Podcast appearances and mentions of elaine gottschall

A diet which limits the use of complex carbohydrates

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Best podcasts about elaine gottschall

Latest podcast episodes about elaine gottschall

Stay Off My Operating Table
Dr. Vyvyanne Loh: Normal Weight Obesity is the Hidden Epidemic

Stay Off My Operating Table

Play Episode Listen Later Jul 23, 2024 64:53 Transcription Available


Have you ever contemplated the profound interplay between your mind, body, and the daily choices you make? This episode features Dr. Vyvyanne Loh, a physician with a holistic approach to wellness, who shares her personal transformation from burnout to a revitalized healer. Vivian's story is a beacon of hope for anyone feeling overwhelmed by the rigors of their profession, demonstrating the power of self-care and a mindful return to one's calling.Embarking on a thought-provoking voyage through the intricacies of human health, we navigate beyond traditional metrics and delve into the essence of wellbeing with Dr. Loh. From the nuanced art of patient communication to the unexpected connection between metabolism and brain health, our conversation uncovers the delicate balance required to maintain both physical and mental vigor. Vivian's insights challenge us to reconsider what it truly means to be healthy, urging a shift towards a more compassionate and comprehensive view of care.This episode is an invitation to explore the unexpected, such as the concept of normal weight obesity and its impact on metabolic health, and to embrace movement and creativity as vital components of cognitive function. Dr. Loh's expertise shines as she tackles the role of storytelling in stress management and the importance of a well-rounded knowledge base for any physician. Tune in for a session that promises to enlighten, educate, and inspire a deeper understanding of the symbiotic relationship between our health and the stories we live by.——Key Takeaways:• Normal weight obesity affects up to 90% of the population, even those with a "healthy" BMI• Body composition, not just weight, is crucial for assessing metabolic health• Stress management and neuroplasticity play significant roles in overall wellness• Simple daily activities can enhance cognitive function and brain healthResources and Links:• Dr. Vyvyane Loh's website: https://www.vyvyanelohmd.com/• Book: "Breaking the Vicious Cycle" by Elaine Gottschall (mentioned as influential in Dr. Loh's journey)Timestamps:00:00:00 - Introduction anSend us a Text Message. Chances are, you wouldn't be listening to this podcast if you didn't need to change your life and get healthier. So take action right now. Book a call with Dr. Ovadia's team. One small step in the right direction is all it takes to get started. How to connect with Stay Off My Operating Table:Twitter: Dr. Ovadia: @iFixHearts Jack Heald: @JackHeald5 Learn more: Learn more about Dr. Ovadia's personalized health coaching Get Dr. Ovadia's book Stay Off My Operating Table on Amazon. Take Dr. Ovadia's metabolic health quiz: iFixHearts visit Dr. Ovadia's website: Ovadia Heart Health visit Jack Heald's website: CultYourBrand.com Theme Song : Rage AgainstWritten & Performed by Logan Gritton & Colin Gailey(c) 2016 Mercury Retro RecordingsAny use of this intellectual property for text and data mining or computational analysis including as training material for artificial intelligence systems is strictly prohibited without express written consent from Dr. Philip Ovadia.

Medscape InDiscussion: Ulcerative Colitis
Why Diet Absolutely Matters in Ulcerative Colitis

Medscape InDiscussion: Ulcerative Colitis

Play Episode Listen Later Apr 20, 2023 17:41


Join Drs Sunanda Kane and Linda (Annie) Feagins as they discuss dietary issues such as malnutrition; fiber, dairy, gluten, and red meat intake; and hospital meal plans when treating patients with UC. Relevant disclosures can be found with the episode show notes on Medscape (https://www.medscape.com/viewarticle/984005). The topics and discussions are planned, produced, and reviewed independently of advertisers. This podcast is intended only for US healthcare professionals. Resources Inflammatory Bowel Disease https://emedicine.medscape.com/article/179037-overview Malnutrition and Quality of Life Among Adult Inflammatory Bowel Disease Patients https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jgh3.12278 Role of Diet in the Development and Management of Crohn's Disease https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32185530/ Gluten-Free Diet in IBD: Time for a Recommendation? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32558265/ Use of the Low-FODMAP Diet in Inflammatory Bowel Disease https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jgh.13695 Inulin and Oligofructose in Chronic Inflammatory Bowel Disease https://academic.oup.com/jn/article/137/11/2572S/4664508?login=false A Randomized Trial Comparing the Specific Carbohydrate Diet to a Mediterranean Diet in Adults With Crohn's Disease https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8396394/ Breaking the Vicious Cycle: Intestinal Health Through Diet (by Elaine Gottschall) https://breakingtheviciouscycle.info/ A Diet Low in Red and Processed Meat Does Not Reduce Rate of Crohn's Disease Flares https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6726378/ The Role of Carrageenan in Inflammatory Bowel Diseases and Allergic Reactions: Where Do We Stand? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34684400/

Eat Real To Heal Podcast
Ep 99 From Crohn's Disease to A Vegan Force for Good; MeeT Jason Anthony

Eat Real To Heal Podcast

Play Episode Listen Later Apr 27, 2022 114:45


Jason Anthony is co-owner of MeeT vegan restaurants in Vancouver with his wife Linda and friend Ivo. Their mission is to help transition the mainstream to eating more plant-based foods in a friendly, accepting, and engaging venue. They have spent the last 20 years in Vancouver, owning and operating a total of 8 restaurants and organic grocery stores throughout the city. Jason is also founded Vegan Supply and their newest project Friend & Faux. Jason's vision for the world: a thriving vegan lifestyle and interacting differently with the world, to be part of the solution. At age 25, Jason was diagnosed with Crohn's Disease. The GI Doctors told him he would have it for life and that his food choices didn't matter. But this didn't resonate with him as he knew remission was possible. After reading Dr. Gottschall's book, Breaking the Vicious Cycle, he changed his diet and got results. This started Jason on a healing path that took many twists and turns which led him to being one of Canada's most ambitious and ground-breaking Vegan entrepreneurs. On today's podcast, Jason shares just how powerful the human body is in repairing and rebuilding itself. He teaches you how to reframe your relationship with food and how eating is truly a spiritual practice. Jason also raises the important differences between a plant-based and vegan lifestyle and how to support and grow small local vegan communities for the betterment of all.  Find Jason Antony at:Website: www.eatmeet.ca www.vegansupply.com www.friendandfaux.comInstagram: @meetonmain @meetinyaletown @meetgastown @vegansupply @shopfriendandfaux Join the Best Chefs in the World – Green Moustache Chef Certification - https://www.greenmoustache.com/chef-certification-course-1 Discussed on the PODCAST:DV8 Yaletown - http://www.dv8lounge.com/Book - Breaking the Vicious Cycle, Dr Elaine Gottschall - https://amzn.to/37hZDO0One Year No Beer – www.oneyearnobeer.comFilm - Earthlings - https://www.youtube.com/watch?v=8gqwpfEcBjIEngine 2 Diet – www.plantstrong.comTed Talk, Christien Meindertsma – How Pig Parts Make The World Turn - https://bit.ly/3KRzrseWim Hof – www.wimhofmethod.com Watch the trailer for Nicolette's new film Food Of Our Ancestors coming out soon in 2021 - https://bit.ly/3CIQyr1 If you are currently battling a Chronic Degenerative Disease, Nicolette is doing one on one consultations again. Go to www.nicolettericher.com to set up an appointment today! Our 22M Bike tour is still happening once the world returns to its new normal. Find out more about and support our 22 Million Campaign here - www.richerhealth.ca/ Join Nicolette at one of her retreats https://richerhealthretreatcentre.com/ Find out more about our non-profit society Sea to Sky Thrivers - https://seatoskythrivers.com/ Want to know more about Nicolette's Green Moustache Café's https://www.greenmoustache.com/ Sign up for the Eat Real to Heal Online Course - https://nicolettericher.com/eat-real-to-heal Buy the Eat Real to Heal Book here: https://amzn.to/3nMgEFG

Nourish Balance Thrive
How to Stop Suffering and Restore Your Gut to Health

Nourish Balance Thrive

Play Episode Listen Later Feb 13, 2022 72:07


Steven Wright is an engineer and the Founder and CEO of Healthy Gut, a company that offers hope for those suffering with digestive pain, bloating, diarrhoea, constipation, gas, and other GI ailments. Fueled by his own lifelong health problems, Steven coached, researched, and biohacked his way to a better understand of what's needed for sustained gut health. After years of coaching others and reverse-engineering his own symptoms, he now offers results-oriented solutions for better GI health. On this podcast, NBT Scientific Director and Coach Megan Hall interviews Steven about some of the critical factors needed to nurture a healthy gut, including a healthy microbiome, proper digestion, and efficient nutrient absorption. Steve discusses all of the above, as well as the key processes involved with strengthening the gut lining, soothing histamine reactions, and reducing painful and embarrassing symptoms.  Here's the outline of this episode with Steven Wright: [00:00:21] Steven's background and interest in gut health. [00:03:28] Jordan Reasoner. [00:05:42] Specific Carbohydrate Diet. [00:07:20] Book: Management Of Celiac Disease, by Dr. Sidney V. Haas. [00:08:05] Book: Breaking the Vicious Cycle, by Elaine Gottschall. [00:13:01] GI environmental factors. [00:15:58] Butyrate: what it is and why it's important. [00:18:39] Causes of low butyrate. [00:21:04] Polyphenols that encourage the growth of important microbes. [00:22:11] Symptoms that indicate low butyrate; benefits of supplementation. [00:24:15] Butyrate supplements: sodium butyrate, tributyrin; Tributyrin-X. [00:28:08] Butyrate increases non-REM sleep; Study: Szentirmai, Éva, et al. "Butyrate, a metabolite of intestinal bacteria, enhances sleep." Scientific reports 9.1 (2019): 1-9. [00:30:43] Book: The Wahls Protocol: A Radical New Way to Treat All Chronic Autoimmune Conditions Using Paleo Principles. [00:31:44] Resistant starch: sources and conflicting reactions. [00:33:59] Digestive enzymes: what they are, why they're important. [00:37:07] Effects of stress; conditions needed for enzymes to be effective. [00:38:07] Signs you might need a digestive enzyme. [00:41:53] HoloZyme. [00:45:06] Systemic enzyme therapy. [00:46:41] Stomach acid; why it's important. [00:49:18] Small Intestine Bacterial Overgrowth (SIBO) and stomach acid. [00:52:54] HCL Guard: Betaine HCl, pepsin, intrinsic factor, deglycyrrhizinated liquorice (DGL) and ginger. [00:57:55] Timing HCL in relation to meals. [00:59:45] HCL challenge test - how to check for low stomach acid. [01:02:11] Triaging your gut issues and prioritizing interventions. [01:04:30] The transition from coaching to creating supplements. [01:08:31] Discount code and link: https://healthygut.com/nourish15 for $15 off and free shipping through the end of the month.

The SCD Specific Carbohydrate Diet Podcast
Jennifer Brown: A Life of Happenstance - Ulcerative Colitis - Living an SCD Lifestyle - Shopping & Cooking Tips

The SCD Specific Carbohydrate Diet Podcast

Play Episode Listen Later Jun 8, 2021 66:17


Jennifer Brown is the creator of the popular SCD food blog, A Life of Happenstance. She was diagnosed with ulcerative colitis in 2009 after having suffered from symptoms of her disease for many years before finding the Specific Carbohydrate Diet(TM) and completely changing her lifestyle. A combination of diet and medication helps to keep this mother of two young children in clinical remission. Her blog has over 100 SCD legal recipes, and it was cited as a recommended recipe site in the newest edition of Breaking the Vicious Cycle: Intestinal Health Through Diet, by Elaine Gottschall. May you enjoy this interview as Jennifer shares her history, many tips on food, and how to follow The Specific Carbohydrate Diet.

Holistic Christian Life - Worshiping God - Mind, Body, Soul
The Importance of Gut Health with Chelsea Blackbird- 114

Holistic Christian Life - Worshiping God - Mind, Body, Soul

Play Episode Listen Later Jun 8, 2021 36:24


Ever wonder what health and nutrition coaches talk about when they get together?  Today Cynthia is bringing back Chelsea Blackbird, also known as “The Christian Nutritionist.”  They talk about one of their favorite books “Breaking the Vicious Cycle” by Elaine Gottschall.  This book has been key for healing so many people, even reversing Chelsea's own infertility.  They also get into stress management, and other struggles even health coaches have! Chelsea Blackbird - aka The Christian Nutritionist -  is a Nutritional Therapy Practitioner who works with Christian women to optimize metabolic flexibility and find food peace. She uses Biblical guidance and simple strategies to keep busy women focused on more God and better health. She also uses functional testing to help clients determine underlying root cause issues of gut dysfunction, food sensitivities and hormonal imbalance.  Chelsea lives in west Texas and is married to a grass-fed cattle rancher, has 3 kids and does a weekly podcast called The Christian Health Club Podcast. Is it time to make some changes in your life? Do you want to stop the madness and get on track with your health? Maybe coaching is right for you. I've helped many people gain their health back over the years, and would love to talk with you. Just reach out with the link below to get on my schedule. From time to time I have openings for new clients and accept them on a first come first serve basis. Book a Discovery Call

The SCD Specific Carbohydrate Diet Podcast
Matt Herod, Grandson of BREAKING THE VICIOUS CYCLE Author, Elaine Gottschall, Ulcerative Colitis Remission

The SCD Specific Carbohydrate Diet Podcast

Play Episode Listen Later Jan 21, 2021 70:58


Matt Herod, Grandson of BREAKING THE VICIOUS CYCLE Author, Elaine Gottschall, talks about achieving 100% ulcerative colitis remission. Matt gives insights, tips, and tricks in how he manages following The SCD, including references, recipes, and more. For show notes, visit SCDforMe.com.

The SCD Specific Carbohydrate Diet Podcast
Jeffrey Berger, Executive Director of The Specific Carbohydrate Diet Association

The SCD Specific Carbohydrate Diet Podcast

Play Episode Listen Later Jul 9, 2020 66:15


Jeffrey Berger, Founder and Director of The Specific Carbohydrate Diet Association (a not-for-profit), explains The Specific Carbohydrate Diet (SCD), its history, and the positive effect that following the program has had on his life. He also shares how The SCD Association came into existence and the free resources The SCD Association makes available to all. Home of the book BREAKING THE VICIOUS CYCLE: Intestinal Health Through Diet, by Elaine Gottschall: http://www.breakingtheviciouscycle.info/home/ You'll find the SCD Association at https://specificcarbohydratedietassociation.org/ This site currently has free replays of the presentations from the 2019 SCDROCKS conference, and you will also find a link where you can rent or purchase recordings from the 2018 conference. SCD Association survey (completely confidential): https://specificcarbohydratedietassociation.org/scd-survey The SCD Association's primary Facebook page: Breaking the Vicious Cycle. SCD Community: https://www.facebook.com/groups/SCDers/ SCD Association Facebook local support groups: https://specificcarbohydratedietassociation.org/scd-local-support-groups Find Lee at: SCDforMe.com Facebook at https://www.facebook.com/The-SCD-Specific-Carbohydrate-Diet-Podcast-101835038243805 Twitter: https://twitter.com/Lee_A_Bernstein Instagram: https://www.instagram.com/leebernstein/ If you have had success in following The Specific Carbohydrate Diet and would like to be interviewed on the show, or if you would like to suggest a guest, write to Lee at LeeBernstein@scdforme.com

Rewired Mind
Episode 006: Amy Tyre

Rewired Mind

Play Episode Listen Later Apr 16, 2020 35:02


Amy Tyre was raised in Boston and had a typical childhood. The first notice of a major shift for her happened when she moved to Arizona. This change forced her to realize that she needed to rely more on her immediate family after relying on her parents while living in Boston. However, the biggest moment for her was getting sick. She had struggled with symptoms of IBS since middle school but she did not realize this until much later. To try to solve this problem, she sought out the use of traditional medicine, only to find that this approach only made things worse. She then looked into alternative medicines. After being told by a medical intuitive that the main cause of the IBS issue was not allowing her emotions to surface, she did yoga and was able to get her emotions to surface, only to find that she did not know what to do with them. She worked with therapists to help her sort out what these emotions were. She was told by a gestalt therapist to just allow for those emotions to surface. This approach allowed her to not only get a sense of what her emotions were but also start to work through those emotions. During her recovery period, she learned that pain is not comparative. Based on all of the changes that she encountered she realized that the pain that one person feels might be very different for someone else. After allowing her emotions to surface she realized that she was miserable even though she had everything that one could want from a material standpoint. She realized that something was wrong but was unable to figure it out until much later. As she was growing and learning about her emotions, she realized that she wanted to contribute to the rise of alternative medicine practitioners as that was something that she had success with during her journey. She decided to do this by creating Alternative Medicine Connection, a site for posting experiences with alternative forms of medicine. Now, she works in yoga, something she has studied for over 20 years and is a mentor and coach, hoping to give back what she has learned through her own experiences to help others.  To find our more or to contact her go to  https://yoga-for-joy.com/  Some of the books that she had mentioned as being helpful to her throughout her journey are The Four Agreements by Don Miguel Ruiz, Many Lives, Many Masters by Bryan Weiss, The Art of Happiness by the Dalia Lama, Journey of Awakening by Ram Dass, Breaking the Vicious Cycle by Elaine Gottschall and The Book of Joy by the Dalia Lama and Arch Bishop Desmond Tutu. #yoga #Alternativemedicine #emotions #allowyouremotionstosurface #painisnotcomparitave

Against the Grain
Over 50 years on the Specific Carbohydrate Diet for Ulcerative Colitis: Judy Herod, Daughter of Elaine Gottschall

Against the Grain

Play Episode Listen Later Jan 18, 2020 112:30


This is my much anticipated interview with Judy Herod who has been on the Specific Carbohydrate Diet (which we will often abbreviate as SCD) for over 50 years for ulcerative colitis with rapid clinical response and sustained drug-free remission. Her mother is the late Elaine Gottschall, biochemist and author of Breaking the Vicious Cycle: Intestinal Health Through Diet which is the book that describes the SCD protocol in detail and started the food/ibd movement several decades ago. Judy has likely been using dietary therapy for her ulcerative colitis longer than anyone else in the world. There are many parents who have young children on the SCD. I thought it would be valuable to hear from someone who has been on this protocol for so long to perhaps get a sense of what life can be like using SCD as a treatment strategy long term. As a disclaimer, this podcast should not be interpreted as medical advice as the SCD is not as of yet an FDA approved treatment for Crohn’s or ulcerative colitis. SCD Website: http://www.breakingtheviciouscycle.info/

Crohn's Fitness Food
Episode 24: Stephanie Gish answers her most-asked questions!

Crohn's Fitness Food

Play Episode Listen Later Jun 17, 2019 60:47


Today’s episode is a special solocast where I’m taking the opportunity to answer the most common questions that many of you, my fellow IBD warriors, ask me through Instagram, email, and my blog. My first “solocast” was Episode 6 where I shared my full Crohn’s story, so be sure to check that out if you haven’t yet and want to learn more about my journey. Most of the questions I receive are centered around Crohn’s, fitness, and food (go figure!). So today, I’m sharing my answers to questions like: What is the best diet for/what diet do you recommend for Crohn’s? Do you get nutritional deficiencies on a carnivore diet? Don’t coffee and wine make your IBD worse? How did you get off medications? What supplements do you take? How do you stay fit and active when fatigued? How do you avoid bathroom issues when working out? I have plenty more IBD interviews scheduled for the weeks ahead, but if you’re interested in more solocasts like this one, send your questions to crohnsfitnessfood@gmail.com and I’ll save them for a future episode. References in the episode:Life Period Tracker apphttps://apps.apple.com/us/app/life-period-tracker-calendar/id703547387 Life Without Bread: How a Low-Carbohydrate Diet Can Save Your Life by Christian B. Allan, Ph.D and Wolfgang Lutz, M.D. Breaking the Vicious Cycle: Intestinal Health Through Diet by Elaine Gottschall, B.A., M.Sc. The Complete Low-FODMAP Diet: A Revolutionary Plan for Managing IBS and Other Digestive Disorders by Sue Shepherd Ph.D. and Peter Gibson, M.D. Human Performance Outliers Podcast Carnivore Cast Supplements:CBD Oil (My favorite brands are Endoca and Lazarus Naturals)   Beta-TCP by Biotics ResearchIntestinal Fortitude (GLR-6, AI-5, PRO-B11)

Against the Grain
Raman Prasad - Specific Carbohydrate Diet for 20 years

Against the Grain

Play Episode Listen Later Dec 1, 2018 95:31


I spoke with Raman Prasad who has been following the Specific Carbohydrate Diet for 20 years with sustained drug free remission of his colitis. He had a severe case of inflammatory bowel disease with possible primary sclerosing cholangitis and was facing surgery before discovering the SCD. He has published his experience in the book Colitis and Me: A Story of Recovery which I found personally inspiring and I highly recommend. He has also published two SCD cook books - Recipes for the Specific Carbohydrate Diet and Adventures in the Family Kitchen: Original Recipes Based on the Specific Carbohydrate Diet. He has been an advocate and spokesperson for the diet for almost two decades, and has worked alongside Elaine Gottschall in her efforts to promote the SCD to a wider audience.

Dr. Carolyn Dean Live
Dr. Carolyn Dean LIVE

Dr. Carolyn Dean Live

Play Episode Listen Later Jun 26, 2018


The gastrointestinal (GI) system is made up of the GI tract plus accessory organs that include salivary glands, pancreas, liver, digestive enzymes and gallbladder. The function of the GI system is to process nutrients and energy from food and fluids that you ingest. In people with GI problems, these functions are impaired. GI conditions include irritable bowel syndrome (IBS), inflammatory bowel diseases (IBD) such as Crohn's and ulcerative colitis, gastroesophageal reflux disease (GERD), gluten intolerance and SIBO. While many of these conditions have gotten the full attention of mainstream medicine there is a hidden factor in many of their diagnosis that is either unrecognized or dismissed - leaving its victims unable to resolve their digestive conflicts. On tonight's radio show we speak with Dr. Carolyn Dean about Candida albicans, the hidden factor in many of these conditions, and we review how to identify its influences and how to dismiss its dominance in your digestive system. How Candidiasis is Developed Candida is one of the 400 organisms that live in our mouth, digestive tract, vagina and on our skin. Most of the time they all get along with their neighbors. When you begin taking antibiotics, the whole delicate balance is lost. Antibiotics wipe out most of the good and the bad bacteria leaving yeast unharmed. In the absence of any competition, yeast colonies grow into all the empty nooks and crannies of the large intestine and even the small intestine. Sugar from our diet feeds yeast and with the special lactobacillus acidophilus bacteria wiped out, there is no more production of lactic acid to protect the delicate intestinal and vaginal tissues from marauding yeast. The beast, Candida albicans, growing wildly inside our bodies is an epidemic out of control. Most people, if they think of it at all, imagine yeast as just a pesky vaginal infection that a treatment of vaginal cream will cure overnight. Unfortunately, that's just not the case for millions of people, especially women who suffer an astonishing array of health complaints from yeast overgrowth, yeast allergy, and a build-up of yeast toxins. Small Intestine Bowel Overgrowth (SIBO) In the last decade, the incredible onslaught of every type of food sensitivity and digestive disorder has caused researchers to dive deep into the gut to study the microbiome and determine what in the heck is going on! And, with every little bit of new information, a new disease emerges complete with its own insurance code and treatment plan! As part of the discussion of the bacterial microbiome, a new “dis-ease” has been created called SIBO. There are SIBO websites, SIBO Symposia, SIBO books, and unfortunately SIBO blind spots – because they overlook Yeast Overgrowth Syndrome. As far as Dr. Dean can tell, defining SIBO as an entity came out of the group that formed around the Specific Carbohydrate Diet (SCD). Dr. Dean learned about the SCD in my naturopathic training in the late 1970’s from Elaine Gottschall, who had “cured” her daughter of ulcerative colitis with The Specific Carbohydrate that she was prescribed by Dr. Sidney Valentine Haas. Dr. Haas had success with a grain-free, sugar-free, starch-free diet for celiacs and IBD (irritable bowel disease) patients in the 1950s. Elaine Gottschall was so grateful and intrigued that she began studying the diet – gut connection. Her Masters thesis focused on the effects of various sugars on the digestive tract at the cellular level. She wrote Breaking the Vicious Cycle, Intestinal Health Through Diet, which brought the diet into prominence. The premise of The Specific Carbohydrate Diet is to keep simple sugars away from the feeding bacteria in the gut, which can then overgrow. Dr. Haas believed that bacterial overgrowth could disrupt enzymes that normally attach to the intestinal cell surface and prevent proper digestion and absorption of carbohydrates. We do know that a severe bout of diarrhea can impair disaccharide enzymes, which break down sucrose, lactose, and starch leaving them undigested and fodder for bacteria and yeast. Dr. Haas know that bacterial toxins and acids could injure the lining of the small intestine. Excessive mucus could be produced as a defense mechanism against the irritation caused by toxins, acids, and undigested carbohydrates and lead to the condition called mucous colitis, now called IBS. The above explanation makes sense but the problem is that the emphasis has always been on bacteria and now SIBO is called bacterial overgrowth not both bacterial and yeast overgrowth. Because SIBO is a bacterial diagnosis, doctors both MD’s and ND’s recommend antibiotic therapy for it, which of course will cause more yeast overgrowth. And SIBO treatment will not include natural antifungals. Leaky Gut: An Open Door To Our Tissues It is a scientific fact that when yeast cells reach a certain critical mass they change from a round budding stage to a thread-like tissue invasive stage. They are simply running out of food and looking for more. They pack their bags and emigrate from their main home in the large intestine into the small intestine. In the small intestine, the yeast threads poke holes in the intestinal lining. With this superhighway to the bloodstream, there is nothing to stop yeast chemical by-products (all 180 of them), undigested food molecules, bacterial toxins, and other chemicals from taking a one-way ride. The holes are not necessarily big enough to allow yeast to get into the bloodstream, so there is no blood infection of yeast, just hundreds of waste products that should be flushed down the toilet that ends up causing head-to-toe symptoms to leak into the blood. Yes, leaky gut happens when toxins leak into the bloodstream and tissues of the body. When these toxins hit the bloodstream they trigger widespread inflammatory and allergy reactions. Many of the toxins like aldehyde, alcohol, zymosan, arabinitol, and gliotoxin have been named. They impair the immune system and the central nervous system. Others block thyroid function, impair female hormones and cause symptoms of PMS and aggravate menopause but haven't yet been properly studied. Inflammation is being investigated as the underlying cause of heart disease, bowel disease, arthritic conditions, and autoimmune disease. It is also intimately involved with weight gain, fatigue, allergies, asthma, headaches, irritability, and dozens of other health complaints. GERD - A Customer's Testimony For decades I suffered from severe bouts of acid reflux and heartburn [GERD] several times each week. Recently, I starting taking ReMag for an unrelated ailment.  To my pleasant surprise the supplemental magnesium not only cured the ailment for which I was taking it, it also completely stopped my episodes of acid reflux and heartburn. I have since learned that acid reflux is caused by stomach spasms which cause acid (which healthy stomachs are designed by nature to tolerate and utilize) to be ejected into the esophagus which is not designed to be exposed to stomach acid and burns when it is so exposed. Magnesium is a natural relaxant -- as well as a natural antacid -- and, therefore, it helps prevent the stomach spasms which are the root cause of acid reflux and accompanying heartburn. What's the Solution? Unfortunately, the answer does not lie in a pill as many women have found out when they go to their doctor. Even if the doctor does recognize yeast overgrowth the most common treatment recommended is a week or two or antifungal medications. As one client, who is a chemist remarked to me that she is very concerned about taking fluoride compounds like Diflucan, the most well known antifungal medication. Doctors who are too dependent on prescriptive medicine don't understand that yeast overgrowth requires a multi-pronged approach. But, Dr. Carolyn Dean DOES know that it's through magnesium and mineral supplementation as well as diet and lifestyle change that people can overcome yeast overgrowth. Tonight on our internet based radio show, we'll be talking with Dr. Carolyn Dean about Leaky Gut, SIBO and GERD - Recognizing the Hidden Factor along with a wide range of health topics and safe solutions. You will love hearing the beneficial interactions with our callers and hosts alike including the body/mind connection, identifying the 'conflict' in the 'conflict basis' of disease and much more!!

Dr. Carolyn Dean Live
Dr. Carolyn Dean LIVE

Dr. Carolyn Dean Live

Play Episode Listen Later Jun 25, 2018


The gastrointestinal (GI) system is made up of the GI tract plus accessory organs that include salivary glands, pancreas, liver, digestive enzymes and gallbladder. The function of the GI system is to process nutrients and energy from food and fluids that you ingest. In people with GI problems, these functions are impaired. GI conditions include irritable bowel syndrome (IBS), inflammatory bowel diseases (IBD) such as Crohn's and ulcerative colitis, gastroesophageal reflux disease (GERD), gluten intolerance and SIBO. While many of these conditions have gotten the full attention of mainstream medicine there is a hidden factor in many of their diagnosis that is either unrecognized or dismissed - leaving its victims unable to resolve their digestive conflicts. On tonight's radio show we speak with Dr. Carolyn Dean about Candida albicans, the hidden factor in many of these conditions, and we review how to identify its influences and how to dismiss its dominance in your digestive system. How Candidiasis is Developed Candida is one of the 400 organisms that live in our mouth, digestive tract, vagina and on our skin. Most of the time they all get along with their neighbors. When you begin taking antibiotics, the whole delicate balance is lost. Antibiotics wipe out most of the good and the bad bacteria leaving yeast unharmed. In the absence of any competition, yeast colonies grow into all the empty nooks and crannies of the large intestine and even the small intestine. Sugar from our diet feeds yeast and with the special lactobacillus acidophilus bacteria wiped out, there is no more production of lactic acid to protect the delicate intestinal and vaginal tissues from marauding yeast. The beast, Candida albicans, growing wildly inside our bodies is an epidemic out of control. Most people, if they think of it at all, imagine yeast as just a pesky vaginal infection that a treatment of vaginal cream will cure overnight. Unfortunately, that's just not the case for millions of people, especially women who suffer an astonishing array of health complaints from yeast overgrowth, yeast allergy, and a build-up of yeast toxins. Small Intestine Bowel Overgrowth (SIBO) In the last decade, the incredible onslaught of every type of food sensitivity and digestive disorder has caused researchers to dive deep into the gut to study the microbiome and determine what in the heck is going on! And, with every little bit of new information, a new disease emerges complete with its own insurance code and treatment plan! As part of the discussion of the bacterial microbiome, a new “dis-ease” has been created called SIBO. There are SIBO websites, SIBO Symposia, SIBO books, and unfortunately SIBO blind spots – because they overlook Yeast Overgrowth Syndrome. As far as Dr. Dean can tell, defining SIBO as an entity came out of the group that formed around the Specific Carbohydrate Diet (SCD). Dr. Dean learned about the SCD in my naturopathic training in the late 1970’s from Elaine Gottschall, who had “cured” her daughter of ulcerative colitis with The Specific Carbohydrate that she was prescribed by Dr. Sidney Valentine Haas. Dr. Haas had success with a grain-free, sugar-free, starch-free diet for celiacs and IBD (irritable bowel disease) patients in the 1950s. Elaine Gottschall was so grateful and intrigued that she began studying the diet – gut connection. Her Masters thesis focused on the effects of various sugars on the digestive tract at the cellular level. She wrote Breaking the Vicious Cycle, Intestinal Health Through Diet, which brought the diet into prominence. The premise of The Specific Carbohydrate Diet is to keep simple sugars away from the feeding bacteria in the gut, which can then overgrow. Dr. Haas believed that bacterial overgrowth could disrupt enzymes that normally attach to the intestinal cell surface and prevent proper digestion and absorption of carbohydrates. We do know that a severe bout of diarrhea can impair disaccharide enzymes, which break down sucrose, lactose, and starch leaving them undigested and fodder for bacteria and yeast. Dr. Haas know that bacterial toxins and acids could injure the lining of the small intestine. Excessive mucus could be produced as a defense mechanism against the irritation caused by toxins, acids, and undigested carbohydrates and lead to the condition called mucous colitis, now called IBS. The above explanation makes sense but the problem is that the emphasis has always been on bacteria and now SIBO is called bacterial overgrowth not both bacterial and yeast overgrowth. Because SIBO is a bacterial diagnosis, doctors both MD’s and ND’s recommend antibiotic therapy for it, which of course will cause more yeast overgrowth. And SIBO treatment will not include natural antifungals. Leaky Gut: An Open Door To Our Tissues It is a scientific fact that when yeast cells reach a certain critical mass they change from a round budding stage to a thread-like tissue invasive stage. They are simply running out of food and looking for more. They pack their bags and emigrate from their main home in the large intestine into the small intestine. In the small intestine, the yeast threads poke holes in the intestinal lining. With this superhighway to the bloodstream, there is nothing to stop yeast chemical by-products (all 180 of them), undigested food molecules, bacterial toxins, and other chemicals from taking a one-way ride. The holes are not necessarily big enough to allow yeast to get into the bloodstream, so there is no blood infection of yeast, just hundreds of waste products that should be flushed down the toilet that ends up causing head-to-toe symptoms to leak into the blood. Yes, leaky gut happens when toxins leak into the bloodstream and tissues of the body. When these toxins hit the bloodstream they trigger widespread inflammatory and allergy reactions. Many of the toxins like aldehyde, alcohol, zymosan, arabinitol, and gliotoxin have been named. They impair the immune system and the central nervous system. Others block thyroid function, impair female hormones and cause symptoms of PMS and aggravate menopause but haven't yet been properly studied. Inflammation is being investigated as the underlying cause of heart disease, bowel disease, arthritic conditions, and autoimmune disease. It is also intimately involved with weight gain, fatigue, allergies, asthma, headaches, irritability, and dozens of other health complaints. GERD - A Customer's Testimony For decades I suffered from severe bouts of acid reflux and heartburn [GERD] several times each week. Recently, I starting taking ReMag for an unrelated ailment.  To my pleasant surprise the supplemental magnesium not only cured the ailment for which I was taking it, it also completely stopped my episodes of acid reflux and heartburn. I have since learned that acid reflux is caused by stomach spasms which cause acid (which healthy stomachs are designed by nature to tolerate and utilize) to be ejected into the esophagus which is not designed to be exposed to stomach acid and burns when it is so exposed. Magnesium is a natural relaxant -- as well as a natural antacid -- and, therefore, it helps prevent the stomach spasms which are the root cause of acid reflux and accompanying heartburn. What's the Solution? Unfortunately, the answer does not lie in a pill as many women have found out when they go to their doctor. Even if the doctor does recognize yeast overgrowth the most common treatment recommended is a week or two or antifungal medications. As one client, who is a chemist remarked to me that she is very concerned about taking fluoride compounds like Diflucan, the most well known antifungal medication. Doctors who are too dependent on prescriptive medicine don't understand that yeast overgrowth requires a multi-pronged approach. But, Dr. Carolyn Dean DOES know that it's through magnesium and mineral supplementation as well as diet and lifestyle change that people can overcome yeast overgrowth. Tonight on our internet based radio show, we'll be talking with Dr. Carolyn Dean about Leaky Gut, SIBO and GERD - Recognizing the Hidden Factor along with a wide range of health topics and safe solutions. You will love hearing the beneficial interactions with our callers and hosts alike including the body/mind connection, identifying the 'conflict' in the 'conflict basis' of disease and much more!!

Learn True Health with Ashley James
220 Health Freedom, Homeschooling Mother of Vaccine Injured Child Speaks Out, Autism, Prevention and Treatment, The Truth About Vaccines with April Boden and Ashley James on the Learn True Health Podcast

Learn True Health with Ashley James

Play Episode Listen Later Jan 25, 2018 87:48


Support Us on Patreon & Join the Learn True Health Book Club!!! Patreon.com/learntruehealth WATCH THE TRUTH ABOUT VACCINES FOR FREE! VISIT: http://learntruehealth.com/vaccines Truther talk http://truthertalk.com Aydan's Road to Recovery https://aydansrecovery.wordpress.com Vaccine Dangers and Homeschooling Benefits   http://learntruehealth.com/vaccine-dangers Vaccine dangers have been rising in recent years. More and more parents are now wary of having their child vaccinated.  My guest today, April Boden is a mother of a vaccine-injured child and has another child who developed autism because of vaccines.  In this episode, she narrates her journey as well as the benefits of homeschooling her children.    The Truth About Vaccines   Before we dive into the episode, let me invite all you listeners to sign up for Ty Bollinger’s, The Truth About Vaccines documentary series.  Running from January 25 to 31, you’ll have free access to the videos. You may sign up for the series at www.learntruehealth.com/vaccines.     The revelations may be alarming. But the whole point of the documentary series is to provide valuable information on how you can take control of your health. If you happen to listen to this episode beyond the showing dates, you can still sign up and be informed once they rerelease the videos for free.   I thought it was an excellent opportunity to mention Ty Bollinger because my guest today, April Boden, was incidentally featured in his documentary series last September 2016. So check out the series!   First Baby   April Boden turned into an anti-vaccine advocate due to her personal experience. Starting with her oldest son who was sickly when he was younger, April Boden first shared her apprehensions over vaccines to her doctor.     April Boden brought up the information she heard that vaccines, mainly MMR could cause autism. However, her doctor said there was no truth to that rumor, and so April Boden proceeded in having her oldest son vaccinated on schedule.   It turns out that her oldest son became sickly because of vaccines and even had to have gallbladder surgery when he was seven months old. His chronic sickness was the reason why April Boden decided not to continue with the rest of his vaccine shots.   Second Baby   April Boden’s second son Aydan was born two years after. Initially a healthy baby, he was already walking at ten months old. He already started talking at a year old, but that was eventually erased after he was given vaccine shots.   At a little over a year old, Aydan was given MMR, phemmoccocl and chicken pox vaccine all on the same day.  It was also the day when Aydan stopped talking.  Truly a parents’ worse nightmare.   April Boden recalls that they started to see a change in Aydan right away. He got sick, got a high fever for several days and began to act differently after he came out of his sickness.  Then he started walking on his toes and had erratic language.   “Previously, he had just been starting to talk, so the next time we went to the doctor, I voiced my concerns,” recalls April Boden. “However, the doctor said Aydan was well within the normal range, so she went ahead and gave him his vaccines that day. And that was it. Boom. The language was gone.”   Gut Issues   Aydan started to have gut and diarrhea issues and was having a hard time sleeping at night shortly after getting his vaccine shots. Unfortunately, April Boden said that Aydan’s doctor merely shrugged it off as going through a phase.   Half a year later, people close to the family started voicing out their concerns over Aydan’s development. Going back to the same doctor for a consultation, that’s when Aydan was suspected by the doctor to have autism. That doctor, however, just evaded the question of whether vaccines indeed caused Aydan’s autism.    Early Coping Years    April Boden was advised by Aydan’s doctor to sign up at the Regional Center run by the State of California.  They have psychologists and programs for early intervention therapies for people. Apparently, going through a treatment with a private doctor prolongs medical treatment due to insurance issues.   “He was about two and a half at the time. When we started the early intervention, he had quite a few hours of intensive therapy. Then he started to regain his language. And we were excited to see some of the improvements,” said April Boden.   Another Obstacle   However, California law states that once a child turns three years old, the Regional Center turns over the bulk of the intervention therapy to the school district. That gave April Boden a new reason to worry about since she was not sure if Aydan was ready to go to school.   “The school assessed him and said he was ready. However, part of the requirement was that they needed Aydan to be vaccinated. So we went ahead despite my reluctance.  We did it, and all the stuff that we regained in therapy was gone,” April Boden said.   Being Dropped From Insurance   When Aydan started school, April Boden said her child started displaying unusual behavior. Such as banging his head, getting aggressive and biting is own arm. At this point, April Boden decided that enough is enough.    “So at this point, I said no more Jedi mindset. This is a vaccine injury and started asking the doctor to help me, like running some allergy tests,” said April Boden. “Shortly after, we got a notice that the doctor dropped our insurance and he could no longer see us as a patient.”   Worse of all, when April Boden tried to get copies of Aydan’s medical records, the doctor’s office claimed that the documents were sent to archives.  Going to the record archives, that’s when April Boden was told that her son’s medical records were all gone. Not even a court subpoena fazed the doctor to explain where the files went.   DAN! Protocol    April Boden said her next step was to turn to DAN! to seek assistance for Aydan’s treatment. DAN! stands for Defeat Autism Now!, and was created by the Autism Research Institute (ARI) in 1995.  Dr. Bernard Rimland established the Autism Research Institute in 1967.   Aydan was given supplementation and was put on a restrictive diet right away. Part of the diet was taking away gluten and dairy products.    “It’s an ongoing thing and a lot easier if you research beforehand and make a sound decision on vaccines than try to undo the damage that’s been done,” said April Boden.  Unvaccinated Daughter   On the other hand, April Boden’s daughter is three years old and has never been vaccinated. According to April Boden, there is a significant difference between her daughter and her two vaccinated sons.   “She doesn’t have allergies. After all the research I’ve done over the last ten years on vaccines, I would say that is quite possible that there is a connection,” said April Boden. “It was a good year when my oldest son did not have additional vaccine shots. It probably saved him from getting worse.”   Another thing that April Boden noticed was that her daughter doesn’t have dark circles under her eyes while both of her sons do. Overall, April Boden describes her daughter as a very happy and very typical child.   Preventative Care for Unvaccinated Children   April Boden says for her daughter, she just makes sure to wash her hands often and eats a healthy diet. They also try to live in a toxic-free environment.    She says her daughter so far hasn’t been sick. Although she had cold sores one time, April Boden was able to cure it with natural remedies.    “Her immune system is doing everything that it’s supposed to do and I breastfed her for three years,” said April Boden.   Recommended Solutions    For those who have autistic kids, April Boden suggests looking into their diet. Results of diets vary, and although it is not a cure for autism, it makes the kids feel better all around.    She also says the best thing to do is have a diet that is something the family can stick to as a whole. This way, having foods that an autistic child is not allowed to eat can be avoided.    April Boden also suggests giving the child probiotics and fermented foods like sauerkraut. Giving them supplements also helps. Not everything is going to work, and it’s best to take it one step at a time.    Son-Rise Program   April Boden says another solution is to spend time together with your autistic child. Aydan is currently under the Son-Rise Program which helps families cope with an autistic member of the family.  Under the program, unique methods are used to treat children and adults who are diagnosed within the autistic spectrum. These include autism spectrum disorders, pervasive developmental disorder, Asperger’s Syndrome, etc.   Benefits Of Fermented Foods   Probiotics can be expensive, so April Boden started making homemade yogurt. The yogurt that she makes at home is the only dairy that Aydan is allowed to have. Apparently, if you ferment cow dairy for 24 hours, you could ferment off most of the lactose.    Since then, she noticed Aydan’s gut health improved significantly. He was also getting less sickly and fewer migraines and headaches. This made Aydan calmer and considerably less hyperactive.   I do a coconut milk yogurt, and I do a 12 to 18-hour ferment. I learned this from a past guest of mine. Take a good brand of probiotics, crack open five capsules. Then instead of using the yogurt starter, just use the probiotics.    Homeschooling   April Boden says homeschooling her kids is the best decision she made. All three children are exposed a lot outside the house so training them to be sociable is not a problem.    It’s beneficial to the family as a whole. Because they can work around her husband’s schedule and spend time together as a family.   “Homeschooling can reduce the stress on the family and the child. Because some of the kids are overstimulated by the school environment. It’s a lot of input for them to regulate themselves all day long. It’s not conducive to their learning,” said April Boden.   Aydan in particular, receives one-on-one homeschooling therapies in the house, 14 hours a week and spread over four days. They go to the clinic for more treatment three times a week.    Furthermore, a high school volunteer comes by the house once a week to play with Aydan for an hour. April Boden also spends extra homeschooling time alone with Aydan every night to practice things like writing.   Trivium Education   Before we had a child, we came across the Trivium Education. It is an education system that teaches kids how to do critical thinking. Kids as young as seven years old can be on the program.    Apparently, there was an entire homeschool community attached to the program. It also led to the non-vaccine community. Hence I got more interested in what the Trivium was all about. It made homeschooling easier.   Helpful Resources  April Boden strongly recommends this book by Susan Bauer called The Well-Trained Mind. She says signing up with the HSLDA organization also helps a lot.   HSLDA stands for Home School Legal Defense Association. It is a non-profit organization established to help parents fight for their rights as far as education for their children is concerned. They also give homeschooling-related legal advice.   April Boden also has a blog called Aydan’s Recovery. It chronicles Aydan’s journey as well as all the research April Boden has done over the years. She also has a fantastic podcast called Truther Talk which is worth listening to.   We have to take steps to protect ourselves.  I’m very interested in homeoprophylaxis, so I’m currently doing that with my family through Cilla Whatcott who was my podcast guest twice. The idea is that you can create immunity using homeopathy. It has 90% success rate and no adverse effects.   I also had Dr. Stephanie Seneff on the show who talked about the connection between vaccines and autism. On episode 89, she shared all the reasons why the MMR vaccine is causing autism so do check out that episode.    April Boden is an author, wife and homeschooling mother of three children. She started writing about her son, Aydan’s vaccine injury in 2009. Since then she has appeared on several radio talk shows podcast and the docu-series The truth about vaccines with Ty Bollinger.    April Boden has been running her podcast, Truther Talk with her friend, Virstyne Henry discussing Natural Health and healing among other cutting-edge topics since 2011.   Get Connected With April Boden:   Aydan’s Road To Recovery   Truther Talk Podcast   Facebook – Aydan’s Recovery   Facebook – Truther Talk   Steemit – Truther Talk   Steemit – Aydan’s Recovery   Twitter – Truther Talk   Twitter – April Boden   Recommended Readings by April Boden  Changing The Course Of Autism by Bryan Jepsen   Breaking The Vicious Cycle by Elaine Gottschall   The Brain That Heals Itself by Norman Doidge   The Impossible Cure by Amy Lansky   Dissolving Illusions by Suzanne Humphries   The Links You Are Looking For: Heavy Metal Summit: http://learntruehealth.com/summit ------------------------------------------------------------------------------- Join the Learn True Health Community & Support Us on Patreon! Patreon.com/learntruehealth https://www.patreon.com/learntruehealth ------------------------------------------------------------------------------- WATCH THE TRUTH ABOUT VACCINES...FOR FREE! VISIT: http://learntruehealth.com/vaccines LearnTrueHealth.com/vaccines ------------------------------------------------------------------------------- Do You Have Anxiety? End Anxiety Now! Learn Two Powerful Mind Tricks for Removing Anxiety, Ending Worry, & Controlling Fear So It Stops Controlling You! Attend my FREE Webinar that Will Teach You How! Click Here! http://FreeYourAnxiety.com/webinar ------------------------------------------------------------------------------- Become A Health Coach Learn More About The Institute for Integrative Nutrition's Health Coaching Certification Program by checking out these four resources: 1) Integrative Nutrition's Curriculum Guide: http://geti.in/2cmUMxb 2) The IIN Curriculum Syllabus: http://geti.in/2miXTej 3) Module One of the IIN curriculum: http://geti.in/2cmWPl8 4) Get three free chapters of Joshua Rosenthal's book: http://geti.in/2cksU87 Watch my little video on how to become a Certified Health Coach! https://www.youtube.com/watch?v=CDDnofnSldI ------------------------------------------------------------------------------- Do you have a blood sugar issue? I can help you achieve healthy, normal and balanced blood sugar naturally! Visit BloodSugarCoach.com for your free 30min coaching call with Ashley James! http://www.BloodSugarCoach.com ------------------------------------------------------------------------------- If this episode made a difference in your life, please leave me a tip in the virtual tip jar by giving my podcast a great rating and review in iTunes! http://bit.ly/learntruehealth-itunes Thank you! Ashley James http://bit.ly/learntruehealth-itunes ------------------------------------------------------------------------------- Enjoyed this podcast episode? Visit my website Learn True Health with Ashley James so you can gain access to all of my episodes and more! LearnTrueHealth.com http://learntruehealth.com ------------------------------------------------------------------------------- Need Help Ordering The Right Supplements For You? 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Gluten Free RN
The History of Celiac Disease EP041

Gluten Free RN

Play Episode Listen Later Sep 15, 2017 36:26


Perhaps the most intriguing thing about the history of celiac disease in the US is its absence—from medical textbooks, the vast majority of research studies, and the news—from 1952 through the 1990’s. Why did celiac disease disappear from the healthcare consciousness as well as the public eye? Today the Gluten Free RN takes a closer look at the story of celiac disease, starting with the first doctor to understand it as a dietary issue back in 1888. She highlights the important progress made by pediatricians Willem Dicke who is credited with identifying gluten as the issue and Sidney Haas who honed the gluten-free diet to exclude specific carbohydrates. Nadine explores the period of time when celiac disease seemingly ‘went dark’ in the United States, discussing the handful of renegade authors and researchers who continued to study the disease despite its absence from health education. Nadine also explains the resurgence of gluten sensitivity to the public consciousness in the 1990’s, when medical professionals from abroad questioned the claim that there was no celiac disease in the US. She covers our evolving understanding of the symptoms of celiac disease and the woefully inadequate training around gluten in medical and nursing schools. Listen in to find out why the mass screening proposed by the National Institute of Health never materialized and how the for-profit healthcare system impacts celiac patients. Let’s honor the practitioners who dedicated their careers to understanding celiac disease and write our own history through celiac advocacy! What’s Discussed:  The first doctor to identify celiac disease Samuel Gee, 1888 Established dietary approach to treatment The role of Dr. Sidney V. Haas in advancing celiac treatment All carbs and fats had been eliminated from celiac diet Haas discovered that kind of carbs made difference Experimented with fats, learned that could be absorbed 370 celiac cases studied at Bellevue, only 2.2% not cured The conclusions of a New York Times article from May of 1950 Late 1800’s, celiac disease ‘incurable and often fatal’ By 1950, 90% cured and deaths rare Cause still unknown The grains that contain gluten Wheat Barley Rye Oats (cross-contamination) How Dr. Willem Dicke developed the gluten-free diet Dutch pediatrician during WWII No access to grains during famine, previously sick children improved Mothers realized that when grains returned to diet, sickness returned Dicke credited with determining that gluten causes damage The myth that celiac is a childhood disease Patients do not ‘grow out of it’ When gluten is reintroduced, disease returns (along with other disorders) Elaine Gottschall’s work in developing the Specific Carbohydrate Diet Grains containing proteins other than gluten have negative effect on digestive tract Gottschall’s model removes all grains Paleo/whole food diet considered ideal The elimination of celiac disease from medical training Stopped teaching in 1952 Debate over carbs vs. proteins Same paragraph appears in medical textbooks from 1952-2008 Still taught incorrectly (if at all) in medical, nursing schools Should be part of every differential diagnosis The Paleo diet Nadine suggests for celiac and gluten-sensitive patients Gluten-, dairy-free Whole food Low carb, super-good high fat Appropriate supplements to remedy deficiencies Hilda Cherry Hill’s 1976 book Good Food, Gluten Free Hill cured invalid husband with gluten-free diet Whole food, no grain derivatives The classical symptoms of celiac disease Fatty stool Malabsorption Short stature Low energy Infirm The expanded picture of how celiac disease may present Osteoporosis Short stature Delayed puberty Iron deficiency anemia Hepatitis Recurrent canker sores Elevated liver enzymes Dental enamel defects Peripheral neuropathy Celiac cerebellar ataxia Seizure disorders Migraine headaches The genes that indicate a predisposition to celiac disease HLA-DQ2 HLA-DQ8 Occur in 30-50% of the population How recognition of celiac disease resurfaced in the 1990’s Gastroenterologists from abroad asking questions The 2004 NIH Consensus Statement on Celiac Disease Determined that celiac disease grossly underdiagnosed in US Proposed mass screening, healthcare education program Mass screening never materialized (‘too cost-prohibitive’) How the US for-profit healthcare system impacts celiac patients System profits from incorrect diagnoses Celiac tends to be last thing we test for Patients often spend hundreds of thousands of dollars out-of-pocket Nadine’s advice for celiac patients around choosing healthcare providers Many still don’t know how to manage celiac disease Look for practitioner of functional/integrated medicine What has changed since the NIH Consensus Statement in 2004 Little real change More media attention, some doctors testing Medical professionals still not educated in testing, follow-up Little support, assistance for patients in adopting gluten-free diet Dr. Rodney Ford’s role in celiac advocacy Pediatrician, gastroenterologist and allergist Promotes ‘gluten zero world’ Gut-brain-skin connection Nadine’s guidance for vegetarians and vegans Work with nutritionist to be sure not malnourished Consider changing diet for optimal health The vulnerable populations particularly at risk for celiac disease and non-celiac gluten sensitivity Children Williams, Turner or Down syndrome Developmentally delayed, cystic fibrosis communities Autoimmune patients Resources: “Celiac Disease: Most Children are Now Cured but Cause is Still Unknown”  in The New York Times Management of Celiac Disease by Sidney Valentine Haas and Merrill Patterson Haas “Whatever Happened to the Cure for Coeliac Disease?  in Nutritional Therapy Today “The Erie Country Survey of Long-Term Childhood Illness” in the American Journal of Public Health Good Food, Gluten Free by Hilda Cherry Hills Dr. Alessio Fasano’s 2003 Celiac Study 2004 NIH Consensus Statement on Celiac Disease Books by Dr. Rodney Ford Gluten: ZERO Global by Dr. Rodney Ford International Celiac Disease Symposium “Small Intestinal Mucosal Abnormalities in Relatives of Patients with Dermatitis Herpetiformis” in Gut “Adult Coeliac Disease and Other Disorders Associated with Steatorrhoea” in the British Medical Journal The University of Chicago: Celiac Disease Facts and Figures “A History of Coeliac Disease” in Digestive Diseases “Dermatitis Herpetiformis in Two Patients with Idiopathic Steatorrhoea” in the British Medical Journal Connect with Nadine:  Instagram Facebook Contact via Email ‘Your Skin on Gluten’ on YouTube Melodies of the Danube Gluten-Free Cruise with Nadine Books by Nadine: Dough Nation: A Nurse's Memoir of Celiac Disease from Missed Diagnosis to Food and Health Activism

Evolution Radio Show - Alles was du über Keto, Low Carb und Paleo wissen musst
Colitis Ulcerosa - Hilfe durch das Autoimmun Paleo Protokoll

Evolution Radio Show - Alles was du über Keto, Low Carb und Paleo wissen musst

Play Episode Listen Later Jul 11, 2017 46:28


In Folge #117 Das Video der aktuellen Folge direkt auf Youtube öffnen Bitte beachten Sie auch immer den aktuellen "Haftungsausschluss (Disclaimer) und allgemeiner Hinweis zu medizinischen Themen" auf https://paleolowcarb.de/haftungsausschluss/ #geNUSS[explosion] von [næhr:sinn] - das low carb knusper nuss müsli [næhr:sinn] geNUSS[explosion] ist ein hochwertiges low-carb* Müsli und besteht zu 100% aus natürlichen Zutaten. Es ist gut als Frühstück und Snack und hat nur 13,7g verwertbaren Kohlenhydraten auf 100g. Es ist getreidefrei und sojafrei. Perfekt für den Start in den Tag. Wir verarbeiten nur hochwertigste, nährstoffreiche Zutaten, die dich länger satt machen und nachhaltig mit Energie versorgen. Wir nutzen ballaststoffreiche Kokosnuss, Erdmandel und heimische Nüsse. Mehr darüber erfährst du auf lowcarbmüsli.at oder auf Amazon.de Und nicht vergessen: Wenn du uns auf Youtube siehst, und wenn du es noch nicht getan hast, dann abonniere unseren Kanal „Evolution Radio Show“ Wenn du das Podcast hörst, dann findest du die Links für Apple iTunes und Android hier auf unserer Homepage Kurze Zusammenfassung Heidrun Schaller ist 25 Jahre alt und gerade dabei ihren Master in Linguistik abzuschließen, als sich ihr Leben, durch eine dramatische Diagnose vollkommen verändert - Colitis ulcerosa, und zwar eine besonders schwere Form der chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Bei den chronisch entzündlichen Darmerkrankungen (CED) entzündet sich der Darm aus unerfindlichem Grund und bleibt dann mal mehr, mal weniger entzündet. Weil man eben den Grund nicht kennt, ordnet man die Krankheiten pauschal den Autoimmunkrankheiten zu. Die Symptome sind extremer Durchfall (in akuten Phasen ggf. über 20mal pro Tag), Gewichtsverlust, Blutverlust, Bauchschmerzen, Übelkeit, Nährstoffmangel etc. Viele Patienten müssen irgendwann operiert werden, um Teile des Darms zu entfernen, manche auch viele Male, manche leben irgendwann mit einem künstlichen Darmausgang. Die Diagnose ist ein Lebensurteil – man wird zu einem Leben mit der Krankheit verurteilt, denn Aussicht auf Heilung gibt es nicht. Wäre die Krankheit an sich nicht schon schlimm genug, treten bei Heidrun noch andere seltenere Probleme auf. Das Standartmedikament Mesalazin (5-ASA, Markenname Pentasa, Salofalk oder Claversal), schädigt Heidruns Nieren massiv. Das andere Medikament, Azathioprin schied wegen eine Unverträglichkeitsreaktion aus. Als letzten Strohhalm versuchte Heidrun die Therapie mit einem Immunsuppressivum (Remicade). Sie erlitt einen anaphylaktischen Schock und kam in die Notaufnahme. Somit gab es für sie –abgesehen von Kortison – eigentlich keine medizinische Behandlungsoption mehr. Verzweifelt und auf der Suche nach Alternativen, stolpert Heidrun über die Specific Carbohydrate Diet (SCD) und beginnt diese dann ab August 2011 umzusetzen, mit überraschenden Ergebnissen. Gleichzeitig wird Heidrun auch auf Paleo aufmerksam und da die SCD und Paleo sehr viele Überschneidungen haben, probiert sie den Übergang von SCD zu einem Autoimmun-Paleo Protokoll (AIP). Heidrun Schaller lebt seit dieser Zeit strikt nach AIP. Durch Selbstversuche und Testen neuer Konzepte hat sie für sich die SCD und AIP optimiert. In ihrem Blog www.urgesundheit.de und in ihrem Buch Die Paleo-Revolution: Gesund durch Ernährung im Einklang mit unserem genetischen Erbe - Heidrun Schaller hat sie ihre Erfahrungen zusammengefasst. [] #Transkript Julia: Liebe Heidrun, herzlich willkommen zur Evolution Radio Show. #00:00:10-3# Heidrun: Dankeschön für die Einladung. Ich freue mich hier zu sein. #00:00:13-5# Julia: Ich freue mich ganz besonders, dass ich dich endlich mal erwischt habe, weil du bist sehr, sehr eingeteilt natürlich. In welcher Weise, da wirst du noch jetzt ein bisschen dann später drauf zu sprechen kommen. Weil du bist nicht nur eine Mutter, sondern hast dir auch ein großes Ziel gesetzt. Bevor wir jetzt über das eigentliche Thema, nämliche die Autoimmunerkrankung sprechen, vielleicht kannst du mal ein paar Worte zu deinem Hintergrund sagen und dann gerne überleiten zu deiner Geschichte, die dich in den letzten Jahren praktisch geprägt hat und dahin gebracht hat oder auf den Weg gebracht hat, wo du jetzt bist. #00:01:03-6# Heidrun: Ja, sehr gerne. Ich bin eigentlich von Haus aus Übersetzerin. Ich habe 2001 mein Diplom gemacht an der Uni Heidelberg. Geboren und aufgewachsen bin ich in München und war halt während meiner Studienzeit und auch davor viel in Amerika unterwegs. Also gleich nach dem Abitur war ich erstmal ein Jahr als Au Pair in Seattle und auch während meiner Studienzeit hatte ich dann nochmal ein Stipendium in einem College in Amerika und war halt immer sehr viel unterwegs und dann als ich so gegen Ende meiner, also eigentlich nach dem Vordiplom in Australien gelebt habe mal für ein halbes Jahr, da habe ich gemerkt, dass mit meiner Gesundheit irgendwas nicht stimmt. Da habe ich schon oft Bauchschmerzen gehabt und gerade, wenn ich irgendwie in Eile war oder so, habe ich häufig Durchfallattacken bekommen und das habe ich halt auf mein hektisches Leben zurückgeführt und mir da nicht weiter Gedanken drübergemacht. Und dann, als ich dann wieder in Heidelberg war und mein Studium dort wieder aufgenommen habe, also mein Hauptstudium dann in Richtung Übersetzerdiplom, da wurde es aber immer schlimmer und ist dann auch nicht mehr weggegangen, selbst in ruhigeren Zeiten und irgendwann kam ich dann nicht mehr drum rum, dass ich mich dieser Sache mal stellen musste und habe dann eben 2001, also genau in der Prüfungsphase, als ich mich gerade eigentlich auf die mündliche Prüfung vorbereitet habe, habe ich dann die Diagnose bekommen, dass ich Colitis ulcerosa habe und das war natürlich ein wirklich sehr, sehr großer Schock, weil ich zwar schon damit gerechnet habe, dass ich irgendwie krank bin, aber natürlich in keinster Weise irgendwie darauf mental vorbereitet war, dass es jetzt was ist, womit ich mich den Rest meines Lebens herumschlagen muss. Das war eben dann schlussendlich die Feststellung, dass es tatsächlich unheilbar und chronisch ist und dass es eben nur Medikamente gibt, die möglichst unter Kontrolle halten sollen, aber niemals eine Heilung herbeiführen können. #00:03:17-9# Julia: Für die Zuhörer und Zuschauer, könntest du mal noch erklären: Was ist Colitis ulcerosa eigentlich? #00:03:23-9# Heidrun: Das ist eine chronische Autoimmunerkrankung, die den Verdauungstrakt betrifft, ähnlich wie Morbus Crohn, welche vielleicht ein bisschen bekannter ist. Im Gegensatz zu Morbus Crohn ist eben bei der Colitis ulcerosa "nur" der Dickdarm betroffen und bei Morbus Crohn kann der Magen, auch der Dünndarm eigentlich alles, sogar die Speiseröhre betroffen sein. Dann entzündet sich eben die Schleimhaut jeweils in dem betroffenen Abschnitt des Verdauungstraktes, in dem Fall eben im Dickdarm und das führt eben dazu, dass man sehr, sehr häufig Durchfälle hat, teilweise auch blutige Durchfälle oder mit Schleimabgang. Teilweise 20 bis 30 Mal am Tag, sodass man das Haus nicht mehr verlassen kann. (Julia: Wahnsinn) Man nimmt teilweise sehr, sehr stark innerhalb kürzester Zeit ab. Das war also auch bei mir der Fall, dass ich halt sehr, sehr dünn geworden bin und wenn das unbehandelt ist, kann es einen halt umbringen, ansonsten, wenn es, also selbst für Leute, die das relativ gut unter Kontrolle halten, kommt es über die Jahre dann häufig noch zu anderen Erscheinungen, dass zum Beispiel die Gelenke mit betroffen sind. Also, dass man dann so Art rheumatische, ja es heißt immer extraintestinale Manifestation, also außerhalb des Verdauungstraktes kommt es dann auch zu Symptomen. Julia: Es ist ja auch oft so, dass oder bei vielen, dass eine Autoimmunerkrankung oft nicht alleine kommt. #00:05:03-4# Heidrun: Das kommt noch hinzu. Ja. #00:05:04-4# Julia: Dass ja dann oft auch andere Autoimmunerkrankungen dazukommen. #00:05:09-9# Heidrun: Richtig. Ja. Genau. Also bei Colitis ulcerosa und Morbus Crohn ist es häufig so, dass die dann, dass Hashimoto relativ verbreitet ist als zusätzliche Erkrankung, aber auch sehr häufig Rheuma. Und so ging das halt dann, also so ging es dann mit mir bergab, sage ich mal salopp. Ich habe halt, also da stellte sich dann leider sehr bald mal raus, dass meine Erkrankung sehr kompliziert war, also kein leicht zu behandelnder Fall. Ich habe halt sehr viel Komplikationen erlitten und auch die Medikamente, die zur Verfügung standen, die waren bei mir nicht sehr effektiv. Und dass ich halt immer hohe Dosen nehmen musste. Und zu Anfang war es ja so, dass ich natürlich gleich mit Cortison behandelt wurde. Das ist ja so das Standardmedikament, was die Schübe also eindämmen soll und wenn es gut läuft, dann muss man das halt nur kurze Zeit nehmen und kann dann, wenn man die Remission, also die symptomfreie oder fast symptomfreie Phase erreicht hat, dann ohne Cortison leben, aber bei mir kam es halt nicht dazu, weil ich gleich immer wieder Rückfälle hatte. Wenn ich eine gewisse Schwelle unterschritten habe von diesem Cortison und da hatte ich halt sehr schlimmer Nebenwirkungen davon. Also ein bisschen ist das ja bekannt von Cortison, dass man halt eine starke Gewichtszunahme erleidet. Das war jetzt bei mir gar nicht so schlimm, aber ich halte ein unglaublich verändertes Aussehen vom Gesicht her. Es war sehr, sehr rund, ich weiß nicht, ich kann ja das Foto mal zeigen, was ich in meinem Buch davon habe. Ich weiß nicht, ob man es sehr gut erkennen kann auf der Kamera. Ich zeig es mal. #00:06:49-0# Julia: Sonst könnten wir, ja du kannst es mal herzeigen, weil sonst würden wir es, wenn es dir recht ist, können wir es dann auch in den Shownotes noch dazu geben? Ah ja. Vollkommen anders. Man sieht es sehr gut. Ja. #00:07:02-0# Heidrun: Das war natürlich auch belastend irgendwo und man wusste halt einfach, also man wusste halt einfach nicht, wann man das Zeug mal wieder loswird. Dann einfach so auch psychisch unheimlich belastend gewesen, also es hat mich ja mitten in meinem Diplom halt, in der Diplomvorbereitung hat mich das getroffen wie der Schlag und ich wusste nicht, ob ich jemals irgendwie ein annähernd normales Berufsleben oder auch sonstiges Leben hätte führen können. #00:07:31-1# Julia: Was muss man sich das vorstellen? Wie ist da normalerweise die Progression? Weil es ist ja nicht heilbar eigentlich. Also wie wir das normalerweise behandelt beziehungsweise wie schaut das normalerweise aus? #00:07:47-9# Heidrun: Wie gesagt, die akuten Schübe, die werden eigentlich fast immer mit Cortison behandelt erstmal, sozusagen als Notfallprogramm erstmal, um die Entzündung runterzufahren. Und dann ist halt das Standardmedikament, was man eigentlich durchgängig nimmt, auch während dem Schub, aber eben auch während der Remission, das ist dieses sogenannte Mesalazin, und das ist halt ein Verwandter sage ich mal von Aspirin, von Acetylalicylsäure. Aber es ist, also wurde mal gesagt, dass es so gut wie nebenwirkungsfrei ist, aber in meinem Fall war das halt leider nicht so. Ich habe dann nach zweieinhalb oder drei Jahren, wo ich das genommen habe, eine Nebenwirkung gehabt, die sehr selten ist. Und zwar war es bei mir so, dass meine Nierenfunktion mit einem Mal eingeschränkt war. Und das wurde dann halt immer wieder untersucht und es stellte ich, also kam halt raus, dass das jetzt tatsächlich der Fall ist und nicht nur einmal irgendwie ein zufälliger Untersuchungswert war und dann stellte sich eben raus bei genauerer Betrachtung, dass ich nur noch 30 Prozent Nierenfunktion hatte. Das ist also so, als ob man weniger als eine Niere noch hat, deutlich weniger. Denn eine Niere kann eigentlich 100 Prozent sogar bringen. Das heißt, ich hatte im Prinzip keine Niere mehr. Und die Niere kann sich ja nicht regenerieren, also das ist nicht wie die Leber, die dann irgendwann wieder gesunden kann, sondern wenn die Nierenfunktion weg ist, dann ist die halt weg. Das war dann auch wieder so ein Fall, wo ich halt sehr für mich selbst dann sprechen musste und aktiv werden musste, weil mein Arzt damals eben nicht der Meinung war, dass das Mesalazin dafür verantwortlich ist. Aber ich habe halt mich wirklich schlaugemacht und recherchiert, war wirklich der Überzeugung, dass das davon kommen muss. Und es stellte sich dann eben auch raus, dass ich Recht hatte und zum Glück konnte ich noch die Notbremse ziehen, weil der hätte mir das halt immer weiter verschrieben. Habe dann auch später den Arzt gewechselt natürlich. Aber es war natürlich blöd, weil das Mesalazin ist relativ wichtig auch in der Behandlung und dadurch, dass das weggefallen ist, war ich dann halt wieder dem erhöhten Risiko eines Schubs ausgesetzt ständig. #00:10:03-6# Julia: Und da bleibt dann nur mehr Cortison übrig? #00:10:07-8# Heidrun: Ja, also eigentlich, es gibt natürlich noch andere Medikamente, die natürlich weit weniger gerne verschrieben werden. Das sind dann diese Immunsuppressiva, wie zum Beispiel Azathioprin und Methotrexat. Aber Methotrexat konnte ich nun ironischerweise gerade nicht mehr nehmen, weil das darf man bei eingeschränkter Nierenfunktion eben nicht nehmen. #00:10:26-2# Julia: Okay. #00:10:26-3# Heidrun: Auch weg. Dann habe ich Azathioprin verschrieben bekommen, das ist eben ein Immunsuppressivum und das hat bei mir auch eine seltene Nebenwirkung hervorgerufen, nämlich eine sogenannte Knochenmarkdepression. Da habe ich ein ganz verändertes Blutbild dann gehabt. Ich glaube, das war eine Thrompozytopenie, also ich hatte weniger Blutplättchen, und hatte auch, ich sah wirklich aus, als wäre ich vermöbelt worden. Ich hatte wirklich am ganzen Körper blaue Flecken. Das haben wir dann zweimal versucht mein Arzt und ich, also eingeschlichen, ausgeschlichen, wieder eingeschlichen und es kam halt beide Male zu diesem Effekt. Und dann haben wir das auch wieder aufgegeben und dann habe ich, weil mein Arzt nun auch schon ziemlich ratlos war, hat er mir empfohlen Ausdauersport anzufangen. Das war seiner Meinung nach irgendwie so, also er war da auch so ein bisschen auf so einem Trip, das war so sein Steckenpferd irgendwie. Und das habe ich dann halt wirklich sehr, sehr obsessiv gemacht. Ich bin wirklich sechs Mal die Woche halt joggen gegangen, ausdauersport-mäßig und das hat, also hat mir glaube ich nicht geschadet, aber es war halt einfach ein extremer Stressfaktor, weil das muss man auch erstmal in seinen Alltag einbauen. (Julia: Auf jeden Fall) So viel Sport zu machen und es war halt wirklich so, dass teilweise im Sommer kam ich halt nicht mehr dazu irgendwie an den See zu fahren oder so, weil nach der Arbeit war halt dann Sport angesagt. Das, was andere Leute so in ihrer Freizeit machen, da konnte ich halt nicht dran teilnehmen und deswegen habe ich es dann auch irgendwann nicht mehr durchgehalten. Und dann, womit habe ich dann eigentlich weitergemacht? Ach ja, genau. Dann hatte ich ja irgendwann zu einem anderen Arzt gewechselt und der hat dann versucht mir Remicade, das ist Inflixamab heißt das, das ist ein sogenannter monoclonaler Antikörper. Also das sind diese Biologika, die man eben so aus der Rheumabehandlung auch kennt. Das ist auch so eine Art Immunsuppressivum und eigentlich schon sehr fortschrittlich und sehr gezielt und das hat aber bei mir sofort einen anaphylaktischen Schock hervorgerufen. Also ich bin in der Praxis sozusagen mit Tatütata ins nächste Krankenhaus eingeliefert worden, weil ich halt wirklich dort, kaum dass die ersten Tropfen liefen, hat mich sofort, habe ich keine Luft bekommen, hatte hier Flecken überall und es war damals klar, dass ich das auch nicht nehmen kann. Das war halt wirklich so der letzte Strohhalm. Denn das war wirklich, also das ist ja schon keine leichte Entscheidung so ein Medikament überhaupt anzunehmen, denn es geht auch mit einem Risiko einher. Also Remicade und auch die anderen Biologika haben alle immerhin schon ein signifikantes Krebsrisiko. Und dass das halt nicht funktioniert hat, das war dann schon auch ein herber Schlag. Und habe ich dann eben angefangen vermehrt nochmal wieder im Internet zu recherchieren, habe ich schon immer gemacht, ich habe ja auch immer nebenbei 1.000 Sachen probiert, die halt, es wird ja dann immer irgendeine Sau durchs Dorf getrieben in der Szene. Julia: So nur von der Orientierung her, welches Jahr sind wir da circa? #00:13:44-2# Heidrun: Moment, jetzt haben 2017, das muss dann so 2011 gewesen sein. #00:13:48-8# Julia: Okay. #00:13:49-6# Heidrun: Ja. Genau. Und da bin ich dann nochmal, ach ne warte mal, das war sogar, ne warte mal, ich habe ja nicht sofort mit der Ernährungsumstellung angefangen. Ich habe, das war dann doch eher so 2008. #00:14:06-7# Julia: Okay, doch. Ja. #00:14:07-6# Heidrun: Da habe ich mich dann nochmal im Internet so in verschiedenen Foren angemeldet und so. Und dann hat es noch ein Stück gedauert bis ich irgendwann über Facebook eben dann auf diese STD-Ernährung gestoßen bin, Specific Carbohydrate Diet. Das war zunächst mal mein Ding und das war also wirklich, das hat mich so sehr geprägt oder war halt wirklich eine coole Sache, war ein wahnsinnig guter Einstieg in die Ernährungsumstellung. Da ist die Specific Carbohydrate Diet eben eine Diät, eine Ernährungsweise, die wirklich von Leute mit meiner Erkrankung mal erdacht worden ist. Ursprünglich von einem Kinderarzt in Amerika, dem Doktor Haas und dann später von einer Frau Gottschall weitergeführt. Die hat eben auch ein Buch darüber geschrieben, das heißt einfach Specific Carbohydrate Diet oder Breaking the Vicious Cycle. Also das heißt ja, den Teufelskreis durchbrechen und das war halt, da habe ich wirklich auch lange gebraucht, bis ich bis mich dazu durchringen konnte das zu probieren, weil ich halt schon so viele alternative Methoden ausprobiert hatte und alles hat nur Geld gekostet und hat dann am Ende nicht gebracht. Aber irgendwann habe ich den Sprung ins kalte Wasser dann gewagt und der Unterschied zwischen der Specific Carbohydrate Diet und der Paleo-Ernährung ist jetzt erstmal, dass bei der SCD sage ich jetzt mal, das ist ja die Abkürzung dafür, (Julia: Genau) dass dort alle Stärke komplett verboten ist, man darf überhaupt keine Stärke zu sich nehmen, auch keine Süßkartoffeln, auch keine Kochbananen, nichts. Der Hintergrund ist halt, dass der Herr Dr. Haas die Theorie hatte, dass insbesondere im Dünndarm die Enzyme fehlen bei Leuten mit chronisch entzündlicher Darmerkrankung, um Stärke aufzuspalten. Eben diese Polysaccharide dann als solche bestehen bleiben und den falschen Bakterien oder Bakterien, die uns nicht guttun, als Futter dienen. Und dann eben, weil sich dann die Schleimhaut, also nicht Bakterien, sondern die Immunzellen, die sich in der Schleimhaut befinden, wehren sich irgendwann gegen diese enorme Vermehrung von Bakterien und dadurch kommt das eben zu Entzündungsprozessen oder sie werden angeheizt, wenn sie schon bestehen. Also das hat mich unheimlich begeistert natürlich, dass das wirklich schnell angeschlagen hat. Das war tatsächlich wirksam, das konnte man deutlich erkennen und auch nicht leugnen. Selbst mein Arzt war beeindruckt. Das ist ja schon mal sehr selten, dass man ... #00:17:00-6# Julia: Also du hast umgestellt und hast dann sehr schnell positive Ergebnisse, Veränderungen gesehen? #00:17:06-1# Heidrun: Richtig. Ja. Ich habe sogar, ich glaube so 1 Monat oder 6 Wochen nachdem ich damit angefangen hatte, hatte ich eine Darmspiegelung und da habe ich halt wirklich zum ersten Mal seit meiner Diagnose keine Entzündungszeichen gehabt. (Julia: Wahnsinn) Also mein Arzt und der ist normalerweise oder überhaupt sind Schulmediziner ja normalerweise nicht unbedingt so angetan davon, wenn man ihnen von irgendwelchen Wundermittelchen oder Lebensstilveränderungen berichtet oder halt von den Erfolgen, die man damit hat. Und der hat aber dann auch daran also schon war dann meiner Meinung auch und hat sich meiner Auffassung angeschlossen, dass das wirkt und dass ich weitermachen soll. (Julia: Super) Und dann also natürlich die Gemeinsamkeiten der SCD mit der Paleo-Ernährung sind weitaus größer als die Unterschiede, also es geht halt auch da drum, (unv.) Essen selber zu machen, hochwertige Produkte zu verwenden, keine industriell vorgefertigten, also keine Fertigprodukte oder ähnliches zu verwenden und man isst auch zuckerfrei, aber nur in dem Sinne, dass man halt keine so Succrose isst, also Honig zum Beispiel darf man essen und auch Obst und also alles, was Fructose und Glukose enthält darf man essen, weil es eben darum geht, dass es Monosaccharide sind, man darf nur Monosaccharide zu sich nehmen, weil alles, was stärker polymerisiert ist sozusagen, vom Körper dann nicht gespalten werden kann. #00:18:39-2# Julia: Ja. Gut. Und bei den Monosacchariden da braucht man natürlich nichts mehr spalten. #00:18:43-4# Heidrun: Genau. #00:18:44-6# Julia: Das geht so. Und ich die SCD auch eher Lower-Carb, (Heidrun: Genau) also wird grundsätzlich schon kohlenhydratreduziert kann man sagen oder? #00:18:57-8# Heidrun: Ja also dadurch, dass man ja Obst jetzt nicht in unbegrenzten Mengen zu sich nimmt und also ich bin jetzt auch nicht so der Mensch, der irgendwie haufenweise Honig in den Tee rührt oder so. Also ich habe sehr, sehr low carb gegessen, weil halt der größte Anteil von dem, was ich so an Kohlenhydraten früher zu mir genommen habe, war halt schon in Form von Stärke und dadurch, dass das weggefallen ist, hatte ich dann automatisch eine sehr low carb Ernährung. Also das war halt dann letztendlich auch der Punkt, der mir dann irgendwann zu schaffen gemacht hat, weil ich halt, obwohl ich schon sehr dünn war, als ich angefangen habe damit, bin ich halt immer dünner geworden und in den Foren, wo ich dann davon berichtet habe oder wo auch andere eben mit diesem Problemen zu kämpfen hatten, da kam immer der Ratschlag von den alten SCD-Hasen, ja mach weiter, mach weiter, weil nach 3, 4 Monaten hört das auf oder manche haben auch gesagt nach 6 bis 9 Monaten kehrt sich der Trend von selber um und du wirst dann wieder zunehmen, weil dein Darm ausgeheilt ist, wirst du dann wieder zunehmen. Aber dieser Punkt kam halt bei mir einfach nicht, sondern ich wurde immer dünner. Also das war halt nicht gut und deswegen habe ich dann irgendwann, ich hatte natürlich dadurch, dass es ja so starke Überschneidungen gibt zwischen der Paleo- und der SCD-Stile, hatte ich auch eigentlich fast zeitgleich mit der SCD auch von Paleo gehört und habe mich dann da vermehrt eingelesen und bin dann irgendwann zu der Überzeugung gelangt, das will das mal ausprobieren sollte, einfach weil man dort auch Stärke zu sich nehmen kann und das habe ich dann halt gemacht. Da konnte ich dann auch mein Gewicht zumindest stabilisieren und auch wieder zunehmen. Ich muss aber sagen, dass es, also immer, wenn ich doch mal wieder Zeiten habe, wo ich mehr Beschwerden spüre, da ist es doch dann gut, wenn ich 1, 2 Tage wirklich gar keine Stärke ... #00:20:52-3# Julia: Okay. Ja. #00:20:53-4# Heidrun: Also das ist macht auf jeden Fall einen Unterschied aus. #00:20:56-9# Julia: Und wie, weil es mich halt persönlich auch interessiert, wie geht's dir da mit Fett, also kannst du das gut aufnehmen oder musst du da auch aufpassen oder? #00:21:06-9# Heidrun: Also, wenn ich gerade Symptome habe, dann komme ich mit Fett nicht so gut klar. Das ist halt ein bisschen blöd, weil man hat immer so diesen, man muss immer abwägen, man muss immer einen Kompromiss finden zwischen den Kalorien, die man ja braucht, gerade wenn man nicht noch weiter abnehmen möchte und dann ist es aber hier eben mit dieser Darmerkrankung auch schwierig, weil gerade die Dinge, die halt auch satt machen, nämlich Kohlenhydrate und Fette sind beides jetzt Dinge, die nicht so einwandfrei verträglich sind. #00:21:38-7# Julia: Okay. Ja. Eben. So ist es. Ja. #00:21:41-9# Heidrun: Mit Proteinen kommt man eigentlich am besten klar, mit magerem Fleisch. Das ist ... #00:21:46-2# Julia: Okay. Aber da ist halt auch begrenzt wieviel man Fleisch oder mageres Protein mal zu sich nehmen kann, ist dann natürlich sehr schwierig, weil man von der Fettseite her auch eingeschränkt ist. #00:21:57-5# Heidrun: Ja. Das stimmt. Also die Elaine Gottschall, die ja dieses Buch geschrieben hat, auf das eigentlich die SCD heute sich hauptsächlich stützt, die hat auch gesagt, dass man in der ersten Zeit, also es gibt so eine Intro Diet, die man halt 2, 3 bis 4 Tage machen soll, wenn man damit anfängt, und da spielt die selbstgemachte Hühnersuppe eine wichtige Rolle und da sagt sie halt auch, dass man während der Intro Diet das Fett abschürfen sollte. Also das ist auch wirklich ein sinnvoller ... #00:22:30-4# Julia: Okay. Das heißt, von deiner Erfahrung her, dass wenn jetzt jemand beginnen möchte, auch mit der Ernährungsumstellung, wirklich zuerst mal auf jeden Fall nach der SCD das umsetzen und dann vielleicht eine Transition zu einer Paleo-Ernährung? #00:22:53-0# Heidrun: Ja. Das ist schwierig. Das weiß ich gar nicht so genau, was ich da raten würde ehrlichgesagt. Also ich persönlich habe eigentlich mit der AIP angepasst, mit Paleo-Ernährung wahrscheinlich eher die größeren Erfolge gehabt. Es war nämlich so, ich habe ja, also bei Elaine Gottschall ist es halt so, dass die eher stark den Fokus auch auf Nusslinie und so weiter richtet. Also bei ihr wird ja sehr viel gebacken. Also in dem Rezeptteil des Buches wird sehr, um dann diese Ernährung irgendwie halbwegs erschwinglich zu machen und auch für eine gewisse Sättigung zu sorgen, schlägt sie halt vor, dass man auch wirklich Brot bäckt aus Nussmehl und so weiter und das hat halt bei mir nicht wirklich funktioniert, weil ich dann mit der Zeit auch so eine, am Anfang ging es irgendwie noch, aber mit der Zeit wurde ich irgendwie immer empfindlicher gegen die Nussmehle. Konnte ich dann irgendwann gar nicht mehr gut vertragen und dadurch wurde es dann immer schwieriger. Da hat mir das dann auch wirklich gefehlt, dass ich irgendwie halt die Stärke, die hat mir dann noch mehr gefehlt als davor. Und da war ich halt dann froh, dass ich, also ich die AIP, also das Autoimmunprotokoll der Paleo-Ernährung entdeckt habe, das damit ergänzen konnte und einfach leichter, unkomplizierter und billiger satt geworden bin. #00:24:14-6# Julia: Was sind denn die großen Unterschiede jetzt zwischen Normal-Paleo und dem Autoimmunprotokoll der Paleo-Ernährung? #00:24:23-3# Heidrun: Also beim Autoimmunprotokoll da fallen die Nachtschattengewächse weg, also sowas wie Kartoffeln und Tomaten und Auberginen und so weiter, dann natürlich Nüsse und Mandeln. Was fehlt den noch? #00:24:43-9# Julia: Wie schaut es mit Eiern aus? #00:24:45-6# Heidrun: Ach ja genau. Eier und Milch fallen auch weg. Ja. #00:24:49-7# Julia: Also das stelle ich mir persönlich ja sehr schwer ... #00:24:51-8# Heidrun: Das ist mir deswegen jetzt auch nicht eingefallen, weil ich die nicht befolgt habe. Weil das habe ich nämlich, also ich habe halt so ein bisschen auch selber ausgetestet, was mir guttut und was nicht und habe halt gemerkt, dass Eier und Milch für mich, also Laktose habe ich schon nicht zu mir genommen, weil da habe ich mich wieder so ein bisschen an der SCD orientiert, weil Laktose ist ja wieder ein Zweifachzucker, also ein Disaccharid, und das kann man ja dann wieder nicht spalten und das habe ich auch für mich so empfunden, dass Laktose eben eher nicht so gut geht und deswegen habe ich nach dem SCD-Protokoll für mich selber Joghurt zubereitet, der 24 Stunden fermentiert und der ist ja 24 Stunden ist er laktosefrei. Dafür habe ich dann auch teilweise Rohmilch verwendet und das war super. Also ist mir immer super gut bekommen, hat auch sattgemacht und war halt lecker auch einfach und bei anderen Milchprodukten, also Milch so, also einfach Milch im Rohzustand oder in flüssiger Form habe ich halt nicht zu mir genommen, aber ich habe immer Butter gegessen, ich habe immer Brie gegessen und habe immer gereiften Käse auch dann zu mir, also jetzt keinen Frischkäse oder Quark oder so, aber halt den gereiften, der dann auch laktosefrei, den habe ich auch gegessen. #00:26:10-1# Julia: Hast du da irgendwie einen Unterschied zwischen Kuhmilch oder Ziege und Schaf oder so gemerkt oder ist das ...? #00:26:16-2# Heidrun: Ich persönlich habe das nicht gemerkt. Nein. Ich habe es immer mal ausprobiert, gerade wenn ich wieder nicht so gut klargekommen bin, dann habe ich versucht irgendwie da auszuweichen auf Ziegenmilch oder so oder Ziegenkäse, aber das hat eigentlich für mich keinen Unterschied gemacht. #00:26:30-2# Julia: Keine Auswirkungen. Für dich ist eigentlich also wichtig gewesen, dass die Laktose weg ist oder reduziert auf jeden Fall und hast du dann auch, weil du gesagt hast, dass du Rohmilch verwendest, um das Joghurt zu mache, hast du da Erfahrungen, das konventionelle oder normales Joghurt aus dem Geschäft dir weniger guttut oder war das einfach eine andere Motivation? Heidrun: Nein, das war eigentlich mehr eine theoretische Überlegung. Ich habe die Rohmilch übrigens dann abgekocht, was natürlich dann keine Rohmilch mehr war, die ich letztendlich eingesetzt habe, aber ich fand es halt unheimlich schwierig heutzutage Milch zu finden, die Bio ist, aber gleichzeitig nicht diese sogenannte länger haltbare Milch ist. Das steht dann zwar drauf auf den Packungen, aber das bedeutet ja nichts Anderes als, dass die eigentlich homogenisiert ist. Und das wollte ich halt vermeiden, weil da ja eben verschiedentlich dann auch zu lesen ist, dass diese sehr fein verteilten Fetttröpfchen, die ja dann ganz klein sind, dass die teilweise dem Verdauungstrakt auch Probleme bereiten können. (Julia: Genau. Ja.) Deswegen, das wollte ich halt, ich wollte halt keine homogenisierte Milch haben. #00:27:40-4# Julia: Und hocherhitzt wird sie dann auch noch höher erhitzt. #00:27:45-1# Heidrun: Genau. Ja. Und deswegen, also das war eigentlich so der Hauptgrund dafür. #00:27:50-5# Julia: Praktisch wo stehst du jetzt im Moment? Du hast ja jetzt sehr, sehr viel herausgefunden, sehr viel für dich experimentiert, also wo stehst du in puncto Ernährung und auch in puncto wie geht's dir mit deiner Krankheit? #00:28:07-7# Heidrun: Im Moment mache ich ja immer noch dasselbe, was ich halt schon die ganze Zeit gemacht habe, dass ich halt, also ich befolge im Prinzip das AIP, aber ich habe für mich selber so ein paar Abwandlungen gemacht, zum Beispiel esse ich Reis, weil ich einfach gemerkt habe, dass das für mich eine gute Sättigungsbeilage ist und dass die mir überhaupt nicht schadet. Also besser als ich sage mal Kartoffelbrei oder so. Ich esse zwar auch manchmal Kartoffeln, das traue ich mich manchmal, aber das kann ich halt nicht bringen, wenn es mir gerade nicht so gutgeht. Und da muss ich vielleicht dazu sagen, wenn ich von Symptomen, also Tagen spreche, wo ich Symptome empfinde, dann ist das nicht zu vergleichen mit dem, was ich früher hatte. Also das ist alles auf einem sehr, sehr hohen Niveau jetzt mittlerweile. Mir geht's eigentlich wirklich sehr, sehr gut, aber ich weiß natürlich wie mein Darm sich anfühlt oder mein Bauch, wenn ich sozusagen ein bisschen Vorsicht walten lassen muss. Das sind dann zum Beispiel eben Tage, wo ich keine Kartoffeln essen würde, aber Reis schon. Weil Reis irgendwie für mich, also weißer Reis ist total harmlos für mich. #00:29:20-0# Julia: Interessant. Ja. Und musst du jetzt noch, nimmst du noch Cortison? #00:29:24-7# Heidrun: Nein, nein, nein. Um Gottes Willen, Cortison nehme ich schon ganz lange nicht mehr. Aber genau, also ich habe eine sehr einschneidende Veränderung nochmal jetzt erfahren und zwar nehme ich seit neuestem Humira, das ist ein ganz ähnliches Medikament wie Remicade, dieses Medikament, was mich damals eben in die Notaufnahme geschickt hat. Also ein Biologika und erstaunlicherweise vertrage ich das sehr gut, also es ist wirklich das erste Mal kann man eigentlich sagen, dass ich jetzt, das Medikament sowohl wirksam ist als auch bisher nebenwirkungsarm. Das ist sozusagen jetzt so dieser Kompromiss, den ich geschlossen habe mit mir selbst, weil ich ja jetzt studieren war. Also ich habe mich ja jetzt in meinem fortgeschrittenen Alter nochmal dazu durchgerungen nochmal ganz neu durchzustarten und ein Biologiestudium aufzunehmen. Ich habe ja vor 2 Jahren nochmal ein Kind bekommen, also mein 2. Kind und deswegen ist mein Leben im Moment wirklich sehr, sehr stressig, mein Tag ist wirklich voll von morgens bis abends bis später. Und nachts lerne ich eigentlich, wenn meine Kinder im Bett sind. Dadurch und weil Stress für mich eigentlich der wichtigste Trigger ist für meine persönliche Autoimmunerkrankung, habe ich jetzt gesagt, um diese stressige Phase irgendwie zu überstehen, dieses Studium, was mich ja eigentlich auch irgendwann mal dazu befähigen soll wirklich in die Forschung zu gehen und noch effektiver an einer Heilung für Autoimmunerkrankungen zu arbeiten, muss ich jetzt irgendwie mich dafür wappnen und mir noch ein zusätzliches Schutzschild einfach besorgen und das ist jetzt so dieses Humira. #00:31:13-1# Julia: So das war dann der Grund, warum du jetzt doch ein Medikament nimmst. #00:31:18-0# Heidrun: Ja. Weil ich halt, ich bin halt auch wirklich vom morgens bis abends unterwegs, also ich kann jetzt nicht irgendwie hier in die Hofmetzgerei irgendwie fahren und mich, also ich kann einfach nicht mehr so viel Energie und Zeit investieren wie es früher möglich war, um diese Ernährung so gut zu befolgen. Ich muss auch manchmal in der Mensa essen einfach, auch wenn ich natürlich dort kein Paleo kriege, sondern halt nur irgendwie, dann muss ich halt die Hälfte weglassen von dem, was da auf dem Teller liegt oder so. Weil es geht einfach von meinem Tagesablauf nicht mehr so gut zu integrieren, so richtig streng AIP zu essen ... #00:31:54-0# Julia: Ja. Aber es könnte ja auch sein, dass du einfach jetzt auch an einem Punkt bist, wo das durch die Arbeit, die du davor schon geleistet hast, vielleicht jetzt eher möglich ist als, wer weiß, ob das vor ein paar Jahren überhaupt möglich gewesen wäre so wie du es jetzt machst? #00:32:15-9# Heidrun: Weiß ich natürlich nicht, weil das Humira ja schon ein ziemlich effektives Medikament auch ist, aber ich denke schon, dass das auf jeden Fall ... #00:32:25-0# Julia: Ach so und das hat es damals noch nicht gegeben oder? #00:32:28-9# Heidrun: Das war vor ein paar Jahren für, also damals als ich so heftig auf das Remicade reagiert haben, da wäre das natürlich eine Alternative gewesen und die hätte mein Arzt auch gerne gemacht, aber die war für Colitis ulcerosa noch nicht zugelassen, nur für Morbus Crohn damals. #00:32:44-4# Julia: Okay. Ja, ich meine du hast das eben auch schon gesagt auch, dass du jetzt ein Studium wieder begonnen hast oder das Biologiestudium, weil es ist ja für viele von uns sage ich jetzt in der Gesundheitsszene irgendwie so, dass ja oft ein persönliches Problem, eine persönliche Reise dann der Anstoß ist dafür, dass man eigentlich sagt, man möchte sich viel, viel tiefer damit beschäftigen und das auch eine Art Lebensaufgabe, Passion wird, die man (Heidrun: Auf jeden Fall) umsetzen möchte. Deswegen auch Hut ab, dass du das nochmal angehst, weil es ist ja nicht nur eine Zeitfrage, sondern natürlich auch eine Geldfrage. Du hast auch ein Projekt oder eine wie soll man sagen ein #00:33:39-5# Heidrun: Ein Anliegen. #00:33:41-0# Julia: ein Anliegen zu dem Thema. Vielleicht kannst du kurz sagen, worum es geht? #00:33:47-2# Heidrun: Es ist halt so, dadurch dass ich ja schon einmal studiert habe und eben dieses Studium auch abgeschlossen habe, nämlich mein Übersetzerdiplom damals, habe ich, hier in Deutschland da haben wir ja Bafög und das wird eben nicht mehr gewährt, wenn man schon einen Studienabschluss hat. Das macht es halt für mich extrem schwierig, weil mit den 2 Kindern und dem sehr anspruchsvollen Studium ist es mir halt nicht möglich nebenbei auch noch zu arbeiten. Also im Gegenteil ist es sogar so, dass ich pro Semester weniger mache als eigentlich geplant ist, weil ich halt sonst mit der Kinderbetreuung einfach nicht zu Rande komme und da mein Mann jetzt auch nicht so viel Geld verdient, dass er alleine die Familie durchbringen kann, ist es halt, habe ich eine GoFundMe Kampagne gestartet und hoffe, dass #00:34:37-8# Julia: Wie funktioniert das genau, also erzähl, vielleicht kennt das nicht jeder, was ist das? #00:34:43-2# Heidrun: Ach so, wie beschreibe ich denn das am besten? Das ist im Prinzip eine Geldsammelaktion einfach. Ich versuche halt die Leute davon zu überzeugen, was ja auch tatsächlich der Fall ist, dass ich dieses Studium jetzt nicht einfach nur aus persönlichem Interesse oder weil ich das spaßig finde betreibe, sondern weil ich eigentlich wirklich an ein großes Ziel glaube und es mir ein ganz wichtiges Anliegen ist und ich glaube auch, dass viele dieses Anliegen teilen, dass eben für Autoimmunerkrankungen mehr geforscht wird, den die Autoimmunerkrankungen sind eben ein Gebiet oder eine Ansammlung von Krankheiten, die extrem viele Leute betreffen, die aber noch nicht als ein homogenes Gebiet begriffen werden anders als Krebserkrankungen und deswegen findet keine konzentrierte Forschung jetzt, die sich wirklich mit diesem Gebiet der Autoimmunerkrankungen befasst wirklich statt. Und ich fände halt schön, wenn ich daran was ändern könnte oder was dazu beitragen könnte, dass dort eben in der Richtung wirklich Fortschritte gemacht werden. Denn es gibt viele Menschen und das ist nicht so bekannt glaube ich, die mit ihren Autoimmunerkrankungen wirklich kein sehr erquickliches Leben führen. Es gibt zwar schon viele Medikamente, aber es gibt auch extrem viele Nebenwirkungen und es gibt mehr Leute als man denkt, die eben überhaupt nicht davon profitieren, bei denen die Medikamente einfach nicht gut anschlagen. Deswegen also wirklich tagtäglich sich irgendwie mehr oder weniger gut durch den Alltag schleppen. #00:36:28-3# Julia: Und ich glaube auch, weil halt auch noch die Ernährungskomponente beziehungsweise die Lebensstilkomponente im Gesamten auch was Stress und Schlaf betrifft praktisch nicht wahrgenommen wird von vielen Ärzten als ein Aspekt, der sehr viel wie man sieht in deinem Fall sehr, sehr viel beitragen kann zu einer Verbesserung der Symptome. (Heidrun: Genau) Es heißt ja nicht, jetzt nur ganz ohne Medikamente, in vielen Fällen geht's eben nicht, aber man kann einen sehr, sehr großen Beitrag und oft eine große Verbesserung irgendwie erreichen und ich denke auch dahingehend, gerade wenn man selbst die Erfahrung gemacht hat, hier mehr Sensibilität zu erzeugen, auch vielleicht in der Forschung in die Richtung zu gehen, was kann man mit Ernährungsumstellung oder mit gewissen vielleicht auch speziellem Functional Food erreichen. Wer weiß, was da weitergeht? Das heißt, wir werden natürlich auch in den Shownotes verlinken zu deiner GoFundMe Aktion und ich hoffe, dass viele, viele Zuhörer und Zuschauer dich unterstützen, denn was kann es besseres geben als jemanden, der mit so viel Passion und Überzeugung und auch diesem eigenen Leidensweg da in die Forschung kommt. Und wirklich Hut hab, dass du das auf dich nimmst wirklich #00:37:57-6# Heidrun: Ja danke. #00:37:58-1# Julia: und diesen schweren Weg gehst. #00:38:01-5# Heidrun: Ja. Ich wollte noch sagen, ein Aspekt oder ein Erlebnis oder eine Erfahrung, die mich halt auch geprägt hat und die mich auch bewegt hat dazu jetzt nochmal diesen Weg zu gehen, ist halt natürlich auch die Tatsache, dass ich gemerkt habe, dass die Ernährung alleine einen eben doch nicht heilt. Das möchte ich mal hervorheben, denn ich glaube, das ist vielen in der Paleo-Szene auch nicht so richtig klar, das, was man immer in den Foren liest, ist ja ein kleiner Ausschnitt und die Leute, denen die Ernährung nicht geholfen hat, die verlassen die Foren ganz schnell wieder. (Julia: Genau) Deswegen es gibt dieses Confirmation Bias sozusagen, was eben ganz bekannt ist auch in den Gruppen, dass, wenn man jetzt da neu reinkommt als Patient und man möchte halt natürlich, man möchte hören, man möchte Erfolgsstories hören, man fragt teilweise explizit danach: Wird mir denn diese Ernährung helfen? Und dann hast du teilweise einen Threat, wo wirklich 15, 20, 30 Leute schreiben: Ja, mir hat die Ernährung super geholfen und ich bin jetzt gerade total beschwerdefrei und so weiter. Oftmals sind genau die gleichen Leute ein halbes später schon nicht mehr in der Gruppe, eben weil sie nicht zugeben wollen, dass es dann doch wieder, dass sie einen Rückfall hatten oder so. Das ist leider diese Dynamik dann in diesen Gesundheitsgruppen, dass ein Rückfall auch als Scheitern betrachtet wird und man deswegen sich dann irgendwann nicht mehr traut um Hilfe zu fragen. #00:39:30-7# Julia: Das ist natürlich sehr schade dann, weil es eben wieder dieses "Ganz oder gar nicht" oder einfach diese Null und Eins, weil wie gesagt, glutenfrei und getreidefrei zu sein, das kann auf keinen Fall schaden und wenn es ein bisschen hilft, ist gut (Heidrun: Genau) und dass das einfach nicht das Wunderheilmittel ist. #00:39:54-5# Heidrun: Für manche vielleicht. Also es gibt ja immer wieder Fälle ... #00:39:57-9# Julia: Ja. Genau. #00:39:59-2# Heidrun: wo wirklich nichts Anderes dann mehr nötig ist, gerade bei, also ich habe es eigentlich vor allen Dingen bei Leuten beobachtet, die wirklich gleich nach der Diagnose so wie wir jetzt Glück hatten von der SCD oder Paleo zu hören, und sehr, sehr gute Erfolge ... #00:40:13-2# Julia: Macht Sinn. Ja. #00:40:12-8# Heidrun: keine Medikamente mehr nehmen. Aber bei mir war es halt, sind schon 10 Jahre ins Land gegangen nach der Diagnose und bei mir war es halt einfach nicht so, dass ich (Julia: Genau) wirklich sagen konnte, das ist es jetzt, bin komplett symptomfrei und brauche nie wieder was Anderes. #00:40:29-5# Julia: Ja. Das muss man sicherlich sehr differenziert betrachten. Ich möchte noch auf 2 Sachen hinweisen, einerseits hast du einen Blog, das heißt urgesundheit.de, wo du auch immer wieder sehr interessante Artikel schreibst beziehungsweise auch ein bisschen über das, was wir jetzt gesprochen haben, über deine Geschichte. Und dann hast du noch ein Buch geschrieben, das heißt "Die Paleo-Revolution: Gesund durch Ernährung (Heidrun: Ich zeige es mal eben) im Einklang mit unserem genetischen Erbe". Genau. Auch da werden wir natürlich verlinken. Da können dann die Zuhörer und Zuschauer sicher nachlesen, was du jetzt auch erzählt hast und ... #00:41:15-1# Heidrun: Darüber berichte ich gleich am Anfang ganz ausführlich über meinen, wie ich dazu gekommen bin überhaupt. #00:41:20-9# Julia: Okay. Ich bin mir sicher, dass das auch ein guter Start ist, wenn jemand sagt: So. Ich möchte jetzt das gerne ausprobieren. Dann kann ich jedem nur dieses Buch empfehlen und da einfach mal das als einen Startpunkt sehen und wie wir gesagt haben. Es ist für wenige, es kann für manche tatsächlich die die Heilung sein, aber für die meisten wahrscheinlich nicht. Aber es gibt den richtigen Anstoß sage ich mal in die richtige Richtung und das ist ... #00:41:48-0# Heidrun: Ja. Auf jeden Fall. Also für mich hat es mein Leben verändert. Das ist auf jeden Fall so gewesen. Schulde ich der Paleo-Ernährung auf jeden Fall einen lebenslangen Dank. Das war für mich schon die Rettung irgendwo auch. #00:42:02-7# Julia: Ja Wahnsinn. Liebe Heidrun, danke für dieses tolle Interview. #00:42:08-7# Heidrun: Ich danke dir, dass du mich eingeladen hast. Es war sehr schön mit dir zu plaudern. #00:42:13-3# Julia: Ganz meinerseits. Hat mich wirklich wahnsinnig gefreut und ich denke das waren wieder super viele Informationen und ich bin mir sicher, es gibt eben wie du sagst, es gibt so viele Menschen, die an Autoimmunerkrankungen leiden und das ist eben nicht nur ... #00:42:29-2# Heidrun: Und immer mehr. #00:42:29-6# Julia: Colitis Ulcerosa, sondern eben noch viele, viele andere und immer mehr. Es steigt, es ist praktisch wie eine Epidemie, es gehört zu den Zivilisationskrankheiten so wie Diabetes und Krebs und es ist logisch, dass auch diese Erkrankungen ansteigen mit dem falschen Lebensstil, der das Ganze natürlich oft noch unterstützt. Deswegen bin ich mir sicher, dass ganz, ganz viele Leute da was mitnehmen können und vielleicht einerseits dich unterstützen bei deiner Erforschung oder auf dem Weg in die Forschungsposition und dass sich da bald auch etwas ändert beziehungsweise natürlich auch das Buch kaufen und hier vielleicht für sich selbst etwas, einen Schritt in eine bessere Zukunft gehen. #00:43:17-7# Heidrun: Ja. Das hoffe ich auch. #00:43:20-8# Julia: Also dann, Tschüss! #00:43:22-7# Heidrun: Tschüss! Mach's gut! #00:43:24-1# ##Unterstütze Heidrun und hilf ihr auf ihrem Weg in die Forschung Heidrun ist Ehefrau und Mutter von zwei kleinen Kindern. Jeder, der selbst Familie hat weiß, wie viel Kraft und Zeit da benötigt wird. Angespornt durch ihren eigenen Erfolg und durch die eigenen Erfahrungen mit einer Autoimmunerkrankung, hat sie sich entschlossen noch einmal zu studieren. Heidrun studiert Biologie um später in der Forschung arbeiten zu können und um die Welt zu verändern. Da sie nun Vollzeit studiert und für ihre Kinder da sein muss, kann sie nicht mehr arbeiten gehen. Das ist eine große finanzielle Belastung für die Familie! Du kannst Heidrun mit einer Spende unterstützen!! Schau auf www.gofundme.com und hilf Heidrun dabei die Welt zu verändern! Bücher Die Paleo-Revolution: Gesund durch Ernährung im Einklang mit unserem genetischen Erbe - Heidrun Schaller Dieses Buch erklärt wissenschaftlich fundiert, aber auch für Laien verständlich, warum die sogenannte Paleo- oder Steinzeit-Ernährung für Kranke wie Gesunde die optimale Ernährungsform ist. Selbst im Alter von 25 Jahren von einer schweren chronischen Krankheit aus der Bahn geworfen, ging die Autorin den Dingen auf den Grund, anstatt sich mit Krankheit und Nebenwirkungen abzufinden. Nach langer Suche und dank ihrer Verbindungen in die USA stieß sie auf die Paleo-Ernährung die ihr Leben von Grund auf zum Positiven wendete. Denn diese Ernährungsform birgt ungeahnte Chancen für Menschen mit chronischen Erkrankungen sowie viel Potenzial für ein gesünderes Leben. Weitere Folgen Ich habe Hashimoto: So hilft mir Low Carb dabei - Interview mit Daniela Pfeifer Diabetes (Typ 1) mit ketogener Ernährung besiegen, geht das? - Interview mit Jeff Heusserer Artikel Heidruns Geschichte auf urgesundheit.de Breaking the Vicious Cycle SCD Lifestyle Dr. Axe über SCD Webseiten Heidrun Schaller Paleo Low Carb - JULIAS BLOG | (auf Facebook folgen)

united states amazon art master interview internet man pr sports college fall passion stress land seattle blog trip transition patients leben welt thema android weg als threats phase zukunft deutschland male geschichte arbeit mehr manifestation erfahrungen dinge kinder rolle geld trend reise familie zeiten gedanken alltag wochen trigger grund kraft durch diabetes snacks bei erfolg probleme gesch buch ganz anfang ziel mensch sommer lebens fokus hilfe meinung energie beispiel projekt suche haus essen erfahrung schritt weise gesundheit gut tagen vielleicht sache entscheidung bio leute selbst unterschied dank stunden monaten praxis chancen butter wasser kindern protein mutter jeder weil genau punkt monat ern amerika interesse recht sinne luft dingen foto mach unterschiede ding ganze produkte beitrag hintergrund ergebnisse sachen richtung gruppe studium reis methoden problemen krankheit ach kontrolle erfolge gesicht mir teile diagnose habe autorin hut gleichzeitig potenzial bevor schlaf bett einstieg prozent deswegen forschung tee risiko szene tat arzt niveau australien kamera paleo gegenteil scheitern alternativen therapie obst theorie erlebnis sprung bahn gruppen phasen krankheiten semester prinzip haas freizeit leuten heilung fleisch rande gebiet krebs dorf teller brot dadurch schau effekt hashimoto zuschauer bauch krankenhaus einladung konzepte fett axe behandlung anteil genuss orientierung aspekt hinweis tatsache rettung einklang zeug heidelberg gewicht vorsicht aussicht brie perfekt urspr anliegen symptome belastung gemeinsamkeiten lebensstil eben erbe erkrankung eier verbesserung buches erkrankungen schlag ergebnissen verbindungen schock abk low carb berufsleben somit dynamik fortschritte beschwerden milch magen aussehen betrachtung medikamente zutaten tsch nebenwirkungen geboren abitur erfolgen mensa biologie sau testen durchf spende gesunde confirmation bias im gegensatz oftmals honig darm ausschnitt leber ehefrau aspirin remission diplom quark positiven anderes symptomen kompromiss bakterien entz mengen abschnitt futter sensibilit flecken kalorien ansto dosen kartoffeln au pairs colitis epidemie erforschung konnte tropfen teilweise medikament kranke tagesablauf teufelskreis tomaten enzyme fette kinderbetreuung schaf laien ratschlag schub schwelle antik auffassung aip vollzeit fructose komplikationen protokoll eiern bauchschmerzen vicious cycle kohlenhydrate durchfall scd notaufnahme eile notbremse joghurt gelenke foren stipendium vollkommen niere feststellung startpunkt gewichtszunahme unvertr mandeln ziege kinderarzt verzweifelt ansammlung erscheinungen studienzeit ausdauersport strohhalm hauptgrund rheuma nebenwirkung leidensweg baf gewichtsverlust die diagnose kohlenhydraten linguistik steckenpferd herr dr kuhmilch schutzschild kokosnuss vermehrung stressfaktor schubs humira die symptome darms speiser gesamten darmerkrankungen heidrun blutbild morbus crohn der hintergrund laktose packungen darmspiegelung frischk glukose milchprodukten colitis ulcerosa krebsrisiko immunzellen dickdarm functional food fertigprodukte verwandter auberginen darmerkrankung cortison um gottes willen studienabschluss verdauungstrakt specific carbohydrate diet kortison autoimmun viele patienten schleimhaut ziegenk erfolgsstories moment du remicade abwandlungen paleo ern nachtschattengew schulmediziner blutverlust nierenfunktion biologiestudium immunsuppressiva verdauungstraktes elaine gottschall specific carbohydrate diet scd behandlungsoption blutpl hauptstudium darmerkrankungen ced methotrexat azathioprin
Beyond Wellness Radio
Dr. Ben House - Enhancing testosterone and improving your health - Podcast #130

Beyond Wellness Radio

Play Episode Listen Later Apr 7, 2017 54:20


Dr. Ben House - Enhancing testosterone and improving your health - Podcast #130 Get Show Updates Here: http://www.beyondwellnessradio.com/newsletter You-tube Podcast Subscribe: http://www.youtube.com/subscription_center?add_user=justinhealth Show Transcription: See https://justinhealth.com/dr-ben-house-enhancing-testosterone-and-improving-your-health-podcast-130/ Dr. Justin Marchegiani welcomes his special guest Dr. Ben House, a functional medicine doctor based in Costa Rica who also works with a lot of athletes. Join them as they engage in a very stimulating discussion about boosting up performance athletically as they focus on the role of testosterone in the male body. Gain valuable insight about the recent researches related to Dr. Ben's area of expertise. Know about the different tests, markers and treatment approach that he uses to address his patients. Get to apply some valuable information related to effective movement patterns that might be related to your health and body goals. In this episode, we cover: 2:35 Nutrition Recommendation 9:40 Overtraining and Cortisol: Testosterone Ratio 13:33 Functional Medicine Tests for Athletes 18:37 Steroid and Insulin Use 33:30 Movement Patterns 42:40 Blood Markers and Patterns in Athletes Subscribe on I-Tunes: http://www.beyondwellnessradio.com/itunes Review us at: http://www.beyondwellnessradio.com/itunes Visit us at: http://www.beyondwellnessradio.com Have a question: http://www.beyondwellnessradio.com/question References: http://functionalmedicinecostarica.com/ Documentary on The Disappearing Male Tripping Over the Truth by Travis Christofferson Breaking the Vicious Cycle by Elaine Gottschall

ENTERPRISE   by E.C. and Associates, L.L.C.
Business of Food and Drink w/Raman Prasad SCD Cookbook Host Erica Collins

ENTERPRISE by E.C. and Associates, L.L.C.

Play Episode Listen Later Nov 29, 2015 19:00


Raman Prasad author of SCD Cookbook and Blogs focuses on information on Crohn's Disease, Ulcerative Colitis, autism, and issues related to digestion and health--especially as they pertain to the Specific Carbohydrate Diet (SCD)--and other methods of balancing the microbiome.  The site started as a collection of recipes to to help people with inflammatory bowel disease eat. Many, many of us have found relief from bathroom hunting, mounds of medication, and associated pain and suffering by using the Specific Carbohydrate Diet as described in Elaine Gottschall's book Breaking the Vicious Cycle. The diet is also valuable for those with Irritable Bowel Syndrome (IBS) and, since 2004, the autism community has been using it extensively. www.scdrecipe.com.

Eat This Podcast
Enjoying life on a rather restricted regimen

Eat This Podcast

Play Episode Listen Later May 4, 2015 15:32


By great good fortune, there is nothing I cannot eat. There are a couple of things I'd prefer not to eat, but nothing, at least as far as I know, that would make me ill. As a result, I am fascinated by people who have to forego certain foods to stay well. I used to follow someone on the web who swore that something called the Specific Carbohydrate Diet™-- which, I learn, apparently requires initial caps and a TM symbol -- was the only thing that kept her alive. I never really investigated further, because that was before I had a podcast to feed and she more or less stopped writing about it. So when the chance arose to talk to someone who is living with the disease and the diet, I leaped at it. Victoria Young is a journalist who has been following the SCD™ for about seven years. She says that it has actually renewed her relationship with food, partly by making her think hard about what she eats. Far from being a dull diet that is all about avoiding things, it forces her to be inventive with the things she can eat. And she says she's never felt better. The medical establishment may not be too keen on the SCD™ but the proof of the pudding -- assuming you can in fact make a pudding that complies -- does seem to be in the eating. Notes Victoria Young's website links to her blog How to eat (when you can't eat anything at all). She tweets @tory21. The mother lode on the SCD™ is Elaine Gottschall's book Breaking the Vicious Cycle: Intestinal Health Through Diet. Once again, I'm plaintively asking you to rate and review the show on iTunes. I know that's pathetic, but it honestly does help. The banner photo of a stained section of inflamed bowel is from Wikimedia, and doesn't it take me back ...