POPULARITY
On this eye-opening episode of Vitality Radio, Jared breaks down the part of the supplement label most people ignore: other Ingredients. While active ingredients get all the attention, it's often the excipients—binders, fillers, flow agents, coatings, and colorants—that determine whether your supplement is truly clean and effective. Jared exposes why manufacturers use these "inactive" ingredients, how they impact product quality, and which common additives you should avoid. You'll learn how to read this overlooked section of your supplement label and become an informed, empowered consumer.Additional Information:#525: Decoding Supplement Fact Panels and Becoming a More Informed ConsumerOther Ingredients Breakdown Blog PostVisit the podcast website here: VitalityRadio.comYou can follow @vitalitynutritionbountiful and @vitalityradio on Instagram, or Vitality Radio and Vitality Nutrition on Facebook. Join us also in the Vitality Radio Podcast Listener Community on Facebook. Shop the products that Jared mentions at vitalitynutrition.com. Let us know your thoughts about this episode using the hashtag #vitalityradio and please rate and review us on Apple Podcasts. Thank you!Just a reminder that this podcast is for educational purposes only. The FDA has not evaluated the podcast. The information is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. The advice given is not intended to replace the advice of your medical professional.
Viện Kiểm nghiệm An toàn Vệ sinh Thực phẩm Quốc gia đã hoàn tất kiểm nghiệm kẹo rau củ Kera và chuyển kết quả đến Cục An toàn thực phẩm. Sản phẩm chứa Sorbitol - một chất tạo ngọt nhưng không ghi trên nhãn, vi phạm quy định hiện hành.
The Perfect Stool Understanding and Healing the Gut Microbiome
Learn how FoodMarble's at-home, reusable breath testing device helps detect SIBO (Small Intestine Bacterial Overgrowth) and IMO (Intestinal Methanogen Overgrowth), the root causes of 60-70% of IBS, as well as food intolerances. Ricky Harrison from FoodMarble explains the science behind their portable, easy-to-use devices. We discuss the benefits, testing substrates, how it compares to other tests and how it helps manage gut issues from home. Check out our YouTube video of this podcast for a demo of how to use it: https://youtu.be/V4o5IFNpjEE. Lindsey Parsons, your host, helps clients solve gut issues and reverse autoimmune disease naturally. Take her quiz to see which stool or functional medicine test will help you find out what's wrong. She's a Certified Health Coach at High Desert Health in Tucson, Arizona. She coaches clients locally and nationwide. You can also follow Lindsey on Facebook, Tiktok, X, Instagram or Pinterest or reach her via email at lindsey@highdeserthealthcoaching.com to set up your free 30-minute Gut Healing Breakthrough Session. Show Notes
Travel constipation got ya feeling bloated, uncomfortable, and less than comfortable in your body? This is one of the TOP travel concerns I hear from women. Let's dive into specifically what to eat to relieve travel constipation and stay on track with your weight loss goals this summer! -- JUST STARTING? STEP 1: Connect with us on Instagram @weightloss.wellmom Instagram (@weightloss.wellmom) STEP 2: Grab your *free* Cycle-Synced Weight Loss Plan with 30+ recipes Cycle Meal Plan READY FOR SUPPORT? OPTION 1: Schedule a free 45-minute* Hormone Balance Consult https://l.bttr.to/mKe2m OPTION 2: Apply for coaching here Services
International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP)
This episode features Jee-Yon Lee MD PhD, assistant project scientist at the University of California Davis, USA, speaking about a recent paper on the mechanisms of sorbitol intolerance and the contributions of the gut microbiota. Dr. Lee explains how gut microbes in the large intestine can drive sorbitol intolerance, and how their research group designed […] The post Episode 36: Uncovering the mechanisms of sorbitol intolerance, with Dr. Jee-Yon Lee MD PhD appeared first on International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP).
In this podcast, we're going to talk about an amazing natural alternative for peripheral neuropathy. Diabetic neuropathy usually affects the bottom of the feet and sometimes the hands and is one of the first signs of a blood sugar problem. Chemotherapy, hypothyroidism, autoimmune diseases, medications, viruses, and Lyme disease can also lead to peripheral neuropathy. However, high blood sugar and diabetes are the most common causes. Diabetes wears down the myelin sheath over time, leaving exposed nerves at the bottom of the feet. Peripheral neuropathy can feel like hypersensitivity, burning, severe pain, or itching. If it's not corrected, it can lead to ulcers in the lower part of the body and gangrene. Consuming too much sugar makes it difficult for the mitochondria to get enough fuel. Too much sugar also leads to nutrient deficiencies and inhibits the function of enzymes that bring fuel to the cell. When sugar blocks the body's mechanism for getting energy to the cells, it utilizes alternative pathways for energy. One of these alternative pathways produces sorbitol, a sugar alcohol. Sorbitol can damage the lens of the eye, leading to cataracts. It can also affect the retina, leading to diabetic retinopathy. Sorbitol affects the cells that compose the myelin sheath. It can also convert to fructose, creating even more problems. Benfotiamine is a fat-soluble form of vitamin B1 that can help support the nerves. Try taking 300 mg of benfotiamine 4 times daily. Lipoic acid is a cofactor for the enzyme that allows you to metabolize excess glucose. Vitamins B5, B2, and B3 are also cofactors for this enzyme. Diabetes damages your nervous system and brain over time, so it's imperative to correct your diet, which I believe is the root cause of peripheral neuropathy. Learn more about the benefits of a low-carb diet and intermittent fasting in my other videos.
In this podcast, we're going to take a look at a simple natural solution for cataracts. Cataracts can be described as cloudiness or opaqueness of the lens of the eye. They are the number one cause of blindness and are typically treated with surgery. Too much oxidative stress can lead to cataracts. Oxidative stress occurs when there's too much oxidation in the body and not enough antioxidants. Too much oxidation in the eye mainly stems from sugar consumption. If you have too much sugar in your blood, four main tissues are affected: the nerves, kidneys, arteries, and eyes. Sorbitol is a sugar alcohol that creates inflammation and glycation—and it tends to accumulate in the eye, creating cloudiness. Sorbitol can affect the retina of the eye and the cells that compose the myelin in your nerves. It can also increase the pressure in your eye, contributing to conditions like glaucoma. If you have cataracts, you need to change your diet and eliminate sugar. There is also another solution that may help. L-carnosine is a powerful antioxidant that works within the mitochondria and has anti-glycation and anti-aging effects. It also acts as a pH buffer. L-carnosine is an excellent option for the prevention and reversal of cataracts, but on its own, it can't penetrate the eye. N-acetylcarnosine (NAC) is a compound that allows carnosine to penetrate the eye. Research has shown promising effects of using a one percent solution of NAC for conditions like glaucoma, cataracts, and macular degeneration. Try using one to two drops of N-acetylcarnosine in each eye two to three times per day. Also, try taking NAC with zinc. Zinc is a powerful antioxidant and is important for NAC to be properly utilized in the body. SUBSCRIBE TO MY NEWSLETTER HERE: https://drbrg.co/3tqN0LF DATA: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19487... https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20408... https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29756... https://www.sciencedirect.com/science...
This week our host, Faith Salie, talks to NewYork-Presbyterian and Weill Cornell Medicine endocrinologist Dr. Rekha Kumar, about the effects of sugar and artificial sweeteners on our health, recommendations to moderate sugar intake, and how to navigate the holiday season's plethora of sweets and treats. Click here for the episode transcript.
This episode is part of my FODMAP mini-series looking at how to handle a negative reaction to the FODMAP diet reintroduction phase. Listen to them all. Listen to hear how to retest after a positive FODMAP reaction to a challenge. I also share HOW sorbitol will affect your gut. Foods turn to moderate or high FODMAP for sorbitol at these levels:Apricot – 25g Avocado - 45g Blackberries – 7g (1 berry)Cabbage (white) – 100gPeaches – 30g Sweetcorn – 63gIf one of the high Sorbitol foods has affected you, you can retest this FODMAP with a different food. For help managing your IBS diet, including the low FODMAP diet, join the 3 month Gut Reset. LinksGroup Gut Reset - https://www.goodnessme-nutrition.com/group-course-ibsc/1:1 Gut Reset - https://www.goodnessme-nutrition.com/consultations/
Link to bioRxiv paper: http://biorxiv.org/cgi/content/short/2023.07.24.550444v1?rss=1 Authors: Torrino, S., Oldham, W., Tejedor, A. R., Sanchez-Burgos, I., Rachedi, N., Fraissard, K., Chauvet, C., Sbai, C., O'Hara, B. P., Abelanet, S., Brau, F., Clavel, S., Collepardo-Guevara, R., Rene Espinosa, J., ben-sahra, I., BERTERO, T. Abstract: Biomolecular condensates regulate a wide range of cellular functions from signaling to RNA metabolism1,2, yet, the physiologic conditions regulating their formation remain largely unexplored. Biomolecular condensate assembly is tightly regulated by the intracellular environment. Changes in the chemical or physical conditions inside cells can stimulate or inhibit condensate formation3,5. However, whether and how the external environment of cells can also regulate biomolecular condensation remain poorly understood. Increasing our understanding of these mechanisms is paramount as failure to control condensate formation and dynamics can lead to many diseases6,7. Here, we provide evidence that matrix stiffening promotes biomolecular condensation in vivo. We demonstrate that the extracellular matrix links mechanical cues with the control of glucose metabolism to sorbitol. In turn, sorbitol acts as a natural crowding agent to promote biomolecular condensation. Using in silico simulations and in vitro assays, we establish that variations in the physiological range of sorbitol, but not glucose, concentrations, are sufficient to regulate biomolecular condensates. Accordingly, pharmacologic and genetic manipulation of intracellular sorbitol concentration modulates biomolecular condensates in breast cancer, a mechano-dependent disease. We propose that sorbitol is a mechanosensitive metabolite enabling protein condensation to control mechano-regulated cellular functions. Altogether, we uncover molecular driving forces underlying protein phase transition and provide critical insights to understand the biological function and dysfunction of protein phase separation. Copy rights belong to original authors. Visit the link for more info Podcast created by Paper Player, LLC
In this episode, we review the high-yield topic of Sorbitol from the Biochemistry section. Follow Medbullets on social media: Facebook: www.facebook.com/medbullets Instagram: www.instagram.com/medbulletsofficial Twitter: www.twitter.com/medbullets --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/medbulletsstep1/message
Don't miss this podcast as Dr. Nally discusses the sugar alcohol, erythritol, and what the Cleveland Clinic's study really means to those following a Ketogenic Lifestyle. Is there another reason behind attacking erythritol? After hearing this podcast, you decide. #Erythritol #Polyols #HeartDisease #Stroke #Diet #Food #FoodIsMedicine #LeadFolloworGetOutOrMyWay #JustKeepEsterifying #Ketogenic #Keto #KetogenicLifestyle #Carnivore #DrAdamNally #DocMuscles #DocMusclesLive #DocTalk #DocsWhoLift #LiftRunShoot #DocMusclesLife #PlantBasedDietsSuck #Gorgeous #Muscles Show notes: Witkowski, M., Nemet, I., Alamri, H. et al. The artificial sweetener erythritol and cardiovascular event risk. Nat Med (2023). https://doi.org/10.1038/s41591-023-02223-9 Bornet FRJ, Blayo A, Dauchy F, Slama G. Plasma and Urine kinetics of Erythritol after Oral Ingestion in Health Humans. Reg Toxicol Pharm. 0ct 1996. 24(2):S280-S285. https://doi.org/10.1006/rtph.1996.0109 Proctor and Gamble partners with Clevland Clinic and their heart lab to develop a heart disease biomaker in Nov 2022. https://www.marketscreener.com/quote/stock/PROCTER-GAMBLE-COMPANY-4838/news/Procter-Gamble-Partners-with-Cleveland-Clinic-Cleveland-HeartLab-to-Develop-Heart-Disease-Biomar-38269523/ Molino G, Avagnina P, Cavanna A, Ballarè M, Torchio M, Bona B, Belforte G. Sorbitol clearance: a parameter reflecting liver plasma flow in the rat. Res Commun Chem Pathol Pharmacol. 1986 Apr;52(1):119-32. PMID: 3715193. Polyol Diagram - https://www.researchgate.net/figure/Fig-2-Schematic-of-the-Polyol-Pathway-blue-shaded-area-and-its-links-to-the_fig2_5630519
Welcome back to our weekend Cabral HouseCall shows! This is where we answer our community's wellness, weight loss, and anti-aging questions to help people get back on track! Check out today's questions: Bec: Hey Stephen! I have a 5 week old little girl and I was wondering if it is safe to use my Joovv red light panel on her to reset her circadian rhythm and help her build her melatonin? If so what time of day would be best and for how long? And if not, what age would it be safe for her to start using it? Angela: My mother is 83 years old and suffering from Parkenson's. She is on Levo/Cabidopa, Aspirin, Calcium, Vit D3 (but only 2000 iu). She weighs about 135 lbs so I believe she needs more Vit D3. She is also on iron and Modafinil. I believe the Modafinil is to help with her daytime sleepiness. She struggles with drinking enough water and gets constipated (probably from the iron too) and frequent UTIs as well. She fell for the 2nd time and broke her hip again so she is wheel chair bound, and movement is very minimal. All in all she is a hot mess and it's really hard to watch her decline this way. What would you suggest for someone that age and at that level of fragility? Ryan: Hello Doc, Wanted to see if you could briefly explain the connection or potential of albumin binding to testosterone and lowering the free levels of test in the body. My albumin has chronically been about a 5 or 5.1. My total testosterone has always been high, but my free doesn't seem optimal. I'm 31 and just looking to see what I can do naturally. I'm an IHP 2 so I understand the basics of increasing testosterone naturally. But wanted to hear your thoughts on albumin and testosterone connection, how can we lower albumin levels to a better range. Lower protein? Lower sodium? Any genetic issues I should look into? Liver or kidney? Etc. Thanks! Emily: Hi Dr. Cabral! I am wondering if you could share your thoughts on sorbitol intolerance, how to test for it, and how to treat it? I have been diagnosed with IBS in the past (which was an unhelpful diagnosis at best) and have recently been wondering if I may snuggle with sorbitol intolerance as well, which I have not been tested for. My thinking about this stems from the intense gas, bloating, diarrhea, and abdominal discomfort I have been struggling with daily lately. These symptoms are not new for me, however, I have noticed they are more intense and frequent lately, and am wondering if this is connected to my increased sorbitol consumption over the summer from stone fruits (peaches, plums, nectarines…). Thank you for your work! I am saving up now to take Levels 1&2 IHP:) Sara: Hi there, I love your podcast - thank you for your work! Does fasting help the clean up of damage from chronic alcohol abuse on the body and brain? Thank you! Sara Linden: Hi there! I would love any help I can get for lowering Candida while living in mold. Unfortunately I have no other option but to be in this environment for a few more months, but I'm dealing with pretty intense Candida and I know mold/mycotoxins can really fuel it's overgrowth. Any recommendations on a diet approach to keeping it as low as possible & other ways to support my body while I live here? Thank you so much!! Thank you for tuning into today's Cabral HouseCall and be sure to check back tomorrow where we answer more of our community's questions! - - - Show Notes and Resources: StephenCabral.com/2521 - - - Get a FREE Copy of Dr. Cabral's Book: The Rain Barrel Effect - - - Join the Community & Get Your Questions Answered: CabralSupportGroup.com - - - Dr. Cabral's Most Popular At-Home Lab Tests: > Complete Minerals & Metals Test (Test for mineral imbalances & heavy metal toxicity) - - - > Complete Candida, Metabolic & Vitamins Test (Test for 75 biomarkers including yeast & bacterial gut overgrowth, as well as vitamin levels) - - - > Complete Stress, Mood & Metabolism Test (Discover your complete thyroid, adrenal, hormone, vitamin D & insulin levels) - - - > Complete Food Sensitivity Test (Find out your hidden food sensitivities) - - - > Complete Omega-3 & Inflammation Test (Discover your levels of inflammation related to your omega-6 to omega-3 levels) - - - Get Your Question Answered On An Upcoming HouseCall: StephenCabral.com/askcabral - - - Would You Take 30 Seconds To Rate & Review The Cabral Concept? The best way to help me spread our mission of true natural health is to pass on the good word, and I read and appreciate every review!
Listen in as Dr. Nally answers listener's questions and discusses the Polyol Pathway relating to diabetic disease progression, important information about sweeteners, and why people seem to improve their health on a plant based diet. Your not going to want to miss this one. References: 1. Molino G, Avagnina P, Cavanna A, Ballarè M, Torchio M, Bona B, Belforte G. Sorbitol clearance: a parameter reflecting liver plasma flow in the rat. Res Commun Chem Pathol Pharmacol. 1986 Apr;52(1):119-32. PMID: 3715193. 2. Polyol Diagram - https://www.researchgate.net/figure/Fig-2-Schematic-of-the-Polyol-Pathway-blue-shaded-area-and-its-links-to-the_fig2_5630519 3. Zhou Y, et al., “Insulin secretion stimulating effect of Mogroside V and fruit extract of luo han kuo (Siraitia Grosvenori Swingle) fruit extract.” Yao Xue Xue Bao 44, no. 11 (2009): 1252-1257. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21351724. 4. Horm Metab Res. 1987 Jun; 19(6):233-8. 5. Horm Metab Res. 1987 Jul; 19(7):285-9 6. Franchi F, Yaranov DM, Rollini F, Rivas A, Rivas Rios J, Been L, Tani Y, Tokuda M, Iida T, Hayashi N, Angiolillo DJ, Mooradian AD. Effects of D-allulose on glucose tolerance and insulin response to a standard oral sucrose load: results of a prospective, randomized, crossover study. BMJ Open Diabetes Res Care. 2021 Feb;9(1):e001939.
Another booger gets thrown away in the DeWitt household. And to make matters worse, Sorbitol farts keep DeWitt up all night. A new segment called “Let's Google Things to See If They Exist” is debuted. Danish reveals that a lot of young people hate the “thumbs up“ emoji, and DeWitt and O'Neill fight about it. Helix is offering up to 200 dollars off all mattress orders AND two free pillows for our listeners! Go to Helix Sleep.com/beachcops. With Helix, better sleep starts now.
Please Leave a Review! On this bonus episode we are joined by the founder of Xlear Nasal Spray, Nathan Jones. On this episode Nathan talks to us about the importance of nasal hygiene and how we as dental hygienists can also serve as nasal hygienists. Nathan provides examples of how we can educate our patients, and provide them resources for implementing xylitol into their oral and nasal care routines! Episode Highlights How Xlear got its start Dental/Medical community and xylitol Getting your patients to use xylitol is easy Replacements that contain xylitol Where xylitol comes from Quotes “If ear infections start in the nose, I'm going to put xylitol in the nose in a nasal spray since the kids are too young to have chewing gum.” “Dr. Williams went back and wrote 8 pages about why people should be using xylitol to wash their nose.” “The vast majority of individuals in the dental community don't promote the use of xylitol.” “Just using fluoride is like using masonry to repair the walls of a castle in the middle of a battle.” “Sorbitol feeds strep mutans.” “You only need 3-4 exposures per day in order to get the benefits of xylitol.” “You want to tell your patients 5 exposures because they will likely get to 3 or 4” “I would be happy if dental hygienists called themselves nasal hygienists as well.” “In 3 minutes after using Xlear the airway volume of these individuals had improved by 20%.” Links https://xlear.com/ Call Xlear at 801-492-2100 Studies https://xlear.com/science/ https://xlear.com/spryscience/ https://xlear.com/articles-studies/ A Tale of Two Hygienists Podcast A Tale of Two Hygienists homepage AToTH on Facebook AToTH on Instagram AToTH on LinkedIn
Please Leave a Review! On this bonus episode we are joined by the founder of Xlear Nasal Spray, Nathan Jones. Nathan talks to us about the importance of nasal hygiene and how we as dental hygienists can also serve as nasal hygienists. Nathan provides examples of how we can educate our patients, and provide them resources for implementing xylitol into their oral and nasal care routines! Episode Highlights How Xlear got its start Dental/Medical community and xylitol Getting your patients to use xylitol is easy Replacements that contain xylitol Where xylitol comes from Quotes “If ear infections start in the nose, I'm going to put xylitol in the nose in a nasal spray since the kids are too young to have chewing gum.” “Dr. Williams went back and wrote 8 pages about why people should be using xylitol to wash their nose.” “The vast majority of individuals in the dental community don't promote the use of xylitol.” “Just using fluoride is like using masonry to repair the walls of a castle in the middle of a battle.” “Sorbitol feeds strep mutans.” “You only need 3-4 exposures per day in order to get the benefits of xylitol.” “You want to tell your patients 5 exposures because they will likely get to 3 or 4” “I would be happy if dental hygienists called themselves nasal hygienists as well.” “In 3 minutes after using Xlear the airway volume of these individuals had improved by 20%.” Links https://xlear.com/ Call Xlear at 801-492-2100 Studies https://xlear.com/science/ https://xlear.com/spryscience/ https://xlear.com/articles-studies/ A Tale of Two Hygienists Podcast A Tale of Two Hygienists homepage AToTH on Facebook AToTH on Instagram AToTH on LinkedIn
Please Leave a Review! On this bonus episode we are joined by the founder of Xlear Nasal Spray, Nathan Jones. On this episode Nathan talks to us about the importance of nasal hygiene and how we as dental hygienists can also serve as nasal hygienists. Nathan provides examples of how we can educate our patients, and provide them resources for implementing xylitol into their oral and nasal care routines! Episode Highlights How Xlear got its start Dental/Medical community and xylitol Getting your patients to use xylitol is easy Replacements that contain xylitol Where xylitol comes from Quotes “If ear infections start in the nose, I'm going to put xylitol in the nose in a nasal spray since the kids are too young to have chewing gum.” “Dr. Williams went back and wrote 8 pages about why people should be using xylitol to wash their nose.” “The vast majority of individuals in the dental community don't promote the use of xylitol.” “Just using fluoride is like using masonry to repair the walls of a castle in the middle of a battle.” “Sorbitol feeds strep mutans.” “You only need 3-4 exposures per day in order to get the benefits of xylitol.” “You want to tell your patients 5 exposures because they will likely get to 3 or 4” “I would be happy if dental hygienists called themselves nasal hygienists as well.” “In 3 minutes after using Xlear the airway volume of these individuals had improved by 20%.” Links https://xlear.com/ Call Xlear at 801-492-2100 Studies https://xlear.com/science/ https://xlear.com/spryscience/ https://xlear.com/articles-studies/ A Tale of Two Hygienists Podcast A Tale of Two Hygienists homepage AToTH on Facebook AToTH on Instagram AToTH on LinkedIn
What do art history and functional dentistry have in common? They both require primary sources when researching a contentious question! Today's question focuses on Sorbitol and whether or not it can cause tooth decay. Dr. B answers this question but also takes us through his methodology when investigating a chemical, so that you can apply critical thinking to the chemicals that affect you daily. From simply googling the question to a deep dive into the literature available using the NIH's PubChem database, follow along step-by-step as the impact of Sorbitol on your teeth is untangled. We discover the most likely cause of the conflicting information available on the internet and how you can identify unreliable sources. We learn what Sorbitol is on a chemical level, how it's metabolized by humans and the bugs in our microbiome, and how it's made. We also touch on Xylitol and why Dr. B only likes some forms of it, and discover the other chemicals that are in Dr. B's investigative crosshairs for 2022. Tune in to learn all of this and more in today's educational episode!Key Points From This Episode:Using functional dentistry and logic to answer health questions [0:0:31]Dr. B's qualifications and why he thinks the way he does about chemicals [0:01:31]Today's question: does Sorbitol contribute to tooth decay? [0:02:56]The web search results that Dr. B sees when he Googles “does Sorbitol cause tooth decay” [0:03:11]How an acid attack can cause tooth decay, and Sorbitol biochemistry after breakdown by the oral microbiome [0:05:35]Why Wikipedia can be a good source [0:06:31]What Sorbitol is made from, the chemical structure of it, and its metabolites [0:07:22]Failure to ferment Sorbitol: why Sorbitol is not digested by oral or gut microbes [0:09:36]How the Glycemic Index works [0:10:31]The forms of Sorbitol in use, and where to check this information [0:11:48] Why Dr. B likes Xylitol, another sugar alternative [0:15:14]Dr. B's tips on what makes a good study [0:15:29]PubChem: what Dr. B's favorite website says about Sorbitol [0:16:39]How to read articles that are behind paywalls: contact your dentist or doctor [0:19:52]Debunking false claims in the media: Sorbitol does not fight decay, while Xylitol does [0:20:17]How studying art history taught Dr. B to value primary sources [0:21:46]Concluding thoughts on Sorbitol, and other chemicals Dr. B is investigating [0:22:34]How to Submit Your Question:Record your question for Dr. B at speakpipe.com/askthedentist Links Mentioned in Today's Episode:Sorbitol on WikipediaInternational Sugar Organization'RHR: A Beginner's Guide to Scientific Research'National Institutes of HealthPubChemSorbitol Metabolism/Metabolites on PubChem'D-Sorbitol on the Hazardous Substances Data Bank'Ask the DentistAbout Dr. Mark BurhenneFollow Dr. B on Instagram @askthedentistFollow Dr. B on Twitter @askthedentistAsk Dr. B a Quest
***I've seen conflicting reports about the cruelty free status on this brand, I will continue to research this and keep you posted***Make Prem Comfort Me Panthenol Moisture EssenceAt yesstyle: https://ys.style/EJYfEHA6nmbUse Rewards Code NOBSBEAUTY for an additional discount!Make Prem Comfort Me Panthenol Moisture Essence Full Ingredients List:Water, Glycerin, Butylene Glycol, Ethylhexyl Palmitate, Cetyl Ethylhexanoate, 1,2-Hexanediol, Sorbitol, Panthenol, Polyglyceryl-10 Oleate, Ceramide NP, Madecassoside, Anthemis Nobilis Flower Extract, Carbomer, Hydrogenated Lecithin, Tromethamine, Dipropylene Glycol, Ethylhexylglycerin, Cetearyl Olivate, Disodium EDTA, Sorbitan Olivate, Caprylic/Capric Triglyceride*******Podcast LinksApple - https://b.link/No_BS_Apple_PodcastGoogle - https://b.link/No_BS_Google_PodcastAmazon - https://b.link/No_BS_Amazon_PodcastSpotify - https://b.link/No_BS_Spotify_PodcastStitcher - https://b.link/No_BS_Stitcher_PodcastRSS - https://feeds.redcircle.com/671dd1b2-a989-41d5-94d5-30c014e06149********Sephora - https://fxo.co/1231867/sephoraUlta - https://fxo.co/1231867/ultaAmazon - https://www.amazon.com/shop/nobsbeautyYes Style - https://ys.style/kk2Vjrv798Style Korean - http://www.stylekorean.com/?af_id2=nobsbeautyThese are affiliate links if you purchase anything from one of these stores using this link No BS Beauty will make a small commission on what you buy.********I am proud to offer my very own beauty products at Amazon. We are starting small but hope to grow these offerings. Take a look and if you can pick one or two up, it helps keep this channel truly independent.My Products:No BS Beauty Travel Set - https://amzn.to/2PgPzFZNo BS Beauty Airless Jars - https://bit.ly/2Ev6X6N or https://amzn.to/2RCEq4sNo BS Beauty Color Switcher - https://amzn.to/2RCEAJ6See my own page on Amazon - https://www.amazon.com/shop/nobsbeautywww.noBSbeauty.net*******My Patreon - https://www.patreon.com/noBSbeauty*******PayPal Tip Jar - https://bit.ly/donate_NBSBIf you want to leave a tip ... Thanks! *****Since so many of you asked for it, here is a link to my favorite PH testing strips https://amzn.to/33ojjIY
Watch on YouTube - https://youtu.be/KOskwPipja4*****Hada Labo Gokujyun Hyaluronic Acid Face FoamAt Yesstyle: https://ys.style/bfOe2rr47kbUse Rewards Code NOBSBEAUTY for an additional discount!Full Ingredients List:Water, BG, Disodium Cocoyl Glutamate, PEG-8, Cocamidopropyl Betaine, Cocamide DEA, PEG-80 Sorbitan Laurate, Glycerin, Sorbitol, Sodium Taurine Cocoyl Methyltaurate, Sodium Acetylated Hyaluronate(Super Hyaluronic Acid), Hydroxypropyltrimonium Hyaluronate(Skin-adsorbed Hyaluronic Acid), Vaseline, Citric Acid, Polyquaternium-7, EDTA-2Na, BHT, Methylparaben*******Podcast LinksApple - https://b.link/No_BS_Apple_PodcastGoogle - https://b.link/No_BS_Google_PodcastAmazon - https://b.link/No_BS_Amazon_PodcastSpotify - https://b.link/No_BS_Spotify_PodcastStitcher - https://b.link/No_BS_Stitcher_PodcastRSS - https://feeds.redcircle.com/671dd1b2-a989-41d5-94d5-30c014e06149********Sephora - https://fxo.co/1231867/sephoraUlta - https://fxo.co/1231867/ultaAmazon - https://www.amazon.com/shop/nobsbeautyYes Style - https://ys.style/kk2Vjrv798Style Korean - http://www.stylekorean.com/?af_id2=nobsbeautyThese are affiliate links if you purchase anything from one of these stores using this link No BS Beauty will make a small commission on what you buy.********I am proud to offer my very own beauty products at Amazon. We are starting small but hope to grow these offerings. Take a look and if you can pick one or two up, it helps keep this channel truly independent.My Products:No BS Beauty Travel Set - https://amzn.to/2PgPzFZNo BS Beauty Airless Jars - https://bit.ly/2Ev6X6N or https://amzn.to/2RCEq4sNo BS Beauty Color Switcher - https://amzn.to/2RCEAJ6See my own page on Amazon - https://www.amazon.com/shop/nobsbeautywww.noBSbeauty.net*******My Patreon - https://www.patreon.com/noBSbeauty*******PayPal Tip Jar - https://bit.ly/donate_NBSBIf you want to leave a tip ... Thanks! *****
00:00 - Florida, Texas, cyberattack, "climate emergency," war with Russia, Putin, Biden 12:10 - Attempting to ground Ray's nutritional ideas, people copying Ray's work without credit 13:02 - Copying someone else before being able to become yourself, Wilhelm Reich, translation as an act of creation 17:27 - Eating as our closest interaction with the world, how Ray thinks about nutrition, body temperature 20:17 - Appetite and metabolism, voting of the intelligent population of cells 22:59 - Variety in the diet, hysteresis, memories in tissue, Rupert Sheldrake, cellular communication 30:41 - Is EMF capable of interfering with cellular communication? 38:39 - EMF causes cells to uptake calcium, vitamin D, and calcium help reduce intracellular calcium by lowering PTH 39:54 - Danny's take on basic requirements for a human living in 2021 based on what he's learned from Ray, is there an optimal amount of fat? Loss of subcutaneous fat and the look of old age, Randle cycle 47:22 - How do testosterone, progesterone, and DHT cause fat loss without increasing lipolysis and fat oxidation? Progesterone, thyroid, and magnesium reversing "addiction" and cirrhosis 52:50 - Hypothyroidism, gallbladder disease, light stools 53:54 - Ray on the importance of protein, albumin, proteolytic enzymes, easy to overdo the protein lowering thyroid function, gelatin, tryptophan 01:00:30 - Is there a base amount of carbohydrate for stress resistance in 2021? 01:02:35 - Sorbitol, prune juice, laxative, emodin, xylitol 01:05:52 - Alternatives if sweet orange juice isn't available? Tortillas, orange juice concentrate, sour orange juice contains more citric acid that can irritate a person's digestion 01:09:51 - Did they change the Mexican coke recipe? 01:14:01 - Regular consumption of liver, eggs, and oysters 01:16:37 - Why are liver and oysters difficult to digest? 01:18:59 - What brand of oysters does Ray use? How does he eat them? 01:20:25 - Salt and gelatin for sleep, the amount of salt for normal functioning? 01:23:16 - What's an optimal amount of calcium per day? PTH, uncoupling proteins, lithium 01:25:09 - Calcium vs. magnesium for suppressing PTH, magnesium absorption and retention in hypothyroidism 01:28:24 - Cytokines activating the stress systems because of the failure of energy 01:30:31 - What is Ray working on?
Sassy is not messing around with the Teen Life topics this month. You're getting the straight dope on PMS. You're getting a BRUTALLY detailed story about a girl who dropped out of high school to become a stripper -- either encouraged or forced to do so by her mother. Sassy editors poll 200 mothers and daughters on what they know about each other, and what they don't. Catherine gets into the weeds with her advice on how to kiss. Even the short story twists, turns, and...Tums? You're going to learn a lot, so strap in for our latest podcast, if you dare! Visual Aids
Three types of vanilla from the supermarket (got to be accessible!) Connoisseur Cream (34%), Skim Milk (Concentrate or Solids), Water, Sugar, Glucose Syrup (Wheat and or Corn), Dextrose Monohydrate, Flavours, Vegetable Origin Emulsifier [471 (Soy)], Vegetable Gum (410), Colour (160b). Streets Blue Ribbon Dairy ingredients (reconstituted buttermilk and/or reconstituted skim milk, milk solids, cream), glucose syrup (from wheat), cane sugar, gelatine, emulsifier (471), vegetable gums (401, 407, 410), flavours, colours (160b). Peter's Vanilla Skim Milk (Concentrate or Solids), Water, Sorbitol, Polydextrose, Cream, Vegetable Origin Emulsifiers [477, 471 (Soy)], Vegetable Gum (412), Mineral Salt (341), Flavours, Colour (160b), Sweetener (Steviol Glycosides). Also this episode Dinosaurs by the Natural Confectionary Company (Coles link) Blind Taste Testing more chips! Facebook Group for The Junkees is here Public service announcement! Jelly beans do or may have gluten. Kitty said they didn't in a previous episode and it was wrong XXX. Big shout out to Audio Technica - The Junkees use Audio Technica AT-BP40 microphones. Sounding good! Follow Kitty! Instagram / Facebook / YouTube Follow Dave! Twitter / Facebook Tell a friend about the show or leave a review wherever you can. Get in touch with a suggestion for Dave and Kitty - hi@nearly.com.au More about the show: https://www.nearly.com.au/the-junkees-dave-and-kitty/ See omnystudio.com/listener for privacy information.
Simply Best Health - dein Podcast für gesundes Wohlfühlen, Ernährung, Sport und Gesundheit
Vermutlich spielen verschiedene Faktoren bei der Entstehung von Reizdarm eine Rolle. Als recht sicher gilt die Überempfindlichkeit der Schleimhaut gegenüber Dehnung. Eine vermehrten Gasbildung im Darm kann daher zu Probleme führen. Neben Intoleranzen oder fehlenden Verdauungssäften, kann eine veränderte Darmbewegung zu Gasbildung führen. Es kann hierdurch eine Dünndarmfehlbesiedelung entstehen (Bakterien an einem Ort, wo sie nicht hingehören) und es kann zu einer Veränderung der Darmflora kommen. Bakterien produzieren nunmal gerne Luft bei der Verdauung. Auch kann eine erhöhte Durchlässigkeit durch Einwirkung von fremden Erregern oder Toxinen auf die Darmschleimhaut Leaky Gut verursachen. Wie können wir die Gasbildung beeinflussen? - Zeit nehmen zum Essen - Ausreichend Kauen, optimal 30-40 mal - Warme, gekochte Speisen sind leichter zu verdauen Es gibt außerdem Stoffe, die zu Blähungen führen können - die FODMAPs. Diese fermentierbaren Oligosaccharide, Dissacharide, Monosaccharide und Polyole werden im Darm durch unsere Bakterien unter Produktionen von Gasen, wie CO2, verdaut. Dazu zählen Laktose, Fruktose oder Sorbit und kurzkettige, fermentierbare Kohlenhydrate wie Fruktane. Durch die Gasbildung wird der Darm gedehnt. Es kann zu krampfartigen Bauchschmerzen kommen. Zudem können Gase die Darmschleimhaut angreifen und die Durchlässigkeit erhöhen (Leaky Gut). FODMAPs werden z.T. als Präbiotikum eingesetzt, sind also für einen gesunden Darm nützlich. Die Summe macht das Gift bei empfindlichen Menschen. Studien konnten zeigen, dass es 75 % der Patienten damit besser geht und 80% die Ernährung über die Studiendauer hinweg fortsetzten. Der komplette Verzicht auf Kohlenhydrate und Ballaststoffe ist dauerhaft nicht sinnvoll. Unsere Bakterien bilden daraus wichtige kurzkettige Fettsäuren (Butyrate). Diese dienen der Schleimhaut als Pflege und Nahrung und wirken antientzündlich. 3 Phasen der FODMAP Ernährung: 1. Restriktion 4-6 Wochen alle FODMAPs weglassen 2. Wiedereinführung 3. Dauerhafte Ernährung !! Wichtig!!! Ernährungsumstellung mit einem Therapeuten Tipps für die FODMAP-Ernährung: Im Voraus planen, Einkaufsliste schreiben, selbst kochen. Zutatenliste der Lebensmittel studieren: Problemstoffe sind süße Zusatzstoffe wie Fructose, Laktose, Honig, Agavendicksaft, Fructose-Glucosesirup und verschiedene Zuckeralkohole wie Xylitol, Mannitol, Sorbitol. Besonders beliebt ist Inulin. Wichtig ist, bei gegebener Verträglichkeit, faserreiche Lebensmittel zu essen: Nüsse, Samen, low FODMAP Gemüse/Früchte, Leinsamen, Quinoa, Buchweizen, Haferbrei. Da bei der FODMA-Diät häufig kalziumreiche Lebensmittel rausfliegen, sollten sie durch Pflanzenmilch, Cheddarkäse, Sardinen, grünes Blattgemüse (Spinat, Grünkohl) etc. ersetzt werden. Generell ist selber kochen besonders wichtig. Du weißt so, was in deiner Nahrung drin ist. Beim Brot gibt es einen weiteren Vorteil: Bei Gehzeit von bis zu 20 Stunden, können die enthaltenen FODMAPs zum Großteil durch Bakterien und Hefen fermentiert und so unproblematisch gemacht werden. Disclaimer: Die Nutzung der Inhalte erfolgt auf eigene Gefahr für den Benutzer und ist zur allgemeinen Information bestimmt. Sollte ein Benutzer an einer Störung der Gesundheit leiden, ist ein Arztbesuch unerlässlich. Die auf diesem Podcast zusammengestellten Informationen stellen in keiner Weise Ersatz für professionelle Beratungen und/oder Behandlungen durch ausgebildete und anerkannte Fachärzte dar. Wir stellen keine Diagnosen und erteilen ausdrücklich keine Ratschläge oder Empfehlungen hinsichtlich der Therapie konkreter Erkrankungen. Für etwaige Angaben über Verfahrensweisen und Anwendungsformen wird von uns keine Gewähr übernommen und jede Anwendung erfolgt auf eigene Gefahr des Benutzers. Wir sind in keiner Weise verantwortlich für etwaige Schädigungen, die durch den Gebrauch oder Missbrauch der dargestellten Inhalte entstehen.
The Present Day Wise Woman - Healthy Life Hacks With Jennifer Jefferies
Ever wondered what the difference is between sugars? In this episode, Jen delves into the facts about Stevia, Xylitol, Sorbitol, Coconut Sugar, Maple Syrup and Agave and reveals the good sugars and some surprisingly bad ones.
Welcome to episode 395 of The Paleo View! (0:40) It is opposite day again because Stacy has prepared a super detailed, science-backed, skincare follow up show. Sarah once again gets to be the comic relief. This episode is a follow up to the non-toxic skincare episode but will cover more than just skincare. There has been a lot of information about toxins in general, and Stacy wants to dive into what this means. This week Stacy is going to dive into gluten in personal care products, heavy metals in personal care, fragrances, asbestos, and more. When discussing toxins, Stacy wants us to think about 'is something actually poisonous' or is it simply something that doesn't work for you. Like many things that are clickbait on the internet, you will find people saying things that are questionable. This show will be science-based as Stacy and Sarah dive into what is actually toxic, poisonous, problematic things for you to use on your body and why. Sarah clarified how Stacy is defining the words toxic, sensitivity, healthy and safe. Does Gluten in Skincare Matter? The first thing Stacy is going to talk about is the thing that Stacy receives the most questions on, which is gluten in skincare. (4:31) Even if there is gluten in a personal care product that would not make it toxic. Something can still be non-toxic and natural and have gluten in it. Ingredients and reading labels, just like with food, is going to be important in your personal care products. How do you learn how to read the labels when looking for gluten? It is important to understand that gluten-containing and derived from on a label are not the same thing. You have some ingredients that are going to be ok for most people because they are not gluten-containing, even though they are derived from. However, then you have a different class of ingredients that are inclusive of the protein, which is gluten. So when you are thinking, "what do I need to look for?", the questions that you need to be asking are as follows: How sensitive to gluten are you? Do you have a weekend immune system or gut dysbiosis? Do you have an autoimmune condition? Or skin that is weakened with open wounds? More on Gluten Absorption Our skin is a really good barrier and gluten protein, in particular, is too big for our skin to absorb. So if you have healthy skin and you are not super sensitive (i.e. you don't have celiac disease or an autoimmune disease), then using gluten in your skincare might actually be ok for you. Sarah posed the question that it depends on how the product is derived and explained this in greater detail. If you are someone who suspects a higher sensitivity, the potential for problems could be higher When the structure of gluten changes, even if you are a healthy person, your skin would be absorbing it. For Stacy, she does not touch hydrolyzed anything, even if it's fermented. Things that will impact your absorption of anything include steamed skin, dermabrasion, an open wound, and any sort of treatment to your skin like light treatment. Be aware that when you do these treatments your skin is even more prone to absorb what is being applied topically. (12:50) Stacy also avoids gluten-derived products for the mouth, the hands, or sprays, since you are absorbing these products via consumption. It is not necessarily black or white. It is more nuanced and up to personal needs and health history. Ingredients to avoid include HYDROLYZED WHEAT PROTEIN, SECALE CEREALE (RYE) SEED EXTRACT, and HYDROLYZED HYALURONIC ACID. Again, this is bio-individual and depends on the health of your skin. Ingredients that Stacy feels comfortable including (after personally testing) are HYALURONIC ACID and SODIUM HYALURONATE, ARACHIDYL GLUCOSIDE, BETA-GLUCAN, SCLEROTIUM GUM, and SORBITOL. The line of products that Stacy uses, BeautyCounter, does gluten testing on their products and are certified gluten-free. Sarah mentioned that there is some concern in the medical community that the testing criteria for gluten-free is not rigid enough for celiacs. The science on this hasn't been clear enough to say what that guideline should be changed to, so there is still uncertainty around this. If you are celiac or have severe gluten-sensitivity, utilizing a skin patch test is best. Heavy Metals A few years ago Stacy dove headfirst into the research that is available on heavy metal in personal care products. (24:15) Again, this has all been heavily researched and what Stacy is going to share is backed by science. Inhalation and ingestion of particular heavy metals are absorbed 120 times more than if it were put on your skin. The most important thing that you need to switch over are things that you breathe or consume. Sarah thinks it would be interesting to see how compromised skin would absorb toxins at an even greater amount. Cadmium is a common heavy metal in personal care products that Stacy shared more about. Its common route of entry is inhalation, ingestion, and absorption through the skin. This commonly found toxin causes anemia, birth defects, impairment of pulmonary function, renal dysfunction, bone changes, liver damage (hepatotoxicity), kidney damage (nephrotoxicity), iron deficiency, oxidative stress. Mercury Mercury causes disruption of the nervous system, damage to brain functions, DNA damage and chromosomal damage, allergic reactions, tiredness and headaches, negative reproductive effects (sperm damage, birth defects, and miscarriages). What gets to Stacy about personal care products is that a lot of them are linked to problems with infertility and reproductive health damage. We find often that newborns, when their blood is tested when they come out of the womb, have high levels of ingredients and toxins in them. Other Common Heavy Metals Arsenic is absorbed through inhalation and ingestion, so not through the skin. This heavy metal causes birth defects, carcinogen: lung, skin, liver, bladder, and kidneys, GI damage, severe vomiting, diarrhea, death. Lead is a common one that most people think of when they think about toxins in beauty products. It is regulated in the paint you put on your walls, but not in the lipstick you put on your mouth. The last toxin that Stacy wants to mention is aluminum. It is absorbed through inhalation, ingestion, and absorption through the skin And aluminum can cause oxidative stress, aluminosis and dialysis encephalopathy syndrome, Alzheimer’s disease and breast cancer. Using a natural or clean beauty brand does not mean that your product(s) are free of heavy metals. It is very important to work with a brand that certifying or testing that their products do not contain heavy metals. Heavy metals are by definition natural. All of the points that Stacy raises make it abundantly clear that this industry needs to be regulated. There need to be third-party testing laws and labeling laws. Stacy forgot to mention that she is one of two representatives from Virginia who will get to go to DC to advocate for everyone to have means and access to safer personal care products. In heavy metal toxicity, there are some studies out there. One in particular that Stacy mentioned showed that exposure (even in low concentrations) causes a potential health risk to the user because they accumulate in the body over time. Especially when people have specific conditions or a compromised immune system, they are more likely to see ill effects. The Fragrances Loop Hole There is absolutely no regulation that exists on what companies can or cannot put on the label of their products. (43:16) Almost always paraben is a binder in fragrance, but products will use the label paraben-free since the paraben is technically in the fragrance. For Stacy, if the word fragrance is anywhere on any label she doesn't touch it. The loophole allows companies to trick consumers by claiming that the full ingredients list is protected by trade secrets. So companies are hiding ingredients claiming its fragrance. Fragrance is more than just perfume. It is most commonly found in household products. In 2009 testing was done on Febreeze Air Effects and they detected 89 airborne contaminants that were not disclosed on the label. There was a study done in the Journal of Air Quality Atmosphere and Health, which studied air pollution from laundry detergent. The study determined that detergent was releasing carcinogens into the air. Sarah noted that this also means that there are carcinogens in your clothes and on your skin at the end. Companies may believe that exposure to these toxins in small doses isn't going to hurt people. However, we know for a fact that it has been determined for many of these toxins that no small amount of exposure is safe. If you were only getting exposed to a small amount maybe it wouldn't be toxic and your body would detoxify. But these toxins are all around us and we are not absorbing them in small amounts. The average woman puts 14 personal care products on her person a day. So when you think about how many ingredients are in those products and how they are amplified in the system with our laundry products and household cleaning products, our bodies cannot detoxify this load. We as consumers have to research the brands we are choosing to use and understand their integrity. Talc & Asbestos There is a documentary out that released in December 2019 called Toxic Beauty. (53:05) Stacy is all for education, but because there were specific FDA recalls that happened and specific talking points were shared on talc it caused widespread panic. Unless the brand you use CERTIFIES their talc is asbestos-free, avoid it. Saying “talc causes cancer” isn’t correct. We need to be careful what we say because when we are factually incorrect we lose credibility. Instead, we say: Talc can be contaminated with asbestos, a known carcinogen. EWG just did another test, less than a month ago, and found more asbestos, which you can read more about here. Stacy put this higher absorption into perspective. Within just three days of switching your personal care products to cleaner options, you are able to show a significant reduction in the toxins found in your body. This makes a huge difference in teens whose hormones are still sensitive. Make sure that you are using a brand that continually tests. Closing Thoughts The first step is to be an informed consumer. The second piece is to be an advocate for safer options. You can text 'BETTERBEAUTY' to 52886. A form letter will be auto-populated for you, and then you can edit it to make it more personal. The more personal the letter is, the better. There are two bills in the house related to better beauty, and Stacy described these in greater detail. There is a division within BeautyCounter that is dedicated to advocacy. It isn't tied to their brand, it is part of what they use their profits for because they want everyone to have access to safe products. They are hoping to expose the mica industry because it is abused on ingredient lists. There is a campaign to ask your lawmakers to look into enforcing the fairtrade and lack of child labor into the mic industry. You can text 'MICA' to 52886 to help with this. Continuing to support Stacy through BeautyCounter allows them to better lobby for these changes. BeautyCounter is working to help other safe brands. We have to be a voice as consumers and speak up to demand protection. If you have any follow up questions about toxins or personal care product ingredients feel free to email Stacy or reach out to her on social media. Additional Resources: Shop Primally Pure and use the code 'paleoview' to get a discount on your order Episode 275 Does Talc Cause Cancer Carcinogens in Laundry Products Skincare for Teens Sarah thanked Stacy for all the research she did for this episode. She thinks this will be an awesome resource for listeners. Don't forget to support the show by leaving a review wherever you listen to this podcast. Or tell someone about the show and share a favorite episode with them. Thanks for listening! Stacy and Sarah will be back again next week! (1:07:17)
SERÁ QUE O SORBITOL PODE SER UTILIZADO NA DIETA LOW CARB? by Dr. Turí Souza
In this episode, I'm talking to you about the different types of sweeteners that are appropriate for the keto diet. Here are the sweeteners that are 100% okay for keto: Stevia Monkfruit Erythritol Glycerin (if you can get it) Sugar alcohols to avoid: Maltitol, Sorbitol, and Xylitol (all will impact your blood sugar levels and kick your body out of a fat burning zone). Artificial sweeteners that are in the grey area: Aspartame, Acesulfame potassium, Alitame, Cyclamate, Dulcin, Glucin, Kaltame, Mogrosides, Neotame, Nutrinova, Phenlalanine, Saccharin, Sucralose Below are the sweeteners that you should AVOID: Sugar, honey, fructose, high fructose corn syrup, agave nectar, maltodextrin, sucrose, Beet sugar, Blackstrap molasses, Brown sugar, Buttered syrup, Cane juice crystals, Cane sugar, Caramel, Carob syrup, Castor sugar, Coconut sugar, Confectioner's sugar, Date sugar, Demerara, Evaporated cane juice, Florida crystals, Fruit juice, Fruit juice concentrate, Golden sugar, Golden syrup, Grape sugar, Icing sugar, Invert sugar, Maple syrup, Molasses, Muscovado, Panela, Raw sugar, Refiner's syrup, Sorghum syrup, Secant, Treacle, Turbinado, Yellow sugar, Barley malt, Brown rice syrup, Corn syrup, Corn syrup solids, Dextrin, Dextrose, Diastatic malt, Ethyl maltol, Glucose, Glucose solids, Lactose, Malt Syrup, Maltodextrin, Maltose, Rice syrup
This week on What the Fat Podcast, Dr. Ryan Lowery takes this week to replay some awesome listener questions on a LIVE Q&A! Enjoy the show! Takeaways: Dr. Ryan answers the pressing questions our audience asks him on a live Q&A. The range of questions really dives into the pressing information the keto community needs for success! Links/Resources Dr. Ryan Lowery’s Instagram page: @ryanplowery If you like today’s episode, subscribe on Apple Podcasts at What The Fat and leave us a 5-star, positive review. Tips, Recipes, Community: @ketogeniccom Videos: KetogenicCom YouTube
Evolution Radio Show - Alles was du über Keto, Low Carb und Paleo wissen musst
In Folge #127 Mein heutiger Gast ist Philipp Nedelmann. Er ist Heilpraktiker und Co-Founder von Sibolab. Es gibt inzwischen mehrere Millionen Menschen in Deutschland, die unter ständigen Verdauungsstörungen leiden. Ärzte nennen diese Krankheit häufig Reizdarm. Die Verbreitung dieses Leidens nimmt rasant zu. Viele Betroffene haben Ärzte-Odysseen hinter sich, ohne dauerhafte Besserung zu erreichen. Die Dünndarmfehlbesiedelung (DDFB bzw. SIBO) ist eine noch wenig bekannte Problematik. Herkömmliche Stuhluntersuchungen eignen sich nicht um SIBO zu diagnostizieren. Wir sprechen in dieser Folge über SIBO, was es ist und wie es entsteht. Welche Symptome sind typisch für SIBO und welche Testmethoden eignen sich. Wir sprechen auch über Therapiemöglichkeiten und was du dagegen tun kannst. Bitte beachten Sie auch immer den aktuellen "Haftungsausschluss (Disclaimer) und allgemeiner Hinweis zu medizinischen Themen" auf https://paleolowcarb.de/haftungsausschluss/ 20% auf alle Produkte im BRAINEFFECT Shop Gutscheincode: Evolutionradioshow - 20% auf alle Produkte im BRAINEFFECT Shop unter www.brain-effect.com Das Video der aktuellen Folge direkt auf Youtube öffnen Und nicht vergessen: Wenn du uns auf Youtube siehst, und wenn du es noch nicht getan hast, dann abonniere unseren Kanal „Evolution Radio Show“ Wenn du das Podcast hörst, dann findest du die Links für Apple iTunes und Android hier auf unserer Homepage Transkript Klassische Symptome einer Dünndarmfehlbesiedlung, SIBO, 02:42 Was ist und wie entsteht SIBO?, 04:50 Unterschiede in Lebensbedingungen und Wirkungsweisen von Bakterien in Dünn- und Dickdarm, 07:27 Unterschiede zwischen Philipps Testmethode und herkömmlichen Tests, 10:35 Behandlungsmöglichkeiten nach positivem Test, 20:41 Die-Off-Syndrom, 26:12 Kontaktmöglichkeiten, 25:24 Julia: Ja lieber Philipp, Herzlich Willkommen zur Evolution Radio Show! Bitte, vielleicht stell dich einfach mal kurz vor. Was ist deine Profession? Was ist dein Hintergrund und wie hast du in das Thema hinein gefunden? über Philipp, 00:30 Philipp: Ok, ja, danke. Gerne stelle ich mich kurz vor. Also Philipp ist mein Name. Seit 2006 bin ich Heilpraktiker und habe so also mit der Naturkunde meine Praxis gestartet und bin über die Jahre immer mehr in das Thema Darm würde ich sagen auch hinein gerutscht, weil es auch immer mehr Leute, immer stärker Leute betrifft, dass Nahrungsmittel Probleme bereiten können, dass der Stuhl sich so verändert, dass die Verdauung sich so verändert. Und besonders eigentlich so in das Thema, das mir so sehr am Herzen liegt mit dem Reizdarm kam ich über einen Patienten vor vielen Jahren, der zu mir kam und wirklich massive Probleme hatte und dem bis dato nicht geholfen werden konnte. Wir haben - das ist auch tatsächlich eine ganz lange Geschichte, ich will das ein bisschen kürzer krempeln - sehr sehr viel ausprobiert mit dem. Ja, weil auch die gängigen Tests, auch Nahrungsmittelunverträglichkeitstests einfach nicht griffen. Und wir kamen über diese Reise dann bei dem Thema an, dass sich vermutlich Bakterien in seinem Dünndarm angesiedelt haben, die da diese Probleme verursachten. Und darüber sind wir dann weiter tiefer reingegangen und haben das Ganze ermöglicht auch für andere Patienten. Und seit dem beschäftige ich mich mit diesem Thema SIBO, also Small Intestine Bacterial Overgrowth Syndrom, sehr, ja und sehr intensiv. Meine Praxis habe ich in Berlin, also zu meiner Person und lebe hier auch schon eine ganze Weile mit Familie und bin sehr happy. Julia: Ja, du hast ja gesagt das nennt sich SIBO oder Dünndarmfehlbesiedlung. Auf Deutsch findet man das dann auch oft unter dem Begriff. Jetzt sind ja vielleicht also viele schon grundsätzlich mit dem Thema vertraut, ja das ist der Mikrobiom und es gibt ja auch schon einige Stuhltests usw. Aber das SIBO das ist ja doch etwas ganz anderes, die Fehlbesiedlung im Dünndarm. Was würdest du denn sagen, einmal was sind denn so die klassischen Symptome für jemanden der eine Dünndarmfehlbesiedlung hat? Klassische Symptome einer Dünndarmfehlbesiedlung, SIBO, 02:42 Philipp: Ja, also das klassischste Symptom von allen ist eigentlich der Blähbauch und zwar die Gasentwicklung irgendwo im Bauch, ohne dass sie entweichen kann, ja, entweder nach oben oder nach unten abgehen als Winde. Dann haben sich Gase im Dünndarm gebildet und da muss man sich immer die Frage stellen, wie kann das sein? Womit hat das etwas zu tun? Wurden jetzt einfach nur unglaubliche Mengen an Kohl und Zwiebeln und Knoblauch zugleich gegessen? Oder passiert das tatsächlich auch bei verschiedenen anderen Nahrungsmitteln, die man gar nicht so im Verdacht hatte? Genau, das ist so das was ganz vorne oben steht. Und dann kommen Folgeprobleme, wie z. B. erhöhte Stuhlfrequenz, also dass es in Richtung Durchfall geht, in Richtung Verstopfung geht, Oberbauchschmerzen gehören dazu. Das wäre so das Klassischste was in dem Rahmen ist. Das betrifft aber schon sehr sehr viele Menschen. Also in Deutschland sind es bestimmt 15 Mio. Menschen die von genau solchen Problemen betroffen sind, ja. Und dann kann das aber noch weiter gehen, dass selbst Hautprobleme entstehen oder Blutdruckschwankungen. Dann sind es Konzentrationsprobleme. Da sprechen die Amerikaner vom sog. Brainfog. Ja, da hast du das Gefühl als hättest du einen Helm auf oder eine nebelige Sicht. Das sind so Rosacea im Gesicht oder auch Fibromyalgie. Das ist eine schmerzhafte Erkrankung des gesamten Bewegungsapparates, die sehr schwer zu klassifizieren ist und sehr schwer einzuordnen ist. Das sind so Sachen, die auch mit einer Dünndarmfehlbesiedlung assoziiert werden können, also in Zusammenhang gebracht werden können. Julia: Ja, spannend, eigentlich auch sehr sehr vielfältig von den Symptomen her. Jetzt einfach nicht nur ok so Blähbauch oder was. Da könnte man jetzt noch dran denken, aber dann doch so Sachen wie Konzentrationsstörungen und auch Fibromyalgie ist ja doch etwas, was man jetzt vielleicht im ersten Moment nicht direkt mit dem Darm in Verbindung bringen würde. Was ist eigentlich SIBO und wie entsteht das? Was ist und wie entsteht SIBO?, 04:50 Philipp: Also SIBO, oder auch dieses DDFB, das hattest du ja vorhin gesagt im deutschen Raum findet man das häufig auch darunter, oder bakterielle Fehlbesiedlung des Dünndarms, bedeutet in der Regel, dass Bakterien aus dem Dickdarm es geschafft haben, in den Dünndarm überzusiedeln. Und dort verursachen sie dann die Probleme, weil sie im Grunde genommen ihrer ganz normalen Aufgabe nachgehen, nämlich Reste von Zuckern oder Kohlenhydraten die im Dickdarm ankommen, zu verstoffwechseln, und dabei entstehen Gase. Das ist vornehmlich Wasserstoff. Das gibt aber auch bestimmte Gruppen von Bakterien oder Bakterien ähnlichen Gattungen, die können den Wasserstoff umwandeln in Methangas. Da kann man vielleicht später noch mal etwas dazu sagen, wenn wir mal über den Test ein bisschen sprechen. Aber die Ursachen dafür, für so eine Dünndarmfehlbesiedlung, liegen meistens in einer Lebensmittelvergiftung oder einer Magen-Darmgrippe oder einem verstärkten Gebrauch oder Anwendung von Antibiotika oder auch Protonenpumpenhemmern, also Magensäureblockern. Julia: Ok. Philipp: Das kann auch ganz häufig vorkommen. Und in der Regel wie gesagt kommt die Bakterienfehlbesiedlung von hinten vom Dickdarm. In manchen Fällen geht aber die Besiedlung auch von oben los, vom Magen. Und das wäre dann der Fall, wenn der erste Abwehrring, die Magensäure, nicht richtig greift und Bakterien aus der Nahrung in den Dünndarm geraten, die dort dann für Unruhe sorgen. Das könnten dann tatsächlich auch pathogene Erreger sein. Ansonsten in der Regel was vom Dickdarm kommt, sind Bakterien die zu uns gehören. Deswegen erkennt unser Immunsystem die auch nicht und wir haben nicht, eigentlich keine weiteren Krankheitssymptome, sondern Beschwerden. Aber wir reagieren darauf nicht mit Fieber oder mit anderen Abwehrmechanismen, weil das im Grund genommen sich um unsere Bakterien handelt, ja. Man kennt sich, man greift sich auch nicht an. Aber für die Bakterien ist das paradiesisch im Dünndarm, kaum Konkurrenz, sehr viel Nahrung. Da wird dann fröhlich umgewandelt. Das ist der Rest von Kohlenhydraten oder was generell an Kohlenhydraten da ist. Gerade im hinteren Abschnitt wird ja die Laktose auch aufgenommen. Der Zucker wird dann gerne von Bakterien gespalten und dabei entstehen eben Gase. Ja, das ist für die Bakterien Energiegewinnung und das macht uns dann die Probleme, weil die Gase nicht einfach entweichen können. Julia: Und weil du gesagt hast im Darm oder im Dünndarm herrschen paradiesische Zustände für die Bakterien, vielleicht kannst du mal erklären wieso. Was ist der Unterschied jetzt zwischen dem Dünndarm und dem Dickdarm und auch hinsichtlich natürlich der Bakteriendichte und auch der Lebensbedingungen? Unterschiede in Lebensbedingungen und Wirkungsweisen von Bakterien in Dünn- und Dickdarm, 07:27 Philipp: Da ist der Dünndarm, der gilt als steril. Wir haben im Dünndarm pro ml Schleimhautflüssigkeit etwa, naja unter 10.000 Bakterien. Im Dickdarm sieht das ganz anders aus. Das klingt viel, ist aber unglaublich wenig. Im Dickdarm haben wir pro ml Schleimhautflüssigkeit mehr als 1 Milliarde Bakterien. Da herrschen also ganz andere Konkurrenzverhältnisse und auch Mengenverhältnisse an Bakterien insgesamt. Und das über den ganzen Dünndarm hinweg, der ist ungefähr 4 Meter lang. Der Dickdarm ist noch mal 1 Meter lang. Also wir haben hier auch so ein bisschen was Größenordnung angeht verschiedene Verhältnisse. Und wenn es nun Bakterien eben rüber schaffen, dann ist tatsächlich dieser Zustand gegeben, dass da wenig andere Bakterien sind und eben sehr viel Nahrung. Deswegen verschwinden die auch nicht einfach so von selbst. Dazu muss aber auch noch kommen, dass die Peristaltik vom Dünndarm nicht gut funktioniert, also die Eigenbewegung des Dünndarms und dass die Ileozäkalklappe nicht richtig geschlossen hat, weil das ist die Pforte, durch die die Bakterien durchwandern. Julia: Also das ist die zwischen dem Dünndarm und dem Dickdarm dann, oder? Philipp: Genau, die ist genau zwischen Dünndarm und Dickdarm. Die ist eigentlich so die Grenzpforte und soll, im Inneren geht es eigentlich nur in eine Richtung. Es geht vom Dünndarm in den Dickdarm. Wenn die aber nun durch bestimmte Verhältnisse, wie gesagt Magen-Darmgrippe, Lebensmittelvergiftung etc., da außer Kraft gesetzt ist oder auch die ganze Motilität, also Eigenbewegung, Peristaltik, die Bewegung des Darms außer Kraft gesetzt ist, dann können es Bakterien unter Umständen rüber schaffen und die dann auch von selber nicht mehr weggehen. Julia: Wäre denn auch z. B. so etwas wie eine Darmspülung oder eben so eine Colon-Hydro-Therapie auch ein mögliches Risiko, dass die da reingespült werden? Philipp: Ja, das wäre auf jeden Fall denkbar. Also die Erfolge die mit Colon-Hydro-Therapie da sind oder auch die Erfahrungen, die sind meine ich ganz gut. Ja, vielen Leuten hilft das auch sehr auch z. B. bei der Gewichtsreduktion oder bei der Reinigung oder was Hautprobleme angeht ist es eine ganz bewährte Therapie. Aber wenn es sich eh schon um ein schwaches Darmsystem handelt, ja, und nun über die Wassermenge und die Massage da auch Flüssigkeit in den Dünndarm rein gerät, dann wäre das denkbar, dass auch entsprechend Bakterien mitkommen. Ausschließen kann man das nicht. Julia: Ok. Ich meine du hast ja jetzt schon gesagt oder so ein bissel angesprochen die Sache mit dem, eben dass die verschiedene Gase bilden. Jetzt ist es ja so, es gibt eben einige ja schon Labors, die solche, also Tests anbieten, ja. Aber ihr habt ja bei euch eine ganz bestimmte Besonderheit bei eurem Test. Was ist jetzt der Unterschied zwischen eurem Test und dem Test, der oft sonst angeboten wird? Ja, eben was sind da die Unterschiede und warum ist da eurer praktisch genauer oder dem überlegen? Unterschiede zwischen Philipps Testmethode und herkömmlichen Tests, 10:35 Philipp: Ja, also es gibt da glaube ich verschiedene Punkte. Das wesentlichste Merkmal von unserem Atemgastest, das ist es ja dann, ist, dass wir nicht nur Wasserstoff messen sondern auch Methangas. Dadurch bekommen wir viel mehr Information über das was im Dünndarm passiert und bekommen auch die sog. Non-responder. Es gibt viele Leute die machen einen Wasserstoffatemgastest, dann auch auf Laktose oder Fruktose oder Glukose, Sorbitol – das sind so die Gängigsten – und haben aber keinerlei Anstieg, obwohl dabei Beschwerden bestehen, ja, obwohl der Bauch sich wölbt mit Gasen oder der Darm und dann meinetwegen auch Oberbauchschmerzen auftreten bis hin zu Durchfall. Und wir können eben auch das Methangas erfassen und kriegen den Non-responder. Dazu messen wir auch noch gegen CO2, also dass Messfehler bei der Durchführung des Tests auch ausgeklammert werden können. Das können wir dann korrigieren. Dann haben wir ein etwas, da haben wir ein stimmigeres Messergebnis. Dann kommt noch dazu, dass – das will ich jetzt gar nicht anderen Tests absprechen, aber das können wir unserem Test auf jeden Fall fürhalten – dass wir auf eine sehr hohe Qualität achten bei den Röhrchen. Wir haben Glasröhrchen, die haben einen besonderen Gummistopfen und die sind sehr stabil. Also die Atemgase die abgefangen wurden da drin, die sind bis zu 2 Wochen stabil, ja. Und dadurch haben wir die Möglichkeit, diesen Test auch quer durch Europa zu schicken, ggf. auch noch weiter. Julia: Das ist toll. Philipp: Ja, das ist ein Riesenvorteil. Julia: Also das heißt eben, weil du sagst eben Atemgase, also hier die Analyse würde eben nicht wie bei der Fehlbesiedlung oder Dysbiose im Dickdarm jetzt über Stuhl eben ablaufen, sondern über einen Atemgastest. Auch interessant, dass man das eben anders untersucht, weil würde man irgendetwas auch in einer Stuhlprobe sehen oder gibt es da Hinweise, wenn z. B. irgendwas im Stuhl schon nicht in Ordnung ist, dass das dann auch auf eine Dünndarmfehlbesiedlung hinweist? Philipp: Ja danke, dass du das ansprichst. Also die Stuhluntersuchungen können da ganz spannend sein und aufschlussreich sein. Leider bekommen wir eben über den Florabefund keine gute Aussage über den Dünndarm. Das liegt zum einen daran, dass dort auch eigentlich keine Bakterien sein sollen und zum zweiten muss der Stuhl auf dem Weg nach draußen und in das Röhrchen hinein ja durch den Dickdarm durch. Dann ist der komplett kontaminiert von allen Dickdarmbakterien, so dass man da keine vernünftige Aussage bekommt. Ja das ist eben wieder das Mengenverhältnis von Dünndarmbakterien zu Dickdarmbakterien. Im Grunde genommen sind ja die meisten Stämme auch im Dickdarm vertreten. Also kriegen wir da nichts über eine Dysbiose oder Fehlbesiedlung des Dünndarms raus. Was Sinn machen kann, ist eine Floramessung zu machen, wenn da wirklich eine starke Dysbiose ist, weil auch bei der Stuhlprobe kann es zu Messfehlern kommen durch zu lange an der Luft, zu lange Transportwege etc. Ja, das sind ja Bakteriengattungen, die einen können mit Luft gut umgehen, die anderen vertragen Luft eher nicht so gut. Da hat man häufig schon eine leichte Dysbiose. Das kann man halt auch so ein bisschen rausrechnen wenn man sich die Floramessung anguckt. Ja, aber wenn da was Starkes vorliegt, dann ist das schon natürlich auch sinnhaft, da mit einem Probiotikum eine Aufbaukur zu machen. Julia: Ok. Philipp: Das sehe ich schon so. Nur leider kriegen wir eben über den Dünndarm dann nicht viel raus. Das heißt, wir brauchen eine andere Strategie, um diesen Dünndarm zu screenen, weil einfach mit einer, so was jetzt gerade bei dem Reizdarm ja häufig gemacht wird, das sind Magenspiegelungen und dann Darmspiegelungen. Das heißt wir gucken von oben in den Körper rein und wir gucken von unten in den Körper rein, messen aber nicht die 4 Meter Dünndarm, ja. Die 4 Meter Dünndarm werden außen vorgelassen, weil dort im Grunde genommen nicht viel passiert so an Bakterienaktivität usw. ja, und das wird auch gar nicht vorausgesetzt. Das heißt, wir brauchen hier eine besondere Strategie. Und da lässt sich über das Atemgas eben recht genau feststellen, ob dort schon bakterielle Aktivität stattfindet oder nicht, dann in welchem Ausmaß und auch ungefähr wo. Wenn die Atemgase sehr früh ansteigen, also jetzt Wasserstoff und Methangas, dann können wir davon ausgehen, dass auch recht dicht beim Magen schon so eine bakterielle Aktivität stattfindet. Wenn das eher so zur Mitte hin ist oder zum Ende können wir sagen, ok das ist vielleicht noch weiter hinten, das lässt sich auch eher so oder so behandeln. Also auch tatsächlich sind die Therapieentscheidungen etwas unterschiedlich, je nach dem wo die Atemgase ansteigen. Julia: Aha, das heißt also z. B. könnte man jetzt davon ausgehen, vielleicht dass wenn es eher am Anfang des Dünndarms ist, dass wohl eher die Einwanderung vom Magen ausgeht, also vielleicht zu wenig Mangensäure da ist oder da pathogene Keime sind und wenn es am Ende des Dünndarms ist, eher vom Dickdarm aus die Besiedlung stattfindet? Philipp: Also genau, bei letzterem können wir ziemlich sicher sagen, dass es dann vom Dickdarm aus kommt, wenn die Atemgase eher spät ansteigen. Wenn sie früh ansteigen, können wir das nicht, weil es sein kann, dass der Dünndarm von hinten ganz durchbesiedelt ist, aber die Gasproduktion so stark ist, dass sich das durch den ganzen Test durch anhält. Julia: Ach so. Philipp: Da müsste man dann im Grund genommen, da könnte man mit einem Glukosetest nacharbeiten, um dann den ersten Abschnitt noch mal besonders anzugucken. Ja, das kann Sinn machen, hat sich aber bisher ist das kaum gemacht worden, oder kaum angefordert worden. Julia: Das heißt, weil du sagst die Glukose, das heißt je nachdem welches Substrat man gibt, würde man eine andere – was sieht man dann dadurch, also was kann man da ablesen? Philipp: Also wenn man Glukose verwendet, dann testet man eigentlich nur den ersten Abschnitt vom Dünndarm, weil die Glukose sehr gut aufgenommen wird vom Dünndarm, ja. Wenn da also Wasserstoff oder Methangas ansteigen, dann haben wir es schon mit einer Dünndarmfehlbesiedlung zu tun, die bis nach vorne durchgetreten ist oder eben vorne stattfindet. Wenn der Glukosetest negativ ist, dann heißt das erst mal nur der 1. Abschnitt ist frei, aber wir wissen noch nicht, was mit dem hinteren Teil des Dünndarms los ist, weil dann ja der ganze Zucker vom Körper selber schon aufgenommen wurde. Das heißt, der Zucker hat die Bakterien gar nicht erreichen können. Wenn wir Lactulose verwenden, was da unserer Meinung nach der sicherere Test ist, dann können wir den ganzen Dünndarm angucken, weil die Lactulose nicht aufgenommen wird von Dünndarm. Die landet, wenn keine Bakterien da sind, komplett im Dickdarm. Und das bedeutet, dass nach 120 Minuten irgendwann die Atemgase stark ansteigen. Und dann können wir auch eine Aussage über den Dünndarm treffen, also wie schnell er eine Flüssigkeit durchreicht. Wir können aber dann – genau, ja – aber dann wissen wir auch, da ist keine Bakterienfehlbesiedlung. Also das ist im Grunde genommen so eine Art Vortest. Das kann man auch als Vortest nehmen für einen Laktoseintoleranztest. Julia: Ok, ganz kurze Unterbrechung, vielleicht hast du es eh gerade gesagt, bei der Fruktoseintoleranz oder Malabsorptionstest oder Laktoseintoleranz misst man ja auch die Atemgase. Gibt’s da so etwas wie falsch positiv, also dass es eigentlich eine Fehlbesiedlung des Dünndarms ist und man es aber als Laktoseintoleranz interpretiert? Philipp: Ja, die Gefahr ist durchaus gegeben, falsch positive Tests und auch falsch negative Tests. Wenn man dieses Grundprinzip von dieser bakteriellen Fehlbesiedlung verstanden hat, dann wird das ganz klar, weil die Bakterien die sitzen ja quasi auf der Schleimhaut und in der Schleimhaut drin und die wollen einfach den Zucker haben, ja, nichts anderes. Das heißt, ob jetzt von außen eine Laktose gegeben wird oder eine Fruktose oder ein anderer Zucker ist den Bakterien erst mal egal. Und denen ist auch egal wie der Test heißt. Ja, das ist es, genau, ist denen egal. Wenn die dann also den Zucker bekommen, verstoffwechseln sie ihn und produzieren Gase. Und lt. der Leitlinien heißt es, wenn ein Laktoseintoleranztest einen Wasserstoffanstieg von größer als 20 parts per million aufzeigt, dann ist es positiv. Dann muss man gucken, in welchen Minutenzeiträumen diese Gase angestiegen sind. Dann muss man das doch eher kritisch betrachten. Weil, wenn innerhalb von 100 Minuten die Gase ansteigen, dann hat der Zucker, ist der entweder gerade da angekommen, wo der Körper ihn selber aufnehmen würde oder er ist noch nicht einmal da angekommen, ja. Das heißt, ein positiver, ein echter positiver Laktoseintoleranztest heißt 100 – 120 Minuten lang passiert gar nichts. Dann kommt die ganze Laktose im Dickdarm an und dann gehen die Atemgase nach oben. Wenn das vorher passiert, da müsste man eigentlich fairerweise sagen, der Test ist so nicht durchführbar, denn es ist dann ein Hinweis auf eine laktoseabhängige Fehlbesiedlung des Dünndarms, weil es eben zu früh angestiegen ist. Die Laktose wird im letzten Dünndarmabschnitt aufgenommen. Da findet dann auch die Spaltung statt. Wenn jetzt bei Minute 60 der Wasserstoff in die Höhe schießt, dann ist ja die Laktose nicht einmal dort angekommen, wo sie eigentlich aufgenommen werden würde. Und das muss einen stutzig machen. Das ist bei der Fruktose ähnlich, aber da ist man sich noch nicht ganz sicher, weil die Fruktose hat andere Aufnahmemechanismen als die Laktose. Sie wird nicht enzymatisch gespalten, sondern einfach entlang des Bedarfs, ja des Konstruktionsgefälles aufgenommen. Genau, und viele Laktose- und Fruktosetests die gehen nur bis 120 Minuten. Und wenn dann keine Anstiege sind, heißt es Laktoseintoleranz – äh Quatsch, keine Intoleranz. Aber das Ding ist, erst ab 120 Minuten wird es spannend bei dem Test. Julia: Ok. Philipp: Ja, das heißt, ein Test der 120 Minuten lang testet und es kam kein Ergebnis dabei raus, ist einfach für die Katz, ist für die Tonne. Da kann man nichts daraus lesen. Julia: Wahnsinn. Philipp: Braucht mehr Minuten. Julia: Ja, spannend. Ich meine jetzt wissen wir, wie wir darauf kommen, ob man es hat oder nicht. Was kann man jetzt tun, also was sind deine wichtigsten Tipps? Wie gehst du das an, wenn jetzt jemand positiv, also sowohl von den Symptomatiken her als auch natürlich vom Test her, reagiert? Was gibt’s da für Möglichkeiten vorzugehen? Behandlungsmöglichkeiten nach positivem Test, 20:41 Philipp: Ja, die gibt es. Und es geht ja erst mal auch vor allem darum, Beschwerden zu lindern, ja, dass es den Patienten oder den Menschen besser geht. Und das bedeutet, den Bakterien die Nahrung zu entziehen. Und da es sich um Kohlenhydrate handelt, raten wir dann dazu, eine kohlenhydratarme oder kohlenhydratfreie Ernährungsweise einzuschlagen. Die Stichwörter sind dann LowCarb oder das geht ja dann auch in Richtung Paleo, wobei man da dann auch ein bisschen noch ein paar Sachen wieder rauskürzen muss, ja so Süßkartoffeln z. B. glaube ich wird da ganz gerne gegeben. Die kann wie Dynamit wirken, ja bei jemandem der eine starke SIBO hat. Ja, aber ketogen geht dann schon auch in die Richtung. Und das ist das was wir über die Ernährung machen, ja, also Kohlenhydrate runter. Wenn jemand allerdings späten Gasanstieg hat, wo es erst sich so um den letzten Abschnitt handelt, dann kann man durchaus argumentieren, ob man vielleicht so etwas wie Kartoffeln und Nahrungsmittel mit einem hohen glykämischen Index, also wo der Zucker schnell übergeht ins Blut, ob man die drin lässt im Nahrungsplan, ja. Julia: Ok. Philipp: Und das andere ist dann, also das eine ist eben die Nahrung entziehen. Das andere sind bestimmte pflanzliche Mittel oder auch pharmazeutische Mittel, um die Bakterien in die Flucht zu schlagen. Ich habe ja vorhin gesagt, das sind Bakterien die eigentlich zum Körper gehören. Also wir erkennen die selber nicht als Feinde an und bekämpfen die nicht. Daher brauchen wir Hilfe von außen. Und das können dann bestimmte Produkte sein oder eben auch bestimmte Antibiotika. Gerade im Pharmaziebereich, wenn der behandelnde Therapeut ein Arzt ist, dann kann der z. B. Rifaximin verordnen, ggf. auch in Kombination mit Neomycin oder Metronidazol. Das sind Therapieprotokolle die sich auch sehr bewährt haben, ja. Gleichzeitig gibt es aber auch pflanzliche Protokolle die sich ebenso bewährt haben und die nachhaltiger wirken, was durchaus von Vorteil sein kann. Also das ist nicht nur jetzt mal eben wegbekommen, sondern tatsächlich soll es ja auch darum gehen, insgesamt von diesen Problemen befreit zu werden. Julia: Natürlich, ja. Philipp: Da arbeiten wir gerne mit hoch dosiertem Knoblauchextrakt, mit Oregano, mit Thymian, ja mit verschiedenen Mitteln mit Berberin. Das ist eine Wurzel, die sehr stark gegen Wasserstoffproduzenten wirkt. Und dann mit bestimmten Mitteln, die den Dünndarm anregen. Das sind Prokinetika heißen die. Ein einfaches Beispiel wäre Iberogast. Das bekommt man eigentlich in dem Bereich - das sind Apotheken. Es gibt da auch noch andere Varianten. Da haben wir sehr viele Mittel zusammengestellt und Pläne für Therapeuten, die mit uns zusammen arbeiten wollen, um dort auch Hilfestellung zu leisten. Aber das ist so die Vorgehensweise. Das ist auch eine nebenwirkungsarme Therapie. Man muss halt nur aufpassen auf die Dinge, die wir von Ernährungsumstellungen generell kennen. Es kann zu einem erheblichen Gewichtsverlust kommen, wenn die Kohlenhydrate wegfallen. Es kann zu einem Energieverlust kommen. Und da ist es dann eben wichtig, Strategien anzuwenden, die den Menschen darüber hinweg helfen. Julia: Und also so diese Sachen wie Oregano und das Berberin, ist das in Kapselform oder als Tee oder wie kann ich mir das vorstellen? Philipp: Ja, idealerweise ist das eine Kapselform. Also man kann es natürlich auch unterstützen mit verschiedenen Tees. Aber gerade Oregano würde ich auf keinen Fall als Öl nehmen, sondern immer in Kapselform, weil das ein ziemlich aggressives Mittel ist. Nicht alles was von der Natur kommt ist so sanft und vieles kopieren wir ja auch. Das Antibiotikum ist ja auch von einem Pilz, vom Penicillin, äh ist ja auch von einem Pilz entstanden. Also es ist ja ursprünglich auch natürlich, auch wenn es jetzt synthetisch aufbereitet wird. Aber so ein Oregano-Öl, wenn man das als ätherisches Öl zu sich nimmt, das kann richtig ätzend wirken auch im Mund und dann auch in der Speiseröhre. Das heißt, hier würde ich wirklich empfehlen, auf fertig gebaute Produkte zurückzugreifen und zwar in Kapselform. Aber manches gibt es auch in flüssiger Form. Es gibt ein Mittel z. B. das heißt Biocidin. Das geben wir auch gerne, sowohl gegen Wasserstoff als auch gegen Methangas produzierende Bakterien. Das kommt als Tropfen. Das wirkt sehr gut antibiotisch und dann gleichzeitig aber auch gegen Pilze, ja, weil auch eine Candida-Infektion kann gleichzeitig bestehen und das ganze Problem etwas erschweren. Da kann man dann gut schon auch dagegen mitgehen. Julia: Spannend, ja. Wie, wo können dich jetzt die Zuhörer und Zuschauer am besten finden, wenn man jetzt mehr auch über euch und über den Test vielleicht nachlesen möchte, bzw. sich informieren möchte? Kontaktmöglichkeiten, 25:24 Philipp: Also man kann einfach auf unserer Homepage gucken, www.sibolab.de. Dort haben wir einige Informationen zusammengetragen. Das ist allerdings alles eher etwas Generelles, etwas Gröberes. Wir arbeiten gerne mit Therapeuten und Ernährungsberatern und Wissenschaftlern zusammen, geben denen auch die Therapieprotokolle, Fristdiagramm wie man da vorgeht. Und so ist dann auch der Test eigentlich zu beziehen, in der Regel über die Therapeuten. Das ist am einfachsten, weil es dann auch eine Begleitung gibt. Julia: Ja genau. Philipp: Etwas schwierig ist es immer, weil in jeder Therapie gibt es Höhen und Tiefen, so auch in dieser. Das kann dann auch mal sich anfühlen, als wäre das Problem überhaupt nicht behoben sondern eher schlimmer geworden. Das hat mit dem sog. Die-Off-Syndrom zu tun. Da ist es immer wichtig auch einen Ansprechpartner zu haben. Da arbeiten wir eben gerne mit Therapeuten zusammen. Die-Off-Syndrom, 26:12 Julia: Kannst du noch kurz sagen, was versteht man unter dem Die-Off-Syndrom? Philipp: Ja, wenn jetzt über die pflanzlichen Antibiotika Bakterien absterben - das müssen noch nicht einmal Bakterien sein, die im Dünndarm sitzen, das können auch Borrelien sein, das können Streptokokken sein, das können aber auch Herde sein woanders im Körper - die haben bestimmte Mittel die verlassen auch da den Darm. Das Allimed z. B., was hochdosierter Knoblauchextrakt ist, geht auch in die Blutbahn über und wirkt sehr effektiv auch gegen Borrelien. Das ist eine ganz tolle Therapie, Therapieansatz da. Julia: Toll! Philipp: Wenn aber zu viele auf einmal absterben, dann kann sich das ziemlich übel auswirken für den Körper, also Unwohlsein, Übelkeit, richtig zittrig kann es werden. Und wenn es jetzt um die Bakterien im Dünndarm geht, dann werden teilweise so viele Gifte frei, oder im Überlebenskampf versuchen sie noch Reste von Kohlenhydraten zu verstoffwechseln, dass dann wieder auch Symptome auftreten. Da muss man gegen angehen. Ja, und das macht man am besten durch gute Fette, durch mehr Wasser trinken oder auch Aktivkohle. Julia: Ok, zum Binden von den Giftstoffen die da frei werden. Ja super! Ich habe auch eben die Möglichkeit für – wen es interessiert, der kann sich auch an mich wenden und den Test beziehen. Und sonst natürlich, wenn ihr selber in Heilpraktiker-Betreuung seid, sicherlich könnt ihr auch euren Heilpraktiker natürlich darauf aufmerksam machen und der kann sich dann an Sibolab, oder der Arzt oder der Therapeut eben an Sibolab wenden, an den Philipp Nedelmann und dann dort den Test natürlich beziehen. Dann sage ich herzlichen Dank für deine Zeit. Es war sehr sehr spannend. Es ist ein spannendes Thema, nicht so gut wenn es einen betrifft, aber trotzdem wahnsinnig spannend. Toll, dass es jetzt auch so viele Möglichkeiten gibt. Dann sage ich vielen Dank noch mal für deine Zeit, hat mich sehr gefreut und ja, ich hoffe wir sehen uns bald wieder! Philipp: Danke schön, das hoffe ich auch, auf jeden Fall! Alles Gute! Es gibt inzwischen mehrere Millionen Menschen in Deutschland, die unter ständigen Verdauungsstörungen leiden. Ärzte nennen diese Krankheit häufig Reizdarm. Die Verbreitung dieses Leidens nimmt rasant zu. Viele Betroffene haben Ärzte-Odysseen hinter sich, ohne dauerhafte Besserung zu erreichen. Wir haben für die Behandlung des Reizdarm-Syndroms eine eigene Therapie entwickelt. ##Ursache von vielen Verdauungsbeschwerden Bakterien im Darm sind ein entscheidender Bestandteil unserer Verdauung. Die meisten Bakterien befinden sich am Ende im Dickdarm, wo sie die Nahrungsreste verdauen, die nicht vom Körper im Dünndarm aufgenommen werden konnten. Dazu gehören insbesondere Ballaststoffe, aber auch schwer verdauliche Kohlenhydrate wie solche in Bohnen. Die Probleme entstehen, wenn dieser Prozess durcheinander kommt. Das kann z.B. passieren wenn man verdorbene Lebensmitteln isst, die Motilität des Darmes geschwächt ist (z.B: durch eine Schilddrüsenunterfunktion), man, Magensäurehemmer einnimmt oder aus sonstigen Gründen, die zur einer reduzierten Darmfunktion führen. In diesen Fällen haben es die Dickdarmbakterien leichter, in den Dünndarm "hochzuwandern". Wenn das einmal passiert ist, dann verwerten sie die gute Nahrung, die eigentlich der Körper aufnehmen sollte. Dies führt nicht nur zu einer Unterversorgung an Kalorien, Vitamine, Mineralstoffen, etc, sondern auch zu viel "Luft im Bauch". Die Bakterien produzieren nämlich als Nebenprodukt Gase wie Wasserstoff und Methan. Durch die nun enorm erhöhte Menge an "Futter" steigt dementsprechend auch das Gasvolumen an. Das sind dann die Blähungen, die so viele Menschen mit dem Reizdarm plagen. Desweiteren geben die Bakterien Toxine (=Gifte) an den Darm ab, die wiederum u.a. den Hormonhaushalt stören. Das kann dann in Folge zu Gedächstnis- und Konzentrationsstörungen, Depression , Müdigkeit, Abgeschlagenheit, etc führen. Da sich die Bakterien vor allem von Kohlenhydraten ernähren, führt eine Reduktion solcher in den allermeisten Fällen zu einer schnellen und dramatischen Verbesserung der Symptome. Allerdings kann man die Bakterien nicht aushungern, da sie sehr zähe Lebenswesen sind mit ausgeklügelten Überlebenstechniken. Die effektivsten Mittel liefert die Natur selber durch stark antimikrobielle Lebensmittel wie Knoblauchextrakte als auch durch Einsetzen von "guten" Bakterien, die sich mit den schlechten um den Platz streiten. Helfen Sie Ihrem Darm, sich selbst zu helfen #Therapieplan Nach Durchführung des Atemtests und positivem Befund (d.h. eine Fehlbesiedlung liegt vor) wird anhand der Daten des Atemtests ein Therapieplan entwickelt. Der Therapieplan teilt sich in eine Reinigungs- und eine Aufbauphase inkl. einer Ernährungsumstellung ein. Während die Ernährung während der gesamten Therapie umzustellen ist, teilt sich der Rest in zwei Phasen ein. Die Reinigungsphase dient in den ersten 4-8 Wochen dazu, die gesamte Belastung durch die Bakterien stark zu reduzieren. Diese Aufgabe wird zwar in der Aufbauphase fortgeführt, der Fokus ändert sich jedoch auf die Regeneration des Darmes inkl. dem Aufbau einer guten, schützenden Bakterienkultur. In beiden Phasen kommt es auf die sorgfältige Auswahl der geeigneten natürlichen Nahrungsergänzungsmittel an. ##Ernährung Die Ernährung ist das Fundament der Therapie. Die Ernährung bestimmt nämlich, welche Arten von Bakterien im Darm florieren und welchen das "Futter" entzogen wird. Da die problemverursachenden Bakterien Kohlenhydrate zum Überleben brauchen, sollten entsprechende Lebensmittel insbesondere in der Anfangsphase stark reduziert werden. Später können diese graduell wieder eingeführt werden. Wir geben unseren Patienten eine Liste mit empfehlenswerten und zu vermeidenden Lebensmitteln mit. Anhand derer kann sich der Patient ausrichten. Insbesondere, aber nicht nur, Lebensmittel mit FODMAPs sollte gemieden werden. FODMAPs sind kurzkettige Kohlenhydrate (Mono-, Di- und Oligosaccharide) sowie Zuckeralkohole. Alleine diese Ernährungsumstellung bewirkt bei den meisten Patienten innerhalb weniger Tage eine spürbare Besserung der Symptome. ##Reinigungsphase In der Reinigungsphase liegt der Fokus auf dem Entfernen der problemverursachenden Bakterien und das Verhindern vom Ansetzen neuer Bakterien. Zur Entfernung der bestehenden Dünndarmbakterien greifen wir auf natürliche Antibiotika zurück. Hierbei liegt die Betonung auf natürlich, denn die Natur hat deutlich intelligentere und körperunterstützende Mittel entwickelt als die menschlich hergestellten chemischen Produkte. Ein bewährtes Mittel in unserer Therapie ist z.B. Allicin, welches ein Extrakt aus der Knoblauchknolle ist. Allicin wurde im Rahmen unzähliger medizinischer Studien getestet und hat sich als stark antimikrobiell, antifungal und antiparasitär erwiesen. Gleichzeitig ist es ein natürliches Mittel, welches das Immunsystem unterstützt. Allicin ist nur eines von mehreren natürlichen Mitteln, welches wir zur Bakterienbekämpfung einsetzen. ##Aufbauphase In der Aufbauphase wird die Stabilisierung des Darms, der Aufbau der Schutzfunktion und eine vermehrte Belegung mit guten Bakterien angestrebt. Da die pathogenen Bakterien im Dünndarm eine optimale Aufnahme der Lebensmittel verhindern, führt dies nicht selten zu einer Unterversorgung an Vitaminen und Mineralstoffen. Hinzukommt, dass die Bakterien für den Aufbau ihres Biofilms, einer Art Schutzwall, Mineralstoffe wie Magnesium, Zink und Eisen aufbrauchen. Von daher unterstützen wir den Körper durch entsprechende Nahrungsergänzungsmittel (NEM) als auch durch Empfehlung bestimmter Speisen. So enthält bspw. die Rinderkraftbrühe viele Nährstoffe, die dem reizdarmgeplagten Körper fehlen. Omega-3-Fettsäuren, Curcuma, Zink, etc sind Beispiele von NEMs, die wir in dieser Phase empfehlen. Sowohl in der Reinigungs- als auch Aufbauphase unterstützen wir den Körper mit sogenannten Super-Probiotika. Diese sind aus natürlichen Lebensmitteln hergestellte fermentierte Produkte, die über ihre naturgegebenen Eigenschaften sehr effektiv beim Aufbau einer guten Darmflora helfen. SIBO Testkit bestellen?! 199€ (inkl. Versand nach D und Ö) Bei Interesse schreib eine Mail an julia@paleolowcarb.de und Du erhältst nähere Informationen. Webseiten Sibolab Philipp Nedelmann Sibolab UG Kastanienallee 4 10435 Berlin (Prenzlauer Berg) Philipp Nedelmann - sibolab.de | Paleo Low Carb - JULIAS BLOG | (auf Facebook folgen)
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In Folge #115 Das Video der aktuellen Folge direkt auf Youtube öffnen Bitte beachten Sie auch immer den aktuellen "Haftungsausschluss (Disclaimer) und allgemeiner Hinweis zu medizinischen Themen" auf https://paleolowcarb.de/haftungsausschluss/ #geNUSS[explosion] von [næhr:sinn] - das low carb knusper nuss müsli [næhr:sinn] geNUSS[explosion] ist ein hochwertiges low-carb* Müsli und besteht zu 100% aus natürlichen Zutaten. Es ist gut als Frühstück und Snack und hat nur 13,7g verwertbaren Kohlenhydraten auf 100g. Es ist getreidefrei und sojafrei. Perfekt für den Start in den Tag. Wir verarbeiten nur hochwertigste, nährstoffreiche Zutaten, die dich länger satt machen und nachhaltig mit Energie versorgen. Wir nutzen ballaststoffreiche Kokosnuss, Erdmandel und heimische Nüsse. 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Mit dem Gutscheincode Evolutionradioshow bekommt ihr 20% auf alle Produkte im BRAINEFFECT Shop unter http://www.brain-effect.com/ Transkript der Folge Der Wunsch nach der Süße ohne Reue ist groß. Im Laufe der letzten Jahrzehnte haben wir einige Substanzen entdeckt, oder im Labor erzeugt, die Süß schmecken, ohne jedoch Kalorien zu liefern. Manche dieser Substanzen haben sich als Gesundheitsschädlich erwiesen, manche scheinen unbedenklich zu sein. Als “neue” Süßstoffe am Markt haben sich in den letzten Jahren, die sogenannten Zuckeralkohole etabliert. Die Ergebnisse einer aktuelleren Studie regen zur Sorge an - könnte Erythrit etwas mit Übergewicht zu tun haben? Bevor wir auf den eigentlichen Artikel eingehen, möchte ich ein paar Worte zu Zucker und Süßstoffen generell loswerden. Generell ist erstrebenswert sich Süßigkeiten und Naschen abzugewöhnen. Egal ob Zucker oder Süßungsmittel, der Griff zum Goodie sollte die Ausnahme bilden. Nun zur aktuellen Studie: [Hootman, Katie C., et al. "Erythritol is a pentose-phosphate pathway metabolite and associated with adiposity gain in young adults." Proceedings of the National Academy of Sciences (2017): 201620079.](http://www.pnas.org/content/114/21/E4233.abstract) Die Arbeit von Katie Hootman und Kollegen hat zu einem großen Aufschrei in der LCHF Gemeinde geführt. Erythrit soll zu Übergewicht führen, oder Übergewicht begünstigen? Kann denn das sein? Die Erythrit-Gegner haben auch nicht lange auf sich warten lassen und in der Studie eine Bestätigung der Grundsätzlichen Skepsis dem Zuckeralkohol mit dem suspekt wirkenden Namen gesehen. Erythrit, kann ja nicht gut sein, ist ja nicht „natürlich“ – oder doch? Aber dazu später. Erst einmal zur eigentlichen Studie. Was wurde gemacht und was waren die Ergebnisse? Methode Untersucht wurden Collage Studenten (n=172) im Alter zwischen 18-19 Jahren. Die Auswahl der Teilnehmer war Randomisiert und auf gleichmäßige Verteilung der Geschlechter wurde geachtet. Erfasst wurden anthropometrische Daten, Blutplasma (nicht nüchtern) sowie die Körperzusammensetzung via DXA (dual -energy x-ray absorptiometry). Untersucht wurden verschiedene Metabolite (Stoffwechselprodukte) hinsichtlich ihrer möglichen Rolle als Prädiktor für die Entwicklung von Übergewicht. Die Studenten wurden dann hinsichtlich ihrer Fettmasse und dem Hba1c eingeteilt. Daraus ergaben sich 4 Phänotyp Gruppen: Fettmasse Zunahme in der Bauchregion (incident central adiposity gain) Stabiles Fettmasse (stable adiposity) Hba1c in den Top 25% Hba1c in den untersten 10% Ergebnisse der Studie Nach einem Jahr haben 75% der Studenten an Körpergewicht zugelegt. (>0.5kg). Bei 66 Teilnehmern konnten die Forscher eine Fettzunahme in der Bauchregion feststellen. Metabolite als Prädiktor für Fettzunahme in der Bauchregion Die Forscher haben sich verschiedene Metabolite angesehen. Neben Erythritol, auch Fructose, Lactat, Valin und Leucin. Es gab Unterscheide in allen genannten Metaboliten zwischen den Gruppen, allerdings erreicht nur Erythritol das Signifikanzlevel. Interessant ist, dass die höchsten Eryhtritol Konzentrationen in der Gruppe zu finden waren, mit der geringsten Zunahme an Bauchfett. Während die niedrigsten Erythritol Werte in der Gruppe mit den Größten Veränderungen der Bauchfettmasse zu beobachten waren. Eigensynthese von Erythritol Nimmt man Erythrit über die Nahrung auf, dann werden 90 – 95% über den Harn ausgeschieden. 5 – 10% werden zu Eryhtronat oxidiert. Der menschliche Körper ist allerdings auch in der Lage Erythritol selber aus Glucose zu synthetisieren. Diskussion Die Autoren der Studie fanden signifikante Unterschiede zwischen den Gruppen was Fructose und Erythritol Konzentrationen betrifft. Sie sehen eine positive Assoziation zwischen Erythritol im Plasma und dem Auftreten von Fettmassezuwachs in der Bauchregion. Weitere Untersuchungen werden benötigt um diese Ergebnisse verstehen zu können. Assoziation ist kein ursächlicher Zusammenhang Soweit die Kurzfassung der Studie. Bevor wir die Ergebnisse weiter besprechen und in wie weit sie für uns relevant sind, ein paar Worte zu statistischen Zusammenhängen. Die Forscher sehen eine positive Assoziation. Das bedeutet, dass Wert A und Wert B gemeinsam auftreten, einen ursächlichen Zusammenhang kann man aus dieser Studie noch nicht ableiten. Wir können also nicht sagen: A verursacht B. Endogene Produktion vs. Exogene Exposition Was die Autoren der Studie auch bemerken ist, dass wir noch nicht wissen, was das mit der exogenen Aufnahme von Erythrit zu tun hat, und ob überhaupt. Das Erythrit, das die Autoren in den Blutproben gefunden haben, stammt ja aus endogener Synthese, und zwar aus Glucose. Jetzt kommen wir zu einem interessanten Punkt. Die Autoren schreiben, dass in bisherigen Studien nicht gezeigt werden konnte, dass Menschen Erythritol endogen synthetisieren können. Sie zitieren dazu eine Studie aus dem Jahr 1993 von Hiel et. al.[1] Dies scheint jedoch nicht mehr ganz aktuell zu sein. Bei weiterer Recherche stellt sich heraus, dass Erythrit von Föten diverser Wiederkäuer selbst produziert wird[2], und nicht nur von Wiederkäuern, sondern auch vom Menschen. Erythrit und andere Polyole im menschlichen Fötus und der Plazenta 2005 im Journal „Pediatric Research“, welches zu Nature Publishing gehört, veröffentlichte Brusati et al. eine Arbeit mit dem Titel: „Fetal and Maternal Non-glucose Carbohydrates and Polyols Concentrations in Normal Human Pregnancies at Term“[3]. Andere Zucker und Zuckeralkohole wie Inositol, Sorbitol und Erythrit, sind wichtige Energielieferanten für das Ungeborene. Diese Zuckeralkohole finden sich in signifikanten Mengen in der Nabelschnur und, in geringeren Mengen, auch im Blut der Mutter. Besonders interessant ist, dass es zwischen Mutter und Fötus einen relativ großen Konzentrationsgradienten gibt. Dies unterstützt die Annahme, dass der Fötus selbst Polyole (Inositol, Sorbito und Erythritol) synthetisiert. […] Finally, that polyol concentrations are elevated sufficiently in fetal blood to lead to the establishment of relatively large fetal–maternal concentration gradients for polyols such as inositol, sorbitol, and erythritol suggests that the trophoblast may be relatively impermeable to these compounds. The presence of large fetal–maternal concentration ratios for the polyols also suggests that the reduction of sugars to their corresponding alcohols is favored. The role of the polyols in developing tissues is currently unknown. […] Erythrit in Samen und Reproduktionsorganen Die biologische Bedeutung von Polyolen hat zugenommen, da man größere Mengen in Samen und Reproduktionsorganen findet [4] [5]. Erythritol Produktion beim Rind, steigt mit Fortschreiten der Trächtigkeit an und erreicht einen Peak in der Mitte der Trächtigkeit[6]. Die Bedeutung und der Fokus der Forscher auf Erythritol, gerade in der Veterinärmedizin, hat einen etwas mit einem Bakterium namens Brucella zu tun. Brucellen sind kurze, stabförmige Bakterien. Sie kommen in Geschlechtsorganen und Harntrackt von Rindern, Schafen und Schweinen vor. Sie führen, unter anderem, zu Placentitis, Frühgeburten[7] und Vergrößerung der Geschlechtsorgane. Brucellen haben eine besondere Vorliebe für Erythritol entwickelt. Mit steigender Erythritolkonzentration, steigt auch die Anfälligkeit für eine Brucelleninfektion. Das heißt jetzt nicht, dass Erythritaufnahme über die Nahrung zu einer Brucelleninfektion führt. Die metabolische Besonderheit der Geschlechtsorgane, liefern Nährstoffe, die dem Stoffwechsel von Brucella sehr entgegenkommen. So etwas nennt man auch Parasite-Host Co-Evolution. Erythritol im Serum als Indikator für Übergewicht Welche Rolle könnte Erythritol im Serum nun als Marker für Übergewicht spielen? Das ist ja die zentrale Frage. Wir wissen nun, dass die endogene Synthese von Erythritol nicht wirklich etwas Ungewöhnliches ist und sehr wohl im Menschen bereits beschrieben wurde. Erythritol ist besonders hoch konzentriert in Samen, Geschlechtsorganen, Plazenta, Nabelschnurblut und im Fötus selbst. Erythritol, und andere Polyole dürften eine Rolle in sich entwickelnden Geweben spielen. Mannose ist zum Beispiel notwendig für die Synthese von Glycoproteinen und Glycophospholipiden[8]. Die signifikant höheren Plasmalevel von Erythritol in der Gruppe, die eine deutliche Zunahme an Bauchfettmasse hatten, gegenüber der Gruppe mit stabiler Adipositas, sind interessant und könnten ein Hinweis auf Fehlregulation im PPP (Penthosephosphat Pathway) sein. Bei Übergewicht und Fettleibigkeit sehen wir oft, dass Signalwege überexpremiert werden, welche Zellwachstum, Proliferation und generell anabole Prozesse regulieren. Ähnliches könnte auch hier der Fall sein. Endogene Erythritsynthese könnte auch ein Marker für gestörte Energiegewinnung sein. Wird aus Glucose-6-Phospaht nicht Pyruvat, sondern vermehrt Erythritol synthetisiert, könnte das auch ein Hinweis auf eine gestörte Glycolyse sein. Eine andere Hypothese, die ich nicht allzu weit hergeholt finde, wäre die der Dysbiose. Wir wissen, dass Bakterien in unserem Darm eine wichtige Rolle bei der Entstehung von Übergewicht spielen. Erythritolsynthese wurde zuerst bei Bakterien beschrieben. Es wäre durchaus denkbar, dass das Erythritol im Plasma seinen eigentlichen Ursprung in bakterieller Synthese im Darmlumen hat, von dort, über eine gestörte Barrierefunktion der Darmwand, in das Blut übertritt und aus diesem Grund dort auch nachweisbar ist. Ähnliches sehen wir bei Lipopolysacchariden (LPS). LPS sind Bestandteile der Zellmembran von Gram-negativen Bakterien. Sie provozieren eine starke Immunantwort und können im Plasma nachgewiesen werden. Fazit Abschließend bleibt zu sagen, dass wir eigentlich noch nicht wirklich viel wissen. Von der Beobachtung höherer Erythritolwerte im Plasma bei Übergewichtigen, zu der Vermutung, Erythrit fördert Übergewicht – das ist schon ein sehr großer Schritt und höchst spekulativ. Ich denke aber, es ist eine spannende Beobachtung, die definitiv weiterer Forschung bedarf. Vor allem im Hinblick auf meine Alternativhypothesen was die Aktivierung von Wachstumsfaktoren, die Fehlregulation der Energiegewinnung oder sogar die bakterielle Komponente betrifft. Referenzen [1] Hiele, Martin, et al. "Metabolism of erythritol in humans: comparison with glucose and lactitol." British Journal of Nutrition 69.01 (1993): 169-176. [2] Peter D. Constable Kenneth W Hinchcliff Stanley H. Done Walter Gruenberg. Veterinary Medicine - A textbook of the diseases of cattle, horses, sheep, pigs and goats, Edition 11. October 25, 2016 Elsevier Health Sciences [3] Brusati, Valentina, et al. "Fetal and maternal non-glucose carbohydrates and polyols concentrations in normal human pregnancies at term." Pediatric research 58.4 (2005): 700-704. [4] Clark, J. B. K., et al. "D-Mannitol, erythritol and glycerol in bovine semen." Journal of reproduction and fertility 13.2 (1967): 189-197. [5] Lewin LM, Yannai Y, Melmed S, Weiss M 1982 myo-Inositol in the reproductive tract of the female rat. Int J Biochem 14:147–150 [6] Samartino, L. E., Traux, R. E., and Enright, F. M. (1994). Invasion and replication of Brucella abortus in three different trophoblastic cell lines. Zentralblatt Veterinarmedizin Reihe B. 41, 229–236. doi: 10.1111/j.1439-0450.1994.tb00223.x [7] Letesson, Jean-Jacques, et al. "Brucella Genital Tropism: What's on the Menu." Frontiers in Microbiology 8 (2017). [8] Brusati, Valentina, et al. "Fetal and maternal non-glucose carbohydrates and polyols concentrations in normal human pregnancies at term." Pediatric research 58.4 (2005): 700-704. Artikel Macht Erythrit dick? Webseiten Paleo Low Carb - JULIAS BLOG | (auf Facebook folgen) Superhumanoid - PAWELS BLOG Super | (auf Facebook folgen)
Do you chew gum while you're training/racing? You may want to think twice about that habit and ditch the “artificial junk” Typical sugar free gum ingredients: Sorbitol, Gum Base, Glycerol, Natural and Artificial Flavors, Hydrogenated Starch Hydrolysate, Aspartame, Mannitol, Acesulfame K, Soy Lecithin, Xylitol, Colors (Beta-Carotene, Blue 1 Lake), BHT (to Maintain Freshness). Artificial sweeteners […] The post ATC 223: Spit Out That Gum, Recovery From Overtraining, Healthy Mindset to Body Shape, and More first appeared on Endurance Planet.
Do you also feel as unique as the guest on this week’s episode? Have you visited too many doctors and specialists, but you are still unable to find the solution for your health problems? Do you also have a weight issue in addition to IBS? In this episode, you’ll learn: What makes Jackie so unique. What are the symptoms that Jackie suffers from? How did she get diagnosed? What are some of the foods that trigger her symptoms? How did she end up following a low FODMAP diet? What makes Jacqueline so unique. How Jackie struggles with weight gain in addition to IBS and believes the two could be related. To read the show-notes for this episode, please visit www.lowfodmapdiets.com/17
Muchas veces escuchamos que los sustitutos del azúcar (los edulcorantes) son malos, incluso que provocan cáncer, alzheimer, que acabaron con los dinosaurios, etc... Lo cierto es que cada día buscamos más productos "sin azúcar" o "sugar free" y debemos estar seguros de lo que nos metemos al cuerpo. Veamos que pueden tener de malo y de bueno, y revisemos algunos falsos mitos Read more… Los edulcorantes legalmente aprobados por la EFSA (European Food Safety Authority) son un grupo muy heterogéneo de sustancias, y algunas no se parecen a otras en nada. Por lo cual, no se puede generalizar, en nada se parece la sacarina al acesulfamo potásico (eso si que es un nombre!). "Los edulcorantes naturales son mejores" Que una sustancia sea natural no la hace mejor, la cicuta es muy natural y muchos reyes y paisanos han caído por sus naturales propiedades. Existen algunos edulcorantes de origen natural aprobados que tienen una gran utilidad como la sucralosa y otros que es mejor no usar, como la fructosa (por muy natural que sea). "Los edulcorantes no tienen calorías" Falso, de hecho los hay calóricos y acalóricos. Edulcorantes que aportan calorías: Glucosa. Sacarosa, Lactosa, Fructosa Edulcorantes que NO aportan calorías: Acesulfamo, Aspartamo, Ciclamato, Sacarina, –Sucralosa, Taumatina, Neo-hesperidina-dihidrochalcona, Glicósidos del esteviol, Neotamo, Sal de aspartamo/acesulfamo, Advantamo. Polioles(Xilitol, Maltitol, etc). "los edulcorantes producen cáncer" Falso. Los edulcorantes aprobados por la EFSA son un reducido grupo de sustancias que están sometidas a un meticuloso estudio previo a su utilización en alimentación, y posteriormente a su aprobación continuan bajo vigilancia y revisión. Este falso mito viene a raíz de un bochornoso estudio de los años setenta en que se administraban mega dosis de ciclamato a ratas (algo así como si los humanos tomáramos varios kilos de sacarina al día) y supuestamente desarrollaban cancer. "los edulcorantes adelgazan" Falso. Curiosamente este mito es falso, y a la vez es contradictorio. Lo cierto es que reducir la ingesta de azúcares en la dieta ayuda a perder grasa corporal, pero también influye en nuestra flora intestinal y "nos autoengañamos" un poco, al pensar que algo sin azúcar se puede consumir sin problema y dejamos de mirar el resto de la composición. "los diabéticos pueden tomarlos sin problema" Falso. De nuevo no podemos generalizar. Los diabéticos pueden tomar algunos edulcorantes sin problema, como los edulcorantes acalóricos Acesulfamo, Aspartamo, Ciclamato, Sacarina, –Sucralosa, Taumatina, Neo-hesperidina-dihidrochalcona, Glicósidos del esteviol, Neotamo, Sal de aspartamo/acesulfamo, Advantamo., Polioles (Xilitol, Maltitol, etc). Los diabéticos deberán tener especial cuidado con los siguientes edulcorantes: Sorbitol. En el organismo se puede llegar a convertir en glucosa, y descompesar sus niveles de glucosa en sangre (glucemia). Sacarosa. Evidente, es el azúcar de mesa. Lactosa. Es un azúcar compuesto de glucosa y galactosa, es decir, que lo convertirán en glucosa y no deben abusar. Fructosa. Si, es el azúcar de la fruta, y en su cantidad justa es bueno. Pero como muchas veces lo bueno o malo no depende de los componentes del alimento sino del alimento en sí. En la fruta, como por ejemplo, en la manzana tenemos una gran cantidad de fructosa, pero a su vez esta se encuentra dentro de una piel rica en fibra, agua, etc. que modulan la absorción y los perjuicios de este azúcar natural. "Las sustancias que empiezan por E son malas" Falso. La verdad es que las abreviaturas E-XXX han logrado que tengamos más miedo a tomar ciertos aditivos que a comer con las manos sucias, consumir agua no potable, etc. Este es un sistema de abreviaturas que se estableció para pudieran caber las composiciones en las etiquetas de tamaño más reducido. Pero en muchas ocasiones podemos encontrar sustancias que nos resultan muy familiares bajo una de estas abreviaturas. Por ejemplo, la "todopoderosa" vitamina C es el ácido ascórbico o también el E-330. "Los edulcorantes alteran la flora intestinal" Verdadero. Recientemente se han publicado algunos estudios en que se confirma que nuestra flora intestinal cambia cuando tomamos edulcorantes habitualmente en nuestra dieta. A modo de reflexión personal creo que en general es bueno reducir la ingesta de azúcares en la dieta, y también de los edulcorantes, en cierto modo. Si comparamos nuestra alimentación actual con la de nuestros antepasados salta a la vista que la cantidad de carbohidratos y en especial de azúcares que tomamos son mucho mayores en la actualidad. Por otro lado, enfermedades como la diabetes o el llamado "Síndrome metabólico" han aumentado vertiginosamente en los últimos años. Una buena costumbre puede ser acostumbrarse a tomar los alimentos tal y como son, sin azúcares ni edulcorantes añadidos, y emplear la miel en lugar del azúcar (especialmente si es artesanal), en cantidades moderadas. Luis Jiménez Labaig Farmacéutico comunitario 05/644 Diplomado Superior en Alimentación, Nutrición y Seguridad Alimentaria. ISCIII
Chloe Mcleod is an accredited practising dietitian, who is an expert on both the low FODMAP diet and the food chemical elimination diet. Chloe helps her patients to manage their food intolerance and symptoms, also through her FODMAP Challenge program. In this episode Chloe talks about fructose and sorbitol malabsorption and explains the difference between food intolerance, malabsorption and allergy. Other topics discussed today are: Why portion sizes are important to the success of the low FODMAP diet. How to determine if other factors should be considered, if the low FODMAP diet isn’t relieving symptoms entirely. To read the show-notes for this episode, please visit www.lowfodmapdiets.com/16
Today’s guests are the creators of the FODMAP Friendly certification and the FODMAP Friendly app for smartphones. In this episode the FODMAP Friendly team will talk about what they do and how they are able to help many IBS sufferers around the world. We'll also talk about various types of breath testing useful to identify Fructose, Sorbitol and Mannitol Malabsorption and Lactose and Sucrose Intolerance and Small Intestine Bacterial Overgrowth (SIBO). To read the show-notes for this episode, please visit: www.lowfodmapdiets.com/9
Welcome to Episode #72 of the Kelownagurl Tris Podcast!In this episode, I give a brief training update, answer some more triathlon questions, read a few race reports, and we have a special first triathlon race report call in from Gordon, of the Running to Disney Podcast!Click here to download an mp3 of this episode.Links: Basic Bike MaintenanceLivestrong Bike Maintenance SiteChamois Butt'r Ingredients:Water, Mineral Oil, Ethylene Glycol Monostearate, Stearic Acid, Cetearyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Propylene Glycol, Sorbitol, Vitamin E, Vitamins A and D, Propylparaben, Methylparaben, Sodium Hydroxide, Aloe, Lanolin.Email, Voice Mail, and Race Reports from:Jo from New JerseySara - Kabekona GirlDennis from Ohio - Formerly "Early Morning Runner Podcast"Gordon - Running to Disney PodcastGear ReviewsCheck out my regular blog for a review of Zoot Triathlon Bag.http://kelownagurl.comWorkout Song Clips of the Week:None this week.Please feel free to leave me a comment, send me an email, or leave me a review on itunes!Remember:It's never too late to be what you might have been! ~ George EliotEmail me: kelownagurl@gmail.comWebsite: http://kelownagurltris.blogspot.comThanks for listening!
Many people will chew gum to curb their appetite. Hear about my latest experience with what I thought was the best tasting chewing gum. Plus more health news and FREE FOOD.
On today's show, the gang welcomes in the New Year, and then discusses the pros and cons of artificial sweeteners and sugar substitutes.
Fakultät für Chemie und Pharmazie - Digitale Hochschulschriften der LMU - Teil 01/06
MIPs (major intrinsic proteins) sind eine Gruppe von Transport-Proteinen, die ubiquitär in Archaea, Pro- und Eukaryoten zu finden sind. Neben spezifischen Wasserkanalproteinen (Aquaporine) sind einige Mitglieder dieser Familie permeabel für andere kleine und ungeladene Moleküle, wie z.B. Glycerin. Als Grundlage zur Funktionsaufklärung der 38 MIP-Mitglieder in A. thaliana wurden ihre transkriptionellen Reaktionen untersucht. Dazu wurde ein DNA-Array mit Sonden aus dem 3´-untranslatierten Bereich dieser Gene entwickelt, der die Unterscheidung der oft hoch homologen Mitglieder auf Transkript-Ebene zuließ, wozu längere cDNA-Sonden nicht geeignet sind. Eine TIP1;2 cDNA-Sonde, die Teile der kodierenden Sequenzen enthielt, zeigte in einem Hybridisierungsexperiment eine 40 %-ige Kreuzhybridisierung mit dem homologen TIP1;1. Die Spezifität der Sonden wurde in Zusammenarbeit mit dem Munich Information Center for Protein Sequences bioinformatisch überprüft. Das stringente Auswahlkriterium dieser Analysen, woraufhin eine Sonde bis zu einer 70 %-igen Homologie über 70 bp nicht kreuzhybridisiert, konnte auch experimentell gestützt werden. Der Vergleich der Signalintensitäten einer 172 bp langen, spezifischen Sonde mit einer 774 bp langen cDNA-Sonde ließ zudem darauf schließen, dass die Spezifität der verwendeten 3´-UTR-Sonden die Sensitivität nicht beeinträchtigte. Eine Organ-spezifische Expressions-Analyse zeigte, dass MIPs in allen untersuchten Organen (Wurzeln, Blätter, Stängeln, Blüten und Schoten) exprimiert werden. Die meisten MIPs (24 von 38) und die höchsten Expressionsniveaus wurden in der Wurzel detektiert. In Blättern konnten hingegen nur 11 von 38 MIP-Mitgliedern nachgewiesen werden. Die geringsten Expressionen zeigten die Mitglieder aus der NIP- und SIP-Subfamilie. Zu den am höchsten und in der Pflanze ubiquitär exprimierten MIPs zählten die PIP-Mitglieder PIP1;1, PIP1;2 und PIP2;1 sowie die TIP-Mitglieder TIP1;1 und TIP2;1, von denen bekannt ist, dass sie als Wasserkanal-Proteine fungieren. Die Möglichkeit, die Wasserpermeabilität von Membranen regulieren zu können, dürfte somit von zentraler Bedeutung in der ganzen Pflanze sein. Neben ubiquitär exprimierten MIPs sind einige nur ausschließlich oder bevorzugt in bestimmten Organen zu finden, z.B. PIP1;4, PIP2;6 und PIP2;7 in der Blüte und NIPs hauptsächlich in der Wurzel. Deren Funktion könnte neben einem Organ- oder Zell-spezifischen Wassertransport auch die Permeation anderer ungeladener Moleküle beinhalten, da die Transporteigenschaften dieser Mitglieder nicht geklärt sind. Das Expressionsprofil der MIP-Genfamilie in verschiedenen Organen sowie die unterschiedliche Reaktion auf Wasserstress (s.u.) lassen auf differenzielle Funktionen der einzelnen MIP-Mitglieder schließen. Lediglich TIP1;1 und TIP1;2 konnten nach diesen Kriterien nicht eindeutig unterschieden werden. Durch Zugabe von 100 mM NaCl und 200 mM Sorbiotol zu hydroponisch angezogenen A. thaliana-Pflanzen wurde über einen Zeitraum von 48 Stunden die transkriptionelle Reaktion der MIP-Familie auf diese Wasserstressbedingungen verfolgt. In Wurzeln wurde festgestellt, dass innerhalb der ersten 24 Stunden bei beiden Stressoren die hoch exprimierten PIP-Aquaporine PIP1;1 und PIP2;2 sowie PIP1;3 reprimiert, TIPAquaporine wie TIP1;1 und TIP2;1 zu diesem Zeitpunkt jedoch unbeeinflusst sind. Die Pflanze verringert demnach bei Wasserstress zuerst die Wasserpermeabilität der Plasmamembran, sofern sich die transkriptionelle Suppression auf Proteinebene widerspiegelt. Interessanterweise zeigte sich im Blatt eine frühe Repression der hoch exprimierten TIPAquaporine TIP1;1 und TIP2;1. Die in der Wurzel reagierenden Aquaporine aus der PIPSubfamilie zeigen im Blatt jedoch keine transkriptionellen Änderungen. Zusammenfassung 95 Diese frühen Repressionen von TIP1;1 und TIP2;1 lassen vermuten, dass es in Blättern wichtig ist, möglichst rasch unter Wasserstress die Wasserpermeabilität des Tonoplasten zu senken. Dies könnte der Stabilisierung des Zell-Turgors dienen und/oder mit einem verringerten Blattwachstum einhergehen. Die ähnlichen Transkriptionsantworten und Kinetiken der MIPs bei NaCl- und Sorbitolstress lassen zudem vermuten, dass MIPs auch unter NaCl-Stress primär auf die osmotische Veränderung in der Nährlösung reagieren bzw. über ähnliche Signalwege reguliert werden. Die parallele Untersuchung transkriptioneller Änderungen von bekannten Stress-Markergenen und Genen des Sekundärmetabolismus unter NaCl- und Sorbitolstress ergab zusätzliche Hinweise auf überlappende und Stressor-spezifische Reaktionen in Wurzeln und Blättern. Eine bekannte Reaktion auf Salz- und osmotischen Stress ist die Bildung von reaktiven Sauerstoff-Spezies, die sowohl als Signalmoleküle fungieren als auch Schädigungen verursachen können. Die Induktionen der beiden Peroxidasen GPX1 und PRXCB in Blättern und Wurzeln deuten auf eine Beteiligung bei Entgiftungsreaktionen von H2O2 unter Wasserstress hin. Einzelne Mitglieder aus der Familie der UDP-Glycosyltransferasen und Cytochrom P450-Monooxygenasen, wie UGT74F2 und CYP81D1, zeigten bei Salz- und Sorbitolstress überlappende Reaktionen, was darauf hindeutet, dass spezifische Teile des Sekundärstoffmetabolismus ähnlich beeinflusst werden. Daneben zeigten andere Mitglieder aus diesen Gen-Familien spezifische Reaktionen auf die beiden Stressoren. So waren in der Wurzel nach 48 Stunden Sorbitolstress viele CYPs und UGTs reprimiert. Die Pflanze scheint also exklusiv bei Sorbitolstress spezifische, in ihrer genauen Funktion noch unbekannte Teile des Sekundärmetabolismus zu supprimieren. Die unterschiedlichen Reaktionen einer Reihe weiterer Gene auf Salz oder Sorbitol in Blättern und Wurzeln identifizierten zudem differenzielle Stress-Antworten innerhalb der Pflanze. Es wurden zwei Insertionsmutanten in den MIP-Genen PIP2;1 und PIP1;4 isoliert. Transkript-Untersuchungen dieser Mutanten zeigten, dass durch das Ausschalten dieser PIPs alle anderen MIP-Mitglieder, sowohl bei ungestressten als auch unter NaCl-Stress- Bedingungen, keine Änderungen in ihrer Transkriptionsantwort im Vergleich zum Wildtyp zeigen. Möglicherweise besitzen die untersuchten PIP-Mitglieder eine spezifische Funktion, die andere MIPs nicht kompensieren können, oder möglicherweise kommt es in der Pflanze zu veränderten Reaktionen, die anhand der vorliegenden Untersuchungen nicht erkennbar waren.