bei dem es sich um das kürzlich beschriebene PDZ-LIM Domänen Protein CLP-36 (siehe Abbildung 8.1) handelt. In Podozyten wird CLP-36 an Serin- und Threonin-Resten phosphoryliert. Eine direkte Phosphorylierung von CLP-36 durch die ILK konnte mit den verwendeten in vitro Experimenten zunächst nicht nachgewiesen werden. CLP-36 assoziiert neben FActin mit den Alpha-Actinin-Isoformen 1 und 4. Die Expression und molekulare Interaktion von CLP-36 und Alpha-Actinin-4 in Podozyten konnte bestätigt werden. Mutierte Formen von Alpha-Actinin-4 führen bei Menschen zu einem Podozyten- Schaden, einhergehend mit starker Proteinurie.Über die Regulation von nativem Alpha-Actinin-4 und seinem Interaktionspartner CLP-36 war bei erworbenen Nierenerkrankungen noch nichts bekannt. Diese sollte im Rahmen dieser Arbeit untersucht werden. Bei humanen Nierenerkrankungen, insbesondere bei FSGS-Patienten, fand sich eine deutliche Reduktion von Alpha- Actinin-4 und CLP-36 Protein bei gleich bleibender mRNA-Expression. Die Analyse der Primärsequenz beider Moleküle ergab, dass diese durch Proteasomen degradiert werden könnten. Die Ubiquitinierung von Alpha-Actinin-4 konnte experimentell bestätigt werden, für CLP-36 fanden sich Hinweise auf eine Poly-Ubiquitinierung. Untersuchungen mit dem Translationsblocker Cycloheximid ergaben eine Halbwertszeit von mehr als 20 Stunden für beide Moleküle. Bei zusätzlicher Inhibition mit einem Proteasom-Inhibitor wurde deren proteasomale Degradation verhindert. Der Verlust beider Proteine bei oxidativem Stress konnte ebenfalls durch Inhibition der Proteasomen unterbunden werden. In dem murinen Proteinuriemodell entsprach die Regulation von CLP-36 und Alpha-Actinin-4 auf Protein- und mRNA-Ebene den Befunden an Patientenmaterial. Die Inhibition der Proteasome blockierte den Verlust von Alpha-Actinin-4 Protein in vivo. Die vorgestellten Daten identifizieren neue molekulare Regulationsmechanismen bei Podozyten-Schädigung und leisten einen Beitrag zum besseren Verständnis der zellulären Prozesse bei Nierenerkrankungen.